Logg inn med Facebook eller Google!

Tv Norge i kveld 21.15 fra Chios

Started by marjana, 27. May 07, 15:53:56

Previous topic - Next topic

Katta

Quote from: \"xristina\"Første gang jeg har sett Hit og dit, og jeg skjønner hvorfor programmet har fått det navnet...

Men innslaget om Chios var jo bra, selv om det var oppstykket. Men skuffet over at vi ikke fikk se mer av de byene de valgte ut.

Enig med deg Xristina - veldi oppstykket. Synes også at de hadde med alt for lite om landsbyene. Men for meg var det jo gøy å se noen kjente ansikter, og lysten til å dra nedover ble jo ikke mindre.

Mixelite

Det var på en måte litt lite til å få igang noen debatt om Chios kanskje, hvilket var litt ergerlig, for nå bobler jeg over her ;-)

Katta

Er ikke helt sikker Mix, men kom hun ikke med litt feilinformasjon når det gjelder Mastiki trærne? Jeg mener at hun sa: vokser kun på Chios. Men det jeg har hørt, er at de vokser andre steder også, men gir kun avling sør på Chios.

Mixelite

Quote from: \"Katta\"Er ikke helt sikker Mix, men kom hun ikke med litt feilinformasjon når det gjelder Mastiki trærne? Jeg mener at hun sa: vokser kun på Chios. Men det jeg har hørt, er at de vokser andre steder også, men gir kun avling sør på Chios.

Det stemmer. Selv om jeg har hørt rykter om at de får dem til å gråte på Tyrkiasiden også. Og så sa hun at de kutter av grener og samler sevjen? Jeg mener da bestemt at de risper barken!

Katta

Quote from: \"Mixelite\"
Quote from: \"Katta\"Er ikke helt sikker Mix, men kom hun ikke med litt feilinformasjon når det gjelder Mastiki trærne? Jeg mener at hun sa: vokser kun på Chios. Men det jeg har hørt, er at de vokser andre steder også, men gir kun avling sør på Chios.

Det stemmer. Selv om jeg har hørt rykter om at de får dem til å gråte på Tyrkiasiden også. Og så sa hun at de kutter av grener og samler sevjen? Jeg mener da bestemt at de risper barken!

Ja det stemmer. Jeg mener bestemt at de risper/skjærer et skråsnitt i barken. \"Tårene\" renner ut, detter ned i den hvite sanden som de har lagt rundt hvert et tre.

Mixelite

-og for å utdype det med tårer, så sies det at det er tårene til Hellige Isidoros(Chios\' skytshelgen) som gråt da han ble drept. Det er også derfor mastiktreet bare avgir den rette typen kvae på sørsiden av Chios. Forsøk har vært gjort på å flytte trærne, med jord og det hele, til andre steder, men der blir det ikke mastiki-tårer av dem.

At mastiken skal være bra mot magesår og ha en betennelseshemmende effekt er det faktisk forsket på og det viser seg å være vitenskaplig belegg for det også :)

bipbap

Var artig å se - selv om jeg gjerne skulle sett mye mer. Synes også det var veldig oppstykket, men men - en smakebit var det iallefall.

Mixelite

Quote from: \"bipbap\"Var artig å se - selv om jeg gjerne skulle sett mye mer. Synes også det var veldig oppstykket, men men - en smakebit var det iallefall.

Det var det! Og en bra smakebit også! Og så er det jo ikke så lenge før du får oppleve øya selv og kan bruke all den tid du vil på de ulike stedene :)

marjana

Synes også programmet ble altfor oppstykket med så mange kryssklipp til helt andre steder og temaer. Og altfor mye programleder! Dette var ikke nok til å gi meg et inntrykk av Chios som en spesiell øy, men fremsto som en hvilken som helst gresk øy. Tavli-gutta på torvet i Pirgi var herlige og kanskje det eneste \"ekte\" i programmet.

Så Mix, hiv deg rundt og vis oss et skikkelig program fra Chios, du får sikkert hjelp av Pjokken!
Glika i zoi

xristina

Som i de fleste andre reiseprogram, var programlederen for mye i fokus ja...

Liv

Quote from: \"marjana\"Synes også programmet ble altfor oppstykket med så mange kryssklipp til helt andre steder og temaer. Og altfor mye programleder!

Dette var ikke nok til å gi meg et inntrykk av Chios som en spesiell øy, men fremsto som en hvilken som helst gresk øy. [/b]

Tavli-gutta på torvet i Pirgi var herlige og kanskje det eneste \"ekte\" i programmet.

Så Mix, hiv deg rundt og vis oss et skikkelig program fra Chios, du får sikkert hjelp av Pjokken!

Helt enig!

Jeg syns du allerede har formidlet mye bra om Chios på siden din Mixelite!
Men kom gjerne med et TV-program,video e.l.

Liv

Quote from: \"xristina\"Som i de fleste andre reiseprogram, var programlederen for mye i fokus ja...

Ja,det er synd at det blir slik med programlederne i fokus.....bare dumt når det ble så mange scener med henne på scooter,hun danser etc. Ble litt dumt også når Giorgos som har navnedag,forklarer at han heter George.....
men dette er nå min mening da.....

Siste innlegg i forumet

Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....