Logg inn med Facebook eller Google!

Info om Ithaka

Started by espeno, 23. Jan 18, 12:06:03

Previous topic - Next topic

espeno

23. Jan 18, 12:06:03 Last Edit: 24. Jan 18, 08:32:35 by espeno
Ithaka er på mange måter lillebroren til Kefalonia - de to har ofte vært slått sammen som et felles administrasjonsområde, og jeg husker en gang vi kom med ferge til Poros på Kefalonia fra Pisaetos på Ithaka, vår Kefaloniske taxisjåfør gjorde et poeng av at vi lå bak søppelbilen fra Ithaka, at de fraktet sitt søppel til Kefalonia. Og det er på Kefalonia at den del myndighetstjenester finnes, som man må ha kontakt med hvis man vil bygge og bo på Ithaka.

Ithaka har et flateområde på rundt 120 kvadratkm og er formet som et timeglass, man kan nesten snakke om Sørøya og Nordøya, så smalt er eidet mellom de to:



I bakgrunnen og til høyre ser man Kefalonia - sundet er bare 4 km på det smaleste. Ifølge Wikipedia og andre oppslagsverk har Ithaka ca 3000 innbyggere. Men det er ikke helt riktig. Det er rundt 3000 som har registrert seg som boende der selv om mange av dem bor mesteparten av året i Athen eller andre steder. Så hvis man ser på vinterbosetning, ville jeg gjette på et sted mellom 1000 og 2000. På Sørøya ligger den største byen, Vathy, innerst i bukten på bildet:



På Nordøya er det flere landsbyer. Den største av dem, Stavros, har butikker og kaféer som er åpne hele året. Det finnes også en helårsbutikk i Kioni som om sommeren er en stor seilerhavn (det er også Vathy).

Det er ikke alltid lett å komme til eller fra Ithaka. Det er ingen flyplass, og fergetilbudet har variert en god del i de snart fire årene vi har reist mye dit. Den forbindelsen som har hatt mest varighet, er den som går med Ionian Pelagos på ruten Astakos (på fastlandet, nord for Mesolongi, syd for Preveza) - Sami (Kefalonia) - Pisaetos (Ithaka). Fra det øyeblikk man kommer til Pisaetos, er man avhengig av egen transport, altså leiebil eller taxi for oss besøkende. Det lite offentlig transport på Ithaka. I tillegg til Ionian Pelagos har også en annen helårsrute startet - vi får se hvor lenge det varer: Kefalonia Lines har ruter fra Patras og Kyllini på fastlandet via Poros eller Sami på Kefalonia til og fra Pisaetos på Ithaka. Både Ionian Pelagos og Kefalonian Lines er i prinsippet synkronisert med busser fra Athen - for Kefalonian Lines kan man på KTEL Kefalonia på busstasjonen i Athen få billett hele veien til Ithaka.

Om sommeren (fra 1/7) går det i tillegg daglige ferger mellom Nidri på Lefkada og Frikes på Ithaka. Det gjør det mulig å ta charterfly uten hotell til Preveza, taxi til Nidri og ferge derfra. Men disse fergene har ikke lisens til å gå hvis det blir kuling eller mer, så her må man legge inn tidsbufre for ikke å risikere å miste et fly. Senest sommeren 2017 ble disse småfergene liggende et døgn mens fergen fra Astakos var stor nok til å gå. I det hele tatt har vi lært oss å følge værmeldingene og se om vi må forandre planene hvis det skjer noe akutt på værfronten. Ellers finnes det mye informasjon om reise til og fra Ithaka (og mye annet) her: http://www.ithacagreece.com

På Ithaka er det ingen store hoteller (bortsett fra hotell Mentor i Vathy, og selv dette er ikke så veldig stort). Det er en del småhoteller og en del rom og hus til leie. Man trenger som sagt transport, og det er selvfølgelig mulig og greit å leie bil eller motorsykkel/moped. Ithaka er så bakkete at jeg ikke uten videre ville anbefale vanlig tråsykkel, men en el-sykkel kan ha noe for seg (jeg har ikke sett noen til leie ennå). I Odysséen sier Telemachos, Odysseus sønn, til Menelaos at han gjerne tar imot gaver, men ikke hester for Ithaka egner seg ikke for dem (dette i en tid da hestene ble brukt til å trekke vogner). Men ved siden av kronglete veier med mye opp og ned og til dels skiftende kvalitet på vedlikeholdet, finnes det mange fine stier egnet for fotturer. De fleste er rester av gamle nettverk med kløvstier som kan være fint bygget opp med stein (kalderimier).

Ithaka har heller ikke sandstrender - eller nesten ikke. Én i nord er ganske fin, men den er bare tilgjengelig med båt og ligger i Afalesbukten der man i prinsippet ikke får lov til å dra selv hvis man leier motorbåt (men det finnes båter for badeutflukter). Men godtar man strender laget av småstein, er det mange, og igjen er kanskje de fleste best tilgjengelige fra sjøsiden. Man kan som sagt leie båter med noen begrensninger på hvor man får bruke dem (i prinsippet), eller man kan gjøre som vi liker aller best: leie kajakk. Slik så det ut i Afalesbukten påsken 2017:



Når det gjelder mat og drikke, er Ithaka preget av sin fortid som venetiansk område (som de andre ioniske øyene). En av de lokale spesialitetene med venetiansk opprinnelse (så langt jeg vet), er savoro: stekt hvit fisk som man heller en sur saus over og lar ligge en stund slik at dette trekker inn. Sausen bygger på vineddikk, korinter og rosmarin og litt mer avhengig av den enkelte kokk. Med korintene får den også et litt sursøtt preg. Ellers finnes det mye lokal mat, både kjøtt og grønnsaker på den rette tiden av året.

Ithaka har hatt en stor emigrasjon over de siste hundre årene. Og spesielt etter det store jordskjelvet som ødela mye både på Ithaka og Kefalonia i 1953 var det stor utvandring. Det er diaspora fra Ithaka både i Sørafrika og Australia, spesielt i Melbourne. Men disse utflyttede familiene opprettholder som regel kontakten med Ithaka og en del renoverer gamle familiehus og har dem stående dels til egen bruk som feriehus og dels til utleie. Dette betyr også at mange av de tilsynelatende lokale personene man treffer kan ha hatt en barndom eller ungdomstid i Melbourne, og det gir hele øya et litt internasjonalt preg. Et av de muntrere eksemplene på internasjonale besøk også av mennesker uten bakgrunn fra Ithaka var at da man skulle avduke en statue av Odysseus i Vathy i 2012, dukket ikke borgermesteren opp, så istedet ble statuen avduket av Steven Spielberg som lå i bukten ved Vathy med sin yacht.
Espen S. Ore

espeno

Og her noen bilder fra en av våre første lengre padleturer, fra Frikes på Nordøya til Vathy på Sørøya. Før starten fra Frikes:



Og fra en lunsjpause underveis:



Vi har padlet rundt hele øya i fem etapper fordelt på et par år, men de tøffe klarer det på én dag med 11-12 timers hard padling. Det arrangeres rundpadlinger med telt fordelt over tre eller fire dager.
Espen S. Ore

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...