Logg inn med Facebook eller Google!

Hvor er det best å bo på Amorgos?

Started by Ole, 20. Feb 16, 15:13:22

Previous topic - Next topic

Har du vært på Amorgos?

Ja
20 (64.5%)
Nei
11 (35.5%)

Total Members Voted: 0

Diddi

Tror kanskje Egiali vil passe ungene best, men bil er et must for å oppleve alt det flotte øya har å by på. Vi bodde i Katapola, men passer kanskje best oss voksne  ;) ;)
En stor perle Amorgos !!
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

filhellener

Vi har besøkt Amorgos 4 ggr i løpet av mange år og det skal bli flere håper jeg :) - prioritering  ???  ;)
Du har jo fått så mange svar så det holder vel, men her kommer litt til.
Hvor man skal bo?
Vi bodde i Katapola i 1996, i Aegiali i 2001, i Katapola i 2004 og fant " løsningen" i 2008 da vi bodde noen dager i hver av byene ;D
Vil nok velge det alternativet igjen, siden begge byene er fine, på forskjellige måter :)
- nærheten til herlige Chora og Klosteret fra Katapola, og et fint utgangspunkt om man vil ha bil og utforske øya sørover :)
Det finnes en badbar strand i byen,
helt i utkanten v/Eleni Rooms, og  som det allerede er nevnt, er det en fin, ikke for lang, vandring til Maltezi beach, eller om man vil, det går badebåt dit :)
Og Katapola er en sjarmerende og fin liten by :)
Men,  det er Aegiali og :) - og der er det ei fin strand i byen, og flere om man vil gå litt lenger.
Men de fine byene, Tholaria, Langada og Potamos, som ligger ovenfor Aegiali og virkelig er verdt å besøke er (nesten) ikke nevnt ...,
Herlige små byer, synes jeg  :)
De som har ledige rom møter båtene, også midt på natta, men...
Hvordan det er i høysesong vet jeg ikke...? - om det er mye ledig?
Ville kanskje bestilt på forhånd..???
Uansett hva/hvor du velger:
GLED deg til Amorgos, Ole  ;D
Kari

Ole

24. Feb 16, 22:26:11 #26 Last Edit: 24. Feb 16, 22:29:05 by Ole
Takk for gode tips! Jeg gleder meg mer og mer til Amorgos! Og ikke lett å vite hvor man skal bo, vi velger nok en av byene. Vi kommer trolig dit 27. eller 28. juni, så det store rushet har ikke satt inn ennå....tenker det går greit å få rom.

Kristian

http://www.roomseleni.gr/

http://www.kalimera.se/oar/kyklader/amorgos_eleni.html

Fordelen ved Eleni er at det er stille og rolig og 10 meter til en ok strand (Ikke for heldagsopphold) 100 m så er man inne i Katapola.

Ulempen er at kjøkkenfasilitetene er minimale. Og sist vi var der hadde hun ikke A/C.

Foran hovedbygningen ligger det en egen bygning hvor vi hadde en toroms leilighet for noen år siden. Bl.a. en stor romslig gårdsplass. Ellers er det etter min mening øverste etasje som gjelder. Selvfølgelig avhengig av hvor mange dere er.

Et år hadde vi rom øverst til venstre og ble "vekket" 2-3 av ankomsten til BS. Stod en stund på verandaen og så på folkelivet. Stor trafikk ned veien fra Choraen av folk som skulle med båten, både fra Chora og Egiali.

Forøvrig har vel Tjorven også et ok krypinn der?


Kristian/Planer er til for å utsettes

Ole

Tusen takk for enda flere gode tips! :)

ElisabethIhme

Det står alltid noen i havna når det kommer båter med turister, enten du kommer til Katapola eller til Aegiali.
kalispera

kari

Vi bodde i Egiali, og trivdes veldig godt der. Man har en fin sandstrand i gangavstand, noe som i alle fall var et must for oss da vi hadde med oss mindre barn. Vi bodde i 2. etg hos bakeren og våknet om morgenen til lukten av nybakt brød hver dag. Vi hadde turer til flere av de små byene som ligger i åssiden over Egiali. Kjempeflott.

Vi hadde ikke bil, men tok bussen både til Katapola og til Chora, og dette fungerte fint for vår del.
Vi gikk fra Chora og til klosteret i fjellveggen, men dette blei vel langt og varmt når man har med seg barn. Anbefaler nok annen skyss hvis det er veldig varm og man har med barn.

Vi kom med båten inn til Katapola og der sto det i alle fall romutleiere.

Amorgos var en trivelig og gresk øy om vi gjerne drar tilbake til.
God tur.
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

Svein~B

Jeg vil si at det er best å bo i Egiali, for der er stranda størst og finest. Det er også et rolig sted med lite trafikk, i motsetning til Katapola der det til tider er rushtrafikk. Det er veldig bratt der, så du kan bo veldig sentrumsnært, men med veldig flott utsikt, selv om sentrum også er veldig nær havna.

Som det ble sagt her, ferjene går annenhver natt til Egiali og annenhver natt til Katapola. Det går buss mellom de to havnebyene ganske ofte og alle bussene kjører innom Chora. Noen ganger om dagen går det buss til klosteret. Alle busstidene står oppslått på alle holdeplassene og i frontrutene på alle bussene. Noen ganger om dagen går det også buss til noen av fjellandsbyene som ligger over Egiali. De bør definitivt besøkes, om ikke annet, så for utsikten.

Jeg vil si at det fins atskillig bedre turmuligheter enn å gå fra Katapola til Chora. Blant annet er det ruiner av en antikk bosetting hvis du går opp en sti fra Katapola. Slike fins det også to steder til på øya. Det går også an å gå øya på langs. Jeg har ikke gjort det selv, men jeg ble kjent med en som gjorde det og han sa at det var en veldig fin tur. Og han var sveitser, så han burde vite det.

Utleierne fra Egiali er i Katapola når det er ferjeanløp, men det motsatte er ikke tilfelle, så vidt jeg har sett.

Ja, jeg tror det holder med fem dager.

Les gjerne trådene mine og spør mer hvis dere lurer på noe.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Tjorven

Quote from: Kristian on 27. Feb 16, 06:21:06

Forøvrig har vel Tjorven også et ok krypinn der?


Det har jeg nevnt på side 1 i denne tråden, Kristian  ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Ole

Tusen takk for enda flere gode tips! Jeg trodde vi hadde bestemt oss for Katapola, men nå vet jeg ikke....   :)

bengalow

05. Mar 16, 13:17:46 #34 Last Edit: 05. Mar 16, 13:23:29 by bengalow
När vi var där för många år sedan, så bodde vi i Egiali. Vi trivdes utomordentligt. Att besöka dom små grannbyarna lite högre upp i bergen var en upplevelse - det riktigt äkta Grekland! Egiali är bra mycket mindre än Katapola.
Vi bodde rätt högt upp i backen, och hade god utsikt över hamnen, bara det, att det fanns ett åsnestall ganska nära vårt hotell, och åsnorna där "snackade" med sina polare högre upp i Pano Egiali - från tidiga morgonen och sent på kvällen.
Tavernorna var super, och jag minns en, som hade en stor tavla högt upp på väggen, målad av en lokal konstnär, som sedermera flyttade till Australien. Den föreställde livet i Egiali, och var fantastisk. Den var till salu, och jag ville gärna köpa den, men min ekonomi tillät det inte - ca 10000 kronor den gången (slutet 80-talet). Det ångrar jag väldigt mycket idag!
Finns den kvar månne? Skulle vara kul att veta!
Ole, du har ju chans att uppleva bägge platserna. Varför inte pröva?
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Lous

Første gangen på Amorgos var i Katapola (Big Blue). Fin og oversiktlig plass. Den gangen tok vi bussen til Egiali. Da ble vi solgt. De gangene vi har besøkt Amorgos etter det, så er det blitt Egiali og hotel Filoxenia. Små rom (ikke basseng), men ganske enkelt og fint. Utsikt til fergene (200 m fra kaia). Den samme avstand til starten av byen.

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...