Logg inn med Facebook eller Google!

Noen glimt fra Kefalonia, juni 2014

Started by Gooner, 03. Aug 14, 20:17:53

Previous topic - Next topic

JohnS

Så flotte bilder, både når det gjelder motivvalg og billedkvalitet.  Det er så jeg blir rent misunnelig, siden jeg flere ganger har sagt at dette med bilder ikke er min sterke side, for å si det mildt.   Har allerede hatt et par runder gjennom bildene, og skal nok studere dem minst en gang til!    Mer!!!
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

bengalow

Namnet på den blå blomman på svenska är "Blomman för Dagen".
Jättefina bilder!!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

filhellener

Quote from: bengalow on 04. Aug 14, 12:04:01
Namnet på den blå blomman på svenska är "Blomman för Dagen".
Jättefina bilder!!!


Blomsten er en Ipomoea ( lat), i Norge heter/kalles den Vindel  :)

- og et stort takk for f i n e bilder fra meg og  :--
Kari

Gooner

Tak for tilbakemeldinger, og svar på hva Vindelen heter.
Da tar vi variasjonen ett hakk videre, Ole, og går under vann. Hellas kan ikke konkurrere med de beste dykkerstedene i verden. Mangfoldet og fargene er litt for begrenset til det. Men det er i hvert fall god sikt mange steder. Her er noen eksempler:








På Kefalonia kjøres det dykkerturer fra Lassi, Fiskardo og Agia Efimia. Jeg prøvde bare de i Efimia, og fikk et fint vrakdykk med dem. De virket seriøse, og hadde en rask RIB, slik at transportetappene gikk unna. Men på dette tidspunktet var GoPro'en gått lekk, så bildene her er kun fra snorkling.

kaka

Det siste bildet var veldig stilig!
KariK

Gooner

04. Aug 14, 13:32:26 #17 Last Edit: 04. Aug 14, 13:38:37 by Gooner
Mange bygninger i Hellas er fraflyttet og står tomme og forfaller. Det er med en viss ærefrykt jeg ser slike, og kanskje kikker inn et vindu. Man får en følelse av at her ligger det mange strevsomme liv og skjebner i veggene. For det meste er husene avstengt (på så ymse vis :) ), men av og til står døra åpen og jeg våger meg inn.
Her er et par eksempler på hvordan det kan se ut:








kaka

Spesielt å se. Særlig det første, der oppvaksen fortsatt sto til tørk.
KariK

filhellener

Quote from: kaka on 04. Aug 14, 13:49:37
Spesielt å se. Særlig det første, der oppvaksen fortsatt sto til tørk.


Ja, spesielt og se, men det er for trist til å "l i k e"
Kari

Gooner

04. Aug 14, 14:12:27 #20 Last Edit: 14. Feb 15, 23:53:26 by Gooner
Etter en uke ble basen forflyttet ti Agia Efimia. De 160 innbyggerne lever hovedsakelig av fiske (vel, 5 av dem) og turisme. Her er det seilbåtturistene som dominerer. Og i følge den lokal kjøpmannen består turistene av 50% briter, 20% hollendere og resten en god miks av alle nasjoner.  Byen er ganske trivelig, og et veldig fint utgangspunkt for å utforske resten av øya. En positiv overraskelse var mange tavernaer med usedvanlig god mat (bruk Tripadvisors ranking - er stort sett en god pekepinn).
Slik så det ut fra balkongen min på hotell Olive Bay.


Og slik ser byen ut:





Gooner

04. Aug 14, 14:34:28 #21 Last Edit: 28. Aug 14, 09:06:29 by Gooner
Fra Efimia er det bare noen få kilometer til øyas mest berømte strand, Myrtos. Flott å se på, men slike gedigne sandstrender er ikke noe jeg trakter spesielt etter (for kjedelig under vann - bare sand ;) ).



Forøvrig, et par dager etter at jeg var der, ble veien ned stengt for vedlikehold i en måned fremover. Kanskje ikke så smart å stenge øyas største turistattraksjon midt i sommerferien... (jada, det kan være de ikke hadde noe valg) ;)

Gooner

04. Aug 14, 14:48:50 #22 Last Edit: 07. Aug 14, 21:58:42 by Gooner
Mens vi er inne på tema strender; østkysten fra Sami til Fiskardo er som et perlekjede av fine, små bukter og viker med strender.  Nordover fra Efimia er mnage av buktene utilgjengelige fra land, selv med min offroadsykkel. Men både i Efimia og Fiskardo leies det ut småbåter med 20-30 hk påhengs. Så det virket som alle strendene likevel ble "befolket" om dagen. Enten av disse småbåtene, og/eller seilbåter (som det var veldig mye av).
I selve Efimia innerst i bukta, var det en bystrand, som ikke var særlig innbydende. Men to-tre knøttsmå steinstrender noen hundre meter nord for havna hadde flott, klart vann.
Sørover fra Efimia var det også mange små strender, noen så små at lå det ett menneske der - ja så var den stranda opptatt.


filhellener

Quote from: Gooner on 04. Aug 14, 14:12:27
Etter en uke ble basen forflyttet ti Agia Efimia. De 160 der innbyggerne lever hovedsakelig av fiske (vel, 5 av dem) og turisme. Her er det seilbåtturistene som dominerer. Og i følge den lokal kjøpmannen består turistene av 50% briter, 20% Hollendere og resten en god miks av alle nasjoner.  Byen er ganske trivelig, og et veldig fint utgangspunkt for å utforske resten av øya. En positiv overraskelse var mange tavernaer med veldig god mat (bruk Tripadvisors ranking - er stort sett en god pekepinn).
Slik så det ut fra balkongen min på hotell Olive Bay.



Flotte bilder  :smile12:

Trivelig gjensyn med balkongen på  Olive Bay  :) - vi var på biltur rundt øya og overnattet der/ i Ag.Efimia  i 2012, Gooner ,
Kari

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | Today at 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...