Logg inn med Facebook eller Google!

Glimt fra dagboka

Started by fila, 18. Mar 15, 18:11:02

Previous topic - Next topic

fila

LØRDAG 28.AUGUST 1999

I dag dro vi til Glossa etter frokosten. Turen gikk først til Aghios Ioannis, der vi klatret opp på klippen til den lille kirken som ligger der. Veien ned dit var smal og svingete, men det var en veldig spesiell opplevelse. Så dro vi inn til Glossa. Vi spiste lunch på taket til Taverna Agnanti der og hadde flott utsikt over Glossa, ned til Loutraki og sørover vestkysten helt til øya Dassia som ligger like utenfor Milia-stranden. På tur hjem stoppet vi for å filme/fotografere. Vel hjemme ble det tid til en liten pause, litt kaffe på verandaen og et bad i bassenget. Middagen (stuffed chicken) spiste vi på en taverna som ligger rett oppe i gaten, ovenfor Elli. Dagen ble, som vanlig, avsluttet i hagen på Elli.

fila

22. Mar 15, 08:10:21 #13 Last Edit: 22. Mar 15, 17:55:25 by fila
Nea Skioni er en trivelig liten by på sør-østkysten av Kassandrahalvøyen i Halkidiki.

LØRDAG 7.SEPTEMBER 2002

Opp kl 0600 for å reise til Oslo, der vi måtte vente noen timer. Kl 1650 tok vi løs med Braathens mot Thessaloniki og etter 3 ½ time i luften landet vi der. Spiros kjørte oss videre til Nea Skioni i buss. Det var regnbyger og flott tordenvær. Etter ca 1 ½ time var vi fremme, ca kl 2330 (gresk tid). Vi fikk koffertene på plass i leiligheten og gikk ut og handlet! Så ble det en hyggestund på verandaen sammen med reisefølget før vi, trette og slitne, la oss til å sove på Stavros.

fila

22. Mar 15, 18:10:23 #14 Last Edit: 22. Mar 15, 18:13:57 by fila
ONSDAG 11.SEPTEMBER 2002

I dag stod vi tidlig opp, vi skal på tur til Thessaloniki. Vi dro med minibuss over fjellet til Hanioti, der den store bussen plukket oss opp. På tur til Thessaloniki stoppet vi på halvveien og besøkte vinprodusenten Tsantali. Vi fikk følge hele prosessen, også ouzo-destilleriet. Prøvesmaking og litt handel (rosevin og ouzo) ble det også.
Vi kjørte videre til Thessaloniki og ble satt av ved "Det hvite tårn". I 3 ½ time kunne vi gå rundt på markedsplassen og i handlegatene.
Deretter kjørte vi til St.Dhimitros-kirken og derfra videre til byens akropolis, der det var flott utsikt over hele byen. En liten pause med kald brus gjorde godt, vi hadde spiste en liten lunch (pommes frites og øl i byen tidligere).
Så reiste vi hjem med bussen. Spiros kjørte oss nå også. Etter en hvil og dusj, gikk vi ut og spiste (tomat- og argurksalat, tsatsiki og moussaka) En liten stund på verandaen hos reisefølget og så var det god natt.


kaka

Nå måtte jeg sjekke min reisedagbok, - om vi var på samme fly nedover  :)
Fra 1999 til 2003 var jeg nedover til Afythos, - gjerne flere ganger i året.
Men, jeg ser at i 2002 gikk septemberturen min til Lesvos :)

(Ojsann, der hadde du lagt inn et nytt bidrag, mens jeg skrev)

KariK

fila

Kanskje vi er på samme fly neste gang, Kaka  :)

fila

TORSDAG 12.SEPTEMBER 2002

Også i dag var det tidlig opp. Frokost på verandaen i lettskyet, pent vær og 20,1â,,ƒ. I dag skal vi på båttur til Sithonia. Kl 0850 satte vi oss på bussen og reiste over fjellet til Hanioti og videre sørover til Pefkohori. Det ventet skuta "Menia Maria I" oss.
vi dro rett over Kassandra-golfen til Toroni på Sithonias vestkyst. Her ankret vi opp utenfor en flott strand og svømte/ble skysset til land. Vi badet og solte oss i 1 ½ time.
Når vi kom om bord fikk vi servet grillmat, salat og hvitvin til lunch.
Vi dro videre oppover vestkysten til Neos Marmaras, hvor vi lå 1 time. Det var en koselig liten by som kan være verdt et besøk til.
På tilbaketuren stoppen vi ved Slangeøya, hvor vi badet fra båten.
Deretter var det retur til Pefkohori og videre hjem med Yari's buss. Vi var innom og pusset oss litt, gikk ut og spiste middag (Tomat- og agurksalat, tsatsiki og gyros). Så ble det tid til en liten spasertur og en kos på verandaen. God natt.

fila

25. Mar 15, 22:11:46 #18 Last Edit: 26. Mar 15, 20:29:45 by fila
MANDAG 16.SEPTEMBER 2002
I dag var været bedre igjen. Lettskyet, sol, 20,3â,,ƒ og litt vind. Vi spiste frokost ute, gikk til Trine (Marongas) og kjøpte billetter til morgendagens grottetur, ordnet med scootere til onsdag og torsdag. Deretter gikk vi på stranden.
I dag ble det den mest solrike dagen så langt. Riktig knallvær. Vi spiste lunch på nabotavernaen (tomat- og agurksalat, tsatsiki og øl). Deretter gikk vi hjem og dusjet. Så gikk vi de 5 km til Loutra, en trivelig liten landsby sør for Nea Skioni.   
Vi spiste god middag på taverna Villa Stasa, et flott sted. Deretter prøvde vi å få tak i taxi for å komme oss hjem, noe som viste seg å være umulig. En av kelnerne kjørte oss hjem, service! Han ble svært fornærmet på oss når vi prøvde å by han betaling for turen. Vi avsluttet med en night-cup hos oss.


fila

TIRSDAG 17.SEPTEMBER 2002

Tidlig opp, vi skal på grottetur. Klar og fin dag, men bare 15,5â,,ƒ under frokosten. Vi kjørte minibuss over fjellet til Hanioti, videre med buss til Petralona-grottene, der vi fikk se både grottene og museet. Vi hilste på Ari Polianos, som er den antropologen som har ansvaret for utgravingene her. En virkelig stor opplevelse.
Det var ikke lov å ta bilder inne i grottene, men litt av det vi opplevde finnes her:

http://www.greeka.com/macedonia/halkidiki/halkidiki-excursions/halkidiki-petralona-cave.htm

Vi dro videre til Nea Pothidea. Flott by, like ved kanalen gjennom Kassandras hals. Fin strand. Absolutt verd et besøk. Vi spiste middag der (tomatsalat, kjøttboller).
Så dro vi hjem til Nea Skioni. Etter litt hvil, gikk vi to på stranden og gikk tur sørover. Vi var nesten helt alene. Kl 2100 kom scooterne fra Iron Horses, ½ time forsinket. En pitteliten prøvetur ble det, før vi avsluttet med ost, kjeks og rødvin på vår veranda. Så var det god natt.


fila

ONSDAG 18.SEPTEMBER 2002
Opp til kjempevær og frokost. Kl 1045 startet vi på scootertur. Vi kjørte sørover til Loutra, stoppet og beskuet det gamle badet der. Videre opp til den gamle fjellandsbyen Ayia Paraskavi. Så kjørte vi gjennom Paliouri og nesten frem til Pefkohori. Vi kjørte ned til stranden, samme sted som båtene (se 12.09.02) gikk ut fra. Vi stoppet der for soling og bading, brus, is og smultringer.
Vi dro videre til Pefkohori der vi stoppet, kjøpte kaffe og så litt i butikkene. Videre nordover østkysten til Hanioti, der vi stoppet nok en gang for å se oss litt rundt. Vi fylte bensin, kjørte over fjellet og ned til Nea Skioni, en flott tur. På denne måten fikk vi sett mye av den sørligste delen av Kassandra. Litt mat og vin hos reisefølget, før vi tok en siesta og dusj. Mousaka, salat og retsina til middag. Mett og trett ble vi.


kaka

Morsomt å se kartet og lese reisebeskrivelsene.
Min datter og jeg tok en dag turen fra Afytos til Nea Skioni Med taxi, siden bussen ikke kom :) ), Etter en lite runde i Nea Skioni ville vi gå tvers over til Polichrono. Da vi spurte om det gikk an å gå, ristet folk bare på hodet. "Ingen går der"! Vi fikk ingen veiledning, og trasket av gårde. Nå ble det ikke tvers over, men i stedet langs kysten, og så over til Agia Paraskevi , som vare en koselig liten landsby. Derfra gikk vi ned til Paliouri og tok bussen tilbake til Afytos. En varm, men fin tur :)
KariK

fila

TORSDAG 19 SEPTEMBER 2002
Samme fine været. Frokost på verandaen. Så dro vi på scootertur igjen. I dag stod vestkysten nord for Nea Skioni for tur. Vi kjørte til Kalandhra, videre til Siviri, hvor vi spiste lunch.
Derfra på tvers av halvøya til Kassandhria. Vi snudde der og returnerte samme vei. Vi fant en fin bit av stranden like nord for Nea Skioni, der vi stoppet for bading og soling.
Vi dro et stykke opp fjellveien mot Hanioti for å ta et oversiktsbilde over byen med sine ca 1000 innbyggere.
Så var det hjem til dusj og siesta. Om kvelden spiste vi mixed grill og chef-salat. Så dro vi hjem og leverte scooterne tilbake. Vi måtte vente lenge før han som skulle hente de kom, men med litt ouzo i glasset gikk det bra. Så var det god natt!



fila

FREDAG 23. MAI 2003
Det tar en stund å venne seg til ny seng, men sov gjorde vi (litt). Etter en kopp kaffe gikk vi og handlet på minimarkedet 100 meter herfra. Så ble det turens første verandafrokost i lettskyet vær, 25 â,,ƒ. Etter frokost gikk vi en tur inn til Plomari, en tur på ca ½ time. Tok ut litt penger, så litt rundt i byen, tok en øl. I mellomtiden var B og T kommet til A. Isidoros og hadde fått rom på nabohotellet, Afroditi. Vi besøkte dem, litt retsina og ouzo på verandaen, middag på tavernaen og kvelds hjemme hos oss. Kjempetrivelig kveld! Vi tok en liten pust på verandaen før sengetid. Første dag her på Lesvos var flott! God natt!

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | Today at 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...