Logg inn med Facebook eller Google!

Bil i Hellas

Started by sveinroald, 20. Feb 16, 11:26:15

Previous topic - Next topic

sveinroald

Hei
Jeg er ganske ny  i dette forumet, men håper å få glede og nytte av det i tiden som kommer. Det ser riktig bra ut  :)
Jeg er nå blitt pensjonist og har tenkt å bruke mye tid på Kreta. Vi har pr dato en  norskregistrert bil der som vi håper det er mulig å få omregistrert slik at den kan bli "værende " der til den skal "skrotes" . Er det noen som vet  noe om  muligheter for omregistrering, eller kjenner noen som  vet noe om dette emnet?
Beste hilsen
Svein Roald i Bodø

Kritios

20. Feb 16, 22:37:34 #1 Last Edit: 20. Feb 16, 22:42:35 by Kritios
Quote from: sveinroald on 20. Feb 16, 11:26:15
Hei
Jeg er ganske ny  i dette forumet, men håper å få glede og nytte av det i tiden som kommer. Det ser riktig bra ut  :)
Jeg er nå blitt pensjonist og har tenkt å bruke mye tid på Kreta. Vi har pr dato en  norskregistrert bil der som vi håper det er mulig å få omregistrert slik at den kan bli "værende " der til den skal "skrotes" . Er det noen som vet  noe om  muligheter for omregistrering, eller kjenner noen som  vet noe om dette emnet?
Beste hilsen
Svein Roald i Bodø



Å registrere utenlandsk bil i Hellas er dyrt.....
Men, dersom bilen brukes mindre enn 185 dager i året på Kreta så trenger den ikke registreres der.
Samme regel gjelder jo egentlig for deg selv også, så dette burde ikke være noe stort problem  :D
Bilen kan "overvintre", eller "oversomre" om du vil, i 186 dager og er så til fri benyttelse i nye 185 dager.
Men kun av deg og kona, sønner og døtre.
Den kan ikke lånes eller leiet bort.

I teorien i alle fall.......
I praksis tror jeg ingen bryr seg.
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

mouche

21. Feb 16, 07:01:06 #2 Last Edit: 21. Feb 16, 07:04:14 by mouche
Etter hva jeg har undersøkt og forhørt meg om så er det ikke verdt bryet og kostnadene og alle kontorene som skal besøkes for å omregistrere en norsk bil på Kreta (i Hellas generelt vil jeg tro).
Reglene er nevnt allerede, men ha i tankene de problemer som måtte oppstå mht forsikringsdekning hvis, dersom og/eler i fall noe alvorlig skulle skje! Jeg ville for egen del aldri ha tatt sjansen på å ikke følge reglene.
Har du for eksempel addresse og skattenummer i Hellas/Kreta og en advokat der som du kan høre med? DuU vil også måtte sende inn årlig selvangivelse hvis du eier en bil i Hellas på greske skilt og da trenger du en advokat/regnskapsfører med mindre du snakker språket og kjenner systemet!

sveinroald

Takk for de to tilbakemeldingene.
At "ingen" bryr seg har vi erfart allerede med å ha vår norskeregisterte bil overvintrende i flere sesonger uten at det er blitt stilt noe spørsmål ved det.
Utfordringen er selvsagt EU kontroll og forsikring. Jeg vil aldri ta sjansen på å kjøre uten gyldige papirer og forsikring.
Ettersom vi har hus på Kreta er  selvangivelse  og skattenummer ikke noe problem, men det ante oss at veien  for omregistrering  kunne bli veldig komplisert, og kanskje ikke økonomisk interessant i forhold til å kjøpe bil lokalt.
Vi har imidlertid tenkt å sjekke litt mer om dette, og håper fremdeles på høre dersom det er noen som har konkrete erfaringer . Det kan jo  i alle fall bli en morsom historie å føye til våre egne erfaringer med det greske systemet.
beste hilsen
Svein Roald

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...