Logg inn med Facebook eller Google!

Meteora

Started by Athina, 10. Nov 09, 22:51:37

Previous topic - Next topic

Athina

Jeg hadde i mange, mange år hatt en drøm om å få oppleve Meteora. Og endelig, lørdag 10. oktober 2009 ble drømmen til virkelighet :cheers:
 
Vi kjørte fra Athen fredag ettermiddag, 330 km, til Kalambaka hvor vi skulle overnatte.

Det første bildet er tatt fra hotellbalkongen lørdag morgen, og viser litt av de spesielle fjellformasjonene i området.
Etter frokost kjørte vi det korte stykket fra Kalambaka til klostrene i Meteora.
 
På 1500-tallet var det hele 24 klostre i drift.  6 av disse er bevart og fortsatt i bruk. Vi besøkte 4 av dem, og det var nok på én dag. Det var mange inntrykk som skulle fordøyes etterpå...

En mektig og spesiell opplevelse ble det, og noen bilder ble det også :cheese:
Ikke helt fornøyd med bildene, men likevel:  
Her er noen fra det første klosteret vi kom til, Agios Nikolaos Anapavsas.
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

Magnolia

Fantastisk Athina. :)
Dette var bare så utrolig flott. Det er vanskelig å finne de riktige ordene, men jeg kjente suget i magen. :)
I denne mektige naturen og med de spektakulære bygningene på fjelltoppene må det ha bli tt satt  i gang en kjedereaksjon av følelser. Herlig når slike drømmer blir virkeliggjort.
Med disse bildene har du gitt nytt liv til feriedrømmene mine. :)
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

xristina

Synes bildene er flott jeg! Jeg drømmer også om å besøke Meteora en dag!

JohnS

Vi opplevde også Meteora for første gang i høst, ei uke før du var der Athina, etter å ha hatt dette på ønskelista lenge.  Vi var nokså nær for noen år siden, men gjorde vendereis pga utrolig tett tåke i fjellet som gjorde det nesten umulig å kjøre.  Etter den bomturen har vi bare venta på en ny anledning.

Bildene dine er flotte, men jeg skjønner hva du mener Athina.  Jeg har sett hundrevis av bilder fra området - minst - men man mister likevel pusten når man er der.  Ingen bilder kan gjengi den opplevelsen det er å være midt oppi et så fantastisk område, så jeg syntes også mine bilder var bare en blek skygge av virkeligheten.

Vår guide Anastasias var forresten ikke særlig begeistret over all fotograferingen der, og skjønte ikke helt poenget med hele tiden å være så opptatt av å ta bilder.  Vi burde heller konsentrere oss helt og fullt om opplevelsen, de beste bildene er dem dere greier å bevare i hjertet, som han sa.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Niaas

Ja, Meteora er fantastisk!
Jeg drømte også lenge om å reise dit, og på midten av 90-tallet kjørte vi dit fra Parga. En flott kjøretur!
Vi bodde også en natt i Kalambaka, og var innom tre av klosterene. Helt utrolig opplevelse, og noe jeg aldri glemmer!

Takk for titten, nå fikk jeg lyst til å reise dit igjen!  :flower:
Now, I have decided, I am Olymbitic.
Because I, myself am iron, and your place, magnetic!

Tommy

Skojigt att se o läsa lite om opplevelsen i Meteora, ja där kan man snacka om att bli bergtagen, det är en hisnande känsla att oppleva. Det är nästan så man blir religös på kuppen  :flower:

Tack för återblicken Athina :-)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

eijukka

Det här verkigen en himmelsk stämning i Meteora, särskilt om man vandrar där till fots ensam tidigt på våren och utan brådska. Jag tycker att man absolut borde övernatta i Kalambaka eller hellre i byn Kastraki, därifrån man kan lätt vandra till klostren. HÄRLIGA BILDER, tack :flower: !

-POE-

Det får nog bli en retur till Parga och vidare till Meteora, det börjar kännas som ett måste. Tack för inspiration o fina bilder.

//PO
-115 dagar tills Koh Kho Khao
//PO

kaka

Ja, turen til Meteora står vel som en av de sterkeste opplevelsene jeg har hatt i Hellas! Jeg ble dypt grepet!
Bare synd vi hadde så kort tid. Jeg var på dagstur, og skulle gjerne kunne brukt laaang tid på hvert sted vi besøkte.
Takk for fine bilder fra et helt spesielt sted, Athina!
KariK

Athina

Tusen takk til dere alle for positive og interessante kommentarer :flower:
Jeg hadde drømt om dette i mer enn ti år, så det var nesten en litt uvirkelig følelse å være der.
Jeg er tilbøyelig til å være enig med Anastasias når det gjelder fotograferingen, JohnS, men jeg klarte jo ikke å la være å ta bilder heller :colors:
Det var selvfølgelig fotoforbud inne i kirkene med sine gamle og fine fresker.
Her er iallefall resten av bildene fra det første klosteret vi besøkte:
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

Magnolia

Jeg følger spent med og håper du tar oss med til alle fire klostrene dere besøkte.
Bildene dine er vakre og stemningsfulle.
Dette er noe av det mest fascinerende jeg har sett. Drømmer er til for å realiseres, så kanskje en gang........
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Athina

Takk skal du ha, Magnolia :flower:
Vi drar videre til nonneklosteret Rousanou. Det har en spektakulær beliggenhet på en bratt fjelltopp. Nonnene vi traff her, gjorde inntrykk pga. sin livlige, blide og sprudlende væremåte. De hadde også en bitteliten butikk hvor de solgte bøker, bokmerker med bilde av klosteret, sine egne hjemmelagde olivenoljesåper og propolissalve.
Dette var min favoritt av de fire klostrene vi besøkte. Noen bilder:
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

Siste innlegg i forumet

Re: Hvor er dette? 1032
by Katherina | Today at 14:58:13
:bye: Mon tro hvor dette er? ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Katherina | Today at 14:50:31
:yeah: Gleder meg til å vandre rundt her igjen...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...