Logg inn med Facebook eller Google!

5-6 dager med bil på Peloponnes. Tips?

Started by Ole, 15. Sep 17, 14:39:37

Previous topic - Next topic

Ole

Tusen takk for tips, Magnolia! 

Er det noen som vet om det finnes et utsiktspunkt i Monemvasia der det går an å se/ta bilder av hele,
eller deler av, byen?

kaka

28. Sep 17, 16:37:05 #13 Last Edit: 28. Sep 17, 16:39:44 by kaka
Jeg mener å huske at hvis du går opp mot den gamle kirken på høyden, vil du se store deler av byen
http://hellasforum.net/index.php?topic=1193.msg83549#msg83549
KariK

Ole

Se der ja! Dit opp må jeg!  :)

filhellener

28. Sep 17, 17:46:08 #15 Last Edit: 29. Sep 17, 18:37:25 by filhellener
Quote from: Ole on 28. Sep 17, 16:15:12
Tusen takk for tips, Magnolia! 

Er det noen som vet om det finnes et utsiktspunkt i Monemvasia der det går an å se/ta bilder av hele,
eller deler av, byen?


Ikke så lett å finne igjen noe på FB...., men jeg leste fhv nylig om noen som hadde vært i Monemvasia og var skuffet over at de ikke kom opp i den øvre byen pga arbeide som pågikk...
Jeg er litt usikker på om det var i år de hadde vært der....
Vært å sjekke kanskje?
Jeg synes det ville være synd å være i Monemvassia uten å komme opp på «taket»/den øvre byen😊
Kari

Katherina

 :bye: Hei Ole! Nå nærmer det seg bilturen din på Peloponnes. Vi er nettopp kommet hjem fra Kardamili og denne gangen valgte vi å ikke ha bil, men være i ro i Kardamili. Uvant for oss, som alltid har fartet rundt. Det er faktisk første gang siden vi begynte å feriere i Hellas at vi ikke har hatt bil. Vi har kjørt på kryss og tvers på Peloponnes og opplevd og sett mye fint. Peloponnes har mye å by på både fra naturens side og det historiske og vi har møtt mange koselig mennesker. Vi har kjørt både høyt og lavt, på gode og mindre gode veier og høstet mange. Noe skulle vi gjerne vært foruten, i hvert fall i øyeblikket, men som vi ler av i etter tid. Synes vi kjenner Peloponnes og ønsker derfor å gi deg noen tips.
:) Hver region / område har mye å by på. Tror derfor det er lurt å tenke gjennom hva du ønsker å prioritere.
Her kommer en liten oversikt. Jeg har delt den inn etter region og begynner i nordvest. Vest for motorveien.




Etter å ha passert Korintkanalen kommer du til Nemea (merket med 15 på kartet). Dette er et vindistrikt. Her finner du også et museum med arkologiske utgravinger. Blant annet rester fra et tempelet som er viet til Zeus og en fin arena.
- Kjør litt videre på motorveien og ta av ved Nestani og i retning Vitina og Levidi. I Levidi kan du kjøre videre i retning Klitoria og her tar du veien til Planitero og videre til Kalavrita.
Tror jeg nevnte dette til deg i et tidligere svar.
I Planitero kan du spise fersk, sprøstekt ørret (oppdrett, men god) og "vasse" i vann i den forholdsvis store og gamle platanskogen. Et frodig område også på denne tiden av året.
Kalavrita har jeg beskrevet tidligere.
- Du kan kjøre tilbake til Klitoria og følge vei 33 videre til fjellandsbyene Tripotama og Lambia og videre ned mot kysten og til Olympia.
- Eller du kan velge å kjøre til Vitina, som er en vakker fjellandsby. Mye treskjæring og god mat.
Videre til Langadia - Dimitsana og Stemnitsa. Litt sør for Dimitsana er det et fint vannkraftmuseum. Det er nydelig natur i området og landsbyene er fine å besøke. Veien til Langadia går ganske høyt, men er bra. Litt smal og svingete på slutten, men grei nok. Stemnitsa er kjent for treskjæring og sølvkunst.
- Du kan nå kjøre ned til Megalopoli. I trist og kjedelig by med kullkraftverk. Så kom deg ut på motorveien.
:) Nå er turen blitt ganske lang og det er kanskje lurt å kjøre nordover igjen og da i retning Nafplio. Nafplion er en vakker by og nesten et must å besøke.


Jeg skrev også at du kunne kjøre over fjellet til Olympia. Herfra kan du følge kysten sørover. Fine strender, men ikke så mye annet før du kommer til Kalo Nero.
- En liten kuriositet: I Filistra finnes det en forholdsvis stor kopi av Eifeltårnet.
- sør for Maratopoli er et utgravingsted - Nestors palass.
- Navaronibukta - Voidokilia - en lagune. Er helt spesiell med sine sanddyner og sin fasong. Langgrunt, men herlig og bade i. Fritt for solsenger og tavernaer.
- I Pilos finnes det en fin borg å besøke.
- I Methoni finnes det en fin borg.
- På veien mellom Pilos og Messinia finnes et annet sted som er verd å besøke - Polylimnio. Et naturskjønt sted med vakre, små vann og små fosser. Spesielt frodig sted. Kommer tilbake til det, fordi jeg må lete det opp på kartet.
- Koroni er også en trivelig by med ei fin strand og et lite kloster og en borg.
- Nå kommer du til Kalamata.
:) Dette er det jeg rakk nå, Ole. Kommer tilbake med en ny region og med bilder.




Ole

Tusen takk for god info! Jeg leser og plotter inn på Google Maps etterhvert. 😊

Admirala

Godt jobba, Katherina!

Her er mine kart hvor jeg har plottet inn severdigheter i Argolida: http://www.visitnafplio.net/karttransport.html
Og en del andre steder på Peloponnes: http://www.visitnafplio.net/dagsturer.html
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...