Logg inn med Facebook eller Google!

Samos by

Started by Svein~B, 16. Sep 08, 13:36:19

Previous topic - Next topic

Svein~B

Selv om det var Pythagorion som var den viktigste byen på Samos i antikken, så er det i dag Samos by som er det. Byen ligger i en stor nordvestvendt vik ganske langt øst på nordkysten, omtrent rett nord for Pythagorion.

Mange kaller byen for Vathi. Blant annet står det Vathi i ferjenes rutetabeller, men ferjene legger til i Samos by. Det er faktisk ikke direkte feil selv om Vathi lokalt er en annen by, en forstad til Samos by litt opp i lia, for kommunen som begge byene ligger i heter Vathi. Men i rutetabellene for bussen på Samos er Vathi ett sted og Samos et annet. Jeg antar at opprinnelig var det Vathi som var byen og at det som i dag er Samos by opprinnelig bare var havna som hørte til Vathi.

Byen har i dag omtrent 6.300 innbyggere. Kommunen totalt har cirka 12.500 innbyggere. Den er et feriested som du kan reise på pakketur til, men det er absolutt ingen turistmetropol. Jeg vil i hvert fall ikke si at området har noe særlig til strender. Den er en viktig havneby med daglige forbindelser til Pireus og ukentlige forbindelser til de andre nordegeiske øyene og Dodekanesene. Hvis du ferierer et annet sted på Samos, er det hit du bør dra for å shoppe. Det er hyppige bussforbindelser langs nordkysten, via Kokkari til Karlovassi, noe færre til Pythagorion på sørkysten.

Her ligger Marina ved kai i Samos by. Hun er en av de ferjene som pleid å gå mellom Samos og Pireus like ved Athen.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Dette bildet er tatt fra samme sted som det forrige. Jeg har bare dreiet litt mot høyre. Dette er den indre delen av havna.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Slik ser havnepromendaden ut på nært hold. Her står jeg med ryggen til ferjekaien og tar bilde innover. Busstasjonen er innerst og ferjekaien ytterst. Det er omtrent to kilometer imellom.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

JohnS

Takk for fine bilder fra det som umiddelbart ble en by vi virkelig trivdes i da vi var på Samos for første gang i fjor.  Vi bodde på Hotel Samos, som man ser bak baugen på ferja på det første bildet.

Hovedstranda ligger litt utenfor venstre billedkant på det samme bildet, og vi syntes den var helt OK.  Som du sier, byen er ikke noen turistmetropol, og stranda var langt fra overbefolket, særlig ikke da vi var der nesten  nøyaktig på denne tiden i fjor.

Gamlebyen Ano Vathi ser man oppover i lia helt til høyre i bakgrunnen på bilde nr. 3.  Den er stedet for dem som trives med å rusle i smug og trange gater.

Og i morgen er det Rethymnon, Kreta!
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Svein~B

Quote from: \"JohnS\"Takk for fine bilder fra det som umiddelbart ble en by vi virkelig trivdes i da vi var på Samos for første gang i fjor.  Vi bodde på Hotel Samos, som man ser bak baugen på ferja på det første bildet


Bare hyggelig, JohnS  :-)

Det er vel Hotel Samos vi ser i dette bildet også, med de rødbrune veggene og de hvite balkongene? Var det et okei sted å bo?


Quote from: \"JohnS\"Og i morgen er det Rethymnon, Kreta!

God tur  :-)

Dette er en del av havnepromenaden. Mellom ferjekaien og Pythagoras-plassen, er det mange reisebyråer, leiebilfirmaer og kaféer. Jeg vil si at dette området og området bakenfor er sentrum i Samos by. De fleste butikkene ligger i gatene bakenfor, mens servicenæringene for det meste holder til på havnepromenaden og Pythagoras-plassen. Dermed kan vi vel si at Hotel Samos ligger veldig sentralt.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Slik ser det ut like bortenfor ferjekaien. Jeg tror det er denne stranda JohnS kaller hovedstranda. Den består, så vidt jeg kan huske, kun av stein og det er ingen fasiliteter. Det er kort vei til kafé og toaletter i terminalbygningen på ferjekaien og til butikker og kiosker på havnepromenaden.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Nok et bilde av en del av havnepromenaden. Serveringsstedene ligger som sagt ganske tett i området mellom ferjekaien og Pythagoras-plassen.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Dette er ei sidegate til havnepromenaden. Restauranten til venstre heter Zen. De har bord både mot havnepromenaden og her. Den skal visst være bra ifølge vitnemål på Zoover.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Her er vi på Pythagoras-plassen. Det er en stor åpen plass omtrent midt på havnepromenaden. Jeg vil si at dette er det mest sentrale stedet i Samos by. Her er det også kaféer.

Når det gjelder banker og apoteker, så er de spredt langs havnepromenaden og i gatene bakenfor.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Tjorven

Det er rart å tenke på at jeg har vært her, men likevel ikke på en måte. Første Hellasturen min gikk fra Aten til Samos by med ferje, 13 timer om jeg husker riktig. Vi ankom midt på natta, og ble praiet av en rom-tilbyder. Det var et stykke ovenfor byen, og dagen etter tok vi buss til Pythagorion.
Interessant å se hvordan Samos by egentlig ser ut. Fine bilder, Svein :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Svein~B

Quote from: \"Tjorven\"Interessant å se hvordan Samos by egentlig ser ut. Fine bilder, Svein :)

Takk, Tjorven  :-)

Her står vi på Pythagorasplassen og ser i retning ferjekaien igjen.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Torill

Flotte bilder som alltid SveinB. :flower: Moro å høre litt historie også :flower: Samos står som sagt høyt på ønskelista :flower:
Ingen kan alt - alle kan noe.

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...