Logg inn med Facebook eller Google!

Pireus

Started by Svein~B, 03. Jan 10, 13:37:33

Previous topic - Next topic

Svein~B

03. Jan 10, 13:37:33 Last Edit: 16. Aug 12, 22:06:08 by Ole
Pireus er Hellas\' viktigste havn. Byen er en forstad til Athen, den er Athens viktigste havneby og bindeledd mellom de mange øyene og hovedstaden. Du kommer hit med tog fra Athens sentrum på omtrent 20 minutter.

Her er vi inne på stasjonen. Det er to jernbanestasjoner ved siden av hverandre. De togene vi ser her går gjennom Athens sentrum til forstaden Kifissia nord for byen. For tida går det ingen tog fra den andre stasjonen, men det pågår arbeider og etter hvert skal det også gå mer moderne forstadstog til og fra de nordlige og vestlige forsteder samt til flyplassen. Pr. i dag må du bytte tog underveis hvis du skal reise mellom Pireus og flyplassen, men det fins også en buss, X96, som går direkte.

Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Athina

Dette bildet gir gode assosiasjoner, Svein~B.
Siden jeg har familie som bor i Kifissia, har jeg reist denne strekningen en del ganger. Og jeg nyter disse turene, det er alltid noe spesielt å oppleve. Pluss at metrosystemet i Athen er meget velfungerende, stort sett :flower:
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

Svein~B

Quote from: \"Athina\"Dette bildet gir gode assosiasjoner, Svein~B.
Siden jeg har familie som bor i Kifissia, har jeg reist denne strekningen en del ganger. Og jeg nyter disse turene, det er alltid noe spesielt å oppleve. Pluss at metrosystemet i Athen er meget velfungerende, stort sett :flower:

Helt enig, så jeg vil absolutt anbefale tog/metro framfor buss når det gjelder reisen til og fra flyplassen, selv om det selvsagt er bekvemt at med buss slipper du å bytte.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

For å komme til ferjene, går du ut til venstre når du kommer fra toget. Da kommer du til en gangbru over den meget trafikkerte veien som går mellom stasjonen og kaien. Det er heis i begge ender av gangbrua i tillegg til at det er trapper. Til høyre for midten av dette bildet, ser vi en av lystavlene som forteller hvilke ferjer som går fra hvilken kai. Vi ser også et skilt som viser at E6 er kaiområdet rett foran stasjonen. Er det lavere nummer på kaien som du skal til, går du til høyre, er det høyere, går du til venstre.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Jeg vil anbefale at du kjøper ferjebillett så tidlig som mulig. Du kan for det første ikke ta for gitt at det er billettutsalg på kaien og du kan for det andre ikke ta for gitt at det er billetter igjen når du kommer dit. Det er et reisebyrå som selger ferjebilletter på flyplassen. Det heter Pacific Travel og ligger sentralt i underetasjen, det vil si ankomstnivået. Hvis du ikke har kjøpt billett før, fins det mange billettutsalg i Pireus, blant annet i den høye bygningen med trær på taket som vi ser på dette bildet. Det er også flere billettutsalg i området rundt stasjonene og gatene som går langs de sentrale kaiene. Når det gjelder de mer perifære kaiene er det som regel billettutsalg på kaien, men ikke alltid og der det fins, er det ofte veldig lange køer, noe det som regel ikke er på reisebyråene.

Til noen av de lokale ferjene er det ikke mulig å kjøpe billett noe annet sted enn på kaien.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Her er vi ved den høye bygningen som jeg viste dere på forrige bilde. Her får du kjøpt billetter til de aller fleste ferjene, det vil si alle andre enn de som du bare får kjøpt på kaien. Det fins også billettutsalg og reisebyråer i området rundt jernbanestasjonene.

I denne bygningen og i den lavere terminalbygningen bak denne, fins det også forskjellige slags serveringstilbud. Jeg vil generelt anbefale at du spiser før du går ombord hvis du har tid. Du får som regel kjøpt mat ombord på ferjene også, men jeg vil si at tilbudet generelt er bedre i land enn om bord.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Her er vi på ett av serveringsstedene som du finner i det sentrale terminalområdet. Jeg husker ikke navnet på kaféen, men den er på høyre side når du kommer fra stasjonsområdet. Her sitter et velkjent forummedlem og skjenker kaffe.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Epicuristen

Snasne kaffekopper dem hadde der... og god (ikke pulver) kaffe hadde dem der! :biggrin:
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

Liv

Flotte bilder og inf. :-)

Har enda ikke vært i Pireus, enda jeg har vært mange ganger i Athen.
Bra...alt man har til gode ;-)

Svein~B

Takk Liv  :-)  Når det gjelder havna i Pireus, er vel det et sted er man bare er på gjennomreise, hvis man ikke er litt spesielt anlagt, sånn som jeg. :-)

Pireus er en stor havn. Hvis du skal reise fra en av kaiene ved E1 eller E2, fins det en gratis skyttelbuss som starter fra området mellom E4 og E5 og går hvert kvarter. Det går også an å gå, jeg har gjort det selv flere ganger, men jeg vil ikke anbefale det, for det er ikke tilrettelagt for fotgjengere. Det er 2,7 km. fra det sentrale terminalområdet til den ytterste kaien.

Hvis du kommer direkte fra flyplassen og vet du skal reise fra E1, vil jeg anbefale at du tar buss X96 og ikke toget til Pireus. Bussen har endeholdeplass på E1. Det samme gjelder selvsagt om du skal den andre veien.

Her er vi på E2. Det er et stort kaiområde Herfra går det ferjer til De nord- og østegeiske øyene, det vil si Ikaria, Fourni, Samos, Chios og Lesvos. Det er Nissos Mykonos som ligger klar til avgang.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Athina

Dette var artig, Svein~B :icon_smile:
Den ferja ble redningen for oss da vi skulle til Syros 29. september ifjor. Vi hadde planlagt å ta en av Blue Star-ferjene med avgang 17.30 fra Piraeus.
Vi tok toget fra Kifissia, og akkurat den dagen ble det selvfølgelig forsinkelser. Det var nemlig en person ombord som oppførte seg litt rart, og vaktene på alle stasjonene mellom Kifissia og Monastiraki prøvde å få tak i denne mannen. Han gjorde egentlig ingen fortred, og personer som oppfører seg rart på metroen i Athen hører heller til reglene enn unntakene, etter min erfaring:)
Iallefall, dette førte til at toget ble stående både lenge og vel på hver eneste stasjon. Da toget i tillegg ble stående mellom Monastiraki og Piraeus pga. arbeid på linjen, skjønte vi etterhvert at vi ville komme for sent til båten vår. Og vi var sikre på at det ikke gikk flere ferjer den dagen.  
Vi gikk likevel inn på et billettkontor da vi ankom Piraeus for å høre når neste ferje til Syros skulle gå. \"18.45\" var svaret vi fikk. Og det var altså Nissos Mykonos.
Jeg tror egentlig ikke den pleide gå innom Syros, men akkurat denne dagen gjorde den det, så vi hadde griseflaks :cheers:
Her er vi på vei ut fra Piraeus:
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

Ole

Nissos Mykonos hadde rute til Mykonos sommeren 2008 i alle fall. Dette bildet er tatt fra Ermoupolis 2  juli.

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | Today at 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...