Logg inn med Facebook eller Google!

3 uker i Kykladene i Juli 2013

Started by carolineogmaren, 04. Mar 13, 21:12:24

Previous topic - Next topic

marjana

05. Mar 13, 23:28:36 #12 Last Edit: 05. Mar 13, 23:51:24 by marjana
Hvis det er vandreturer og oppdagelser som er det viktigste, og ikke bading og ro, så vil jeg også tro at ut til Milos først i kombinasjon med Sifnos eller Serifos, og så via Naxos inn mot Aten kan være nok variasjon og nok steder på tre uker.
Det ligger masse bilder og reiseskildringer her i forumet fra alle de nevnte øyene og Aten.

Rett fra flyplassen til Rafina og ferge til Andros eller Tinos er også et godt tips. Andros er grønn og har mye vann, og er visstnok fin å vandre på. Jeg ville så kommet meg ut til Milos og tråklet meg innover mot Aten derfra.

Men hvis man skal ta ferge på "tvers" i Kykladene fra Andros/Tinos/Mykonos til Milos så må man bytte ferge på Syros eller Naxos. Det er også noe man må tenke på når man øyhopper.
Glika i zoi

Tjorven

Quote from: marjana on 05. Mar 13, 23:28:36
Hvis det er vandreturer og oppdagelser som er det viktigste, og ikke bading og ro, så vil jeg også tro at ut til Milos først i kombinasjon med Sifnos eller Serifos, og så via Naxos inn mot Aten kan være nok variasjon og nok steder på tre uker.



Den reiseruta er jeg helt enig med deg i, Marjana  :)  Selv om man vil se og oppleve mye, er 3 øyer + Athen nok på tre uker. Det går alltid med mer tid enn forventa til pakking/venting/reising mellom øyene også, og man får gjerne ikke utnytta selve reisedagen til så mye annet heller. Men for å spare inn litt tid på reisetid fra Athen vil jeg også anbefale innenriksfly, da slipper dere også "unødvendig" ventetid på ferjer i Pireus eller Rafina, samt flybuss el annet framkomstmiddel for å komme dere til havnebyene fra flyplassen. Det går innenriksfly både til Naxos, Paros og Milos.

Naxos og Paros er begge fine øyer å starte med, for så å loffe der tilbake til Athen via Sifnos og Milos.
Milos er et must, og gjerne i kombinasjon med Sifnos (ferjeturen tar bare 1-2 timer, avhengig om det er vanlig ferje eller hurtigbåt, og om den går via Serifos) Begge øyene har mye å by på på hver sin måte, og her er masse spennende å utforske på begge øyene  :-*  Det er også veldig greit å komme seg rundt med buss eller taxi.

Vanligvis er jeg kjapt ute med å anbefale Antiparos (som nesten har blitt mitt andre hjem) men siden dere ønsker en aktiv ferie med mange kulturelle opplevelser/severdigheter og heller ikke badeferie, så står jeg over denne gangen  ;) Ellers er den ei lita idyllisk perle for late dager  :-* Men velger dere Paros istedet for Naxos, MÅ dere ta dere en liten time out svipptur over i samme slengen  ;D (Jeg kunne visst ikke la være likevel  ;) )
Lykke til, og kos dere med planlegginga  :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

carolineogmaren

Tusen takk for mange nyttige svar! Kommer veldig godt med. :)) Jeg har et lite spørsmål til, ville dere ha startet på Naxos, og sluttet på Milos eller omvendt? (Flyet vårt lander i Athen i 23 tiden på en mandag kveld, og går på en onsdag i 14 tiden)

Tjorven

Det er alltid et godt tips å starte med den øya som ligger lengst unna (altså Naxos) og loffe seg via de andre øyene tilbake til Athen. Siden dere ankommer Athen såpass sent om kvelden, går det ingen ferjer eller fly så sent, så dere trenger en overnatting. Det er dessverre ingen rimelige hoteller nær flyplassen, så da må dere inn til sentrum av byen. Det går både morgen- og ettermiddagsfly ut til Naxos. (Bestill i god tid og abonner på nyhetsbrev fra Olympic Air)

Dersom dere bestemmer dere for å ta båt, ville jeg heller tatt flybussen direkte ned til Pireus og overnatta der. Den er merka X96, står rett utafor flyplassen og tar ca 1-1,5 time (med forbehold om at den går såpass sent) I Pireus er det flere rimelige hotell i nærheten av ferjekaia. Jeg kan anbefale Hotel Triton, som ligger ca 5 min gange bak havnegata. Dere kommer dere til Naxos med både ferje og hurtigbåt, avhengig av hvordan dere foretrekker å reise.
Det er også lurt å sjekke ferjerutene før dere drar, for å se hvilke av de andre øyene dere skal besøke som korresponderer greiest med Athen, på returen. Velger dere fly blir valget Milos, som også har to daglige avganger.

Håper dette var til litt hjelp  :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

marjana

En kommentar til innlegget til Tjorven: Milos er den øya som ligger lengst ut! Ikke Naxos.

Det går både fly og ferge om morgenen og om ettermiddagen til Milos, så det kan være godt å sove på et hotell og dra om ettermiddagen.

Det er mange rimelige hoteller i Pireus, se på www.booking.com
Glika i zoi

ingaberentine

Vi lander i Athen 01:00 og "går rundt/døynan" og bare er på flyplassen noen timer før vi tar innreiksfly til Milos fra Athen kl 06:15 til kr 500 pr pers. Buss ned til Pireaus og ferge/katamaran til Milos blir ikke så veldig mye billigere, men tar mye lengre tid, men selve båtturen har sin sjarm den også. Ville startet på Milos og avsluttet på den øya som ligger nærmest Athen og siden dere skal være i Athen et par dager før hjemreise ville jeg tatt ferge/hurtigbåt inn til Pireaus/Rafina. Men skulle dere ikke brukt tid i selve Athen, så hadde morgenfly fra f.eks. Naxos vært et alternativ. Vurderer det selv som transport mellom Paros og Athen på min maitur til Hellas, morgenfly inn til Athen samme dag som flyet hjem, avgang 13:10 med SAS fra Athen.............

Tjorven

Quote from: marjana on 07. Mar 13, 17:15:03
En kommentar til innlegget til Tjorven: Milos er den øya som ligger lengst ut! Ikke Naxos.



Jo, Milos ligger lengst vest, og Naxos lengst øst (med resten av de aktuelle øyene i "midten". Jeg tenkte mest på reisetid/avstand tilbake til Athen. Innbiller meg at det tar lengre tid med ferje fra Naxos, og lettere å reise hjem fra Milos eller øyene i nærheten der. Men dette er jeg ikke helt sikker på, kommer vel an på ferjerutene også.

Men jeg lurer litt på om det ikke er like greit å ta de dagene i Athen helt i begynnelsen av ferien, slik dere først planla, med tanke på flytidene deres. Dere må jo tilbringe første natta i Athen uansett, så da er det kanskje like greit å bli der et par dager til i samme slengen. Er helt enig med Ingaberentine, dere har god tid til flyet hjem hvis dere tar morgenfly fra Milos eller Naxos samme dag. Vi gjorde også det fra Milos. Mye mer behaveglig og stressfritt, enn å måtte ta ferje/flybuss dagen i forveien + enda en overnatting i Athen.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...