Logg inn med Facebook eller Google!

Akropolis, Athen

Started by Svein~B, 23. Sep 09, 14:36:38

Previous topic - Next topic

Svein~B

Dette templet er vel det som er mest kjent, Parthenon. Dette er vestfasaden som er det første du får se når du kommer opp. Det ble bygget mellom 447 og 432 før Kristus. Det ble veldig ødelagt under krigshandlinger i 1687, men som dere ser på bildet, pågår det en gjenoppbygging.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Her har vi Erekhtion på nært hold fra en annen vinkel. Dette er øst- og sør-fasadene.  Utbygget på sørsiden, til venstre i bildet, kalles Karyatide-terrassen eller Jomfruenes terrasse.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Jeg sa i begynnelsen av tråden at jeg skulle vise dere utsiktspunktet som dere ser på det første bildet fra den andre sida. Her gjør dere det. Etter hvert skal dere få se litt av utsikten også.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Her har vi Parthenon sett fra øst.

Det var visst nok svensker som bombet Parthenon i 1687. De støttet venetianerne som var i krig med tyrkerne etter anmodning fra paven. Tyrkerne brukte Parthenon som kruttlager.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

marjana

Hei du SveinB, jeg må spole litt tilbake i tråden med noen spørsmål fra det nye museet. Det ser jo veldig flott ut. Sto det ikke merket på de forskjellige statuene hva det var, funnplass og alder osv?

Jeg tror forøvrig at den vakre marmordamen er en av de ni muser.
De to \"dragene\" er to fabeldyr fra den greske mytologien, de er griffer.
Glika i zoi

Svein~B

Quote from: \"marjana\"Hei du SveinB, jeg må spole litt tilbake i tråden med noen spørsmål fra det nye museet. Det ser jo veldig flott ut. Sto det ikke merket på de forskjellige statuene hva det var, funnplass og alder osv?

Jo, det gjorde det sikkert. Jeg burde nok ha fotografert dem også, men det gjorde jeg ikke. Takk for at du bidrar med informasjon.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Epicuristen

Skal gå igjennom mine bilder fra museet og se hva jeg finner der en av dagene :grin:

\"Dyrene\" som spiste hjort kalles forresten Griff. Men hva dem heter i flertall... Se det.... :biggrin:
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

bengalow

Teori 1)  Det var en enda svensk artilleriofficer, värvad i den venetianska armén, som hade ansvar för den kanon, placerad på Fillipappos-kullen som rammade Parthenon med en salva. Jag är säker på att man inte använde krutladdade projektiler den gången, och skadorna är för stora för att åstadkommas av en järnkula. Klart är, att OM fanns det ett krutförrråd där inne, så.....pang på rödbetan. Men vinkeln från kullen till långsidan motsäger att en projektil skulle kunna passera pelarraden, och fortsätta in i byggnaden

Teori 2) Turkarna plockade ner pelarna för att komma åt de blyplattor som ligger/låg mellan marmorblocken. Detta bly smältes ned för att användas till pistol- och gevärskulor.

Det kanske är en kombination av dessa teorier, som gäller. Vad tror ni??
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Svein~B

Quote from: \"bengalow\"Det var en enda svensk artilleriofficer, värvad i den venetianska armén, som hade ansvar för den kanon, placerad på Fillipappos-kullen som rammade Parthenon med en salva

Ifølge Wikipedia og Dagsavisen var det svenske styrker under ledelse av feltmarskalk Otto Wilhelm von Königsmarck, sendt av Karl XII etter anmodning fra paven, som sto bak artilleri-bombardementet som utløste en eksplosjon i kruttkammeret inne i Parthenon som gjorde at taket raste sammen. Ordren om å gjøre det var gitt av en venetiansk general, Francesco Morosini og han visste at det var lagret krutt der, noe von Kønigsmarck ikke gjorde.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

bengalow

Det är ren lögn....Karl XII föddes 1682, och var alltså 5 år vid den tidspunkten.
Historien om kanonträffen ifrågasattes redan vid mitt första besök i Atén 1962, av vår svenske guide Julius Rabe.....just pga skottvinkeln från Filipappokullen, men historien är god nog att upprepas...

von Königsmarck var enrollerad i den venetianska armén, inte utskickad av svenskarna, som intet hade att göra med belägringen. Påven var en \"persona non grata\" i Sverige, och den svenska armén har aldrig haft med hans krigsföring att göra - varken då eller tidigare/senare.

Enligt Nationalencyklopedien:
Königsmarck, Otto Wilhelm, 1639-88, greve, tysk-svensk militär, fältmarskalk 1676; jfr släktartikel Königsmarck. K. kom till Sverige 1660 och blev 1679 generalguvernör över Pommern men gick 1685 i tyske kejsarens, sedan i Venedigs tjänst. Herostratiskt ryktbar blev K. då han vid Athens belägring 1687 fick skulden för att Parthenon (använt som turkiskt krutförråd) besköts och lades i ruiner.

Skrönor är skrönor, och upprepar man dem tillräckligt ofta, så uppfattas de till slut som sanningar. \"-Jag har en moster som bor granne med en som hört om...!!\"
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Svein~B

Du har sannsynligvis rett, Bengalow. Takk for påminnelsen om at man ikke skal tro alt man hører og leser. Det kan være nyttig å bli minnet på det av og til.

Her har jeg gått opp på utsiktspunktet. Det er en slags balkong lengst øst på høyden. Her ser vi vestover, mot Erekhthion og de vestlige forstedene. Vi ser også Hefestion nede til høyre i bildet.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

filhellener

FLOTTE bilder, SveinB  :flower:
- vi kom hjem fra Hellas/Athen natt til i går, og kan bekrefte at det nye Acropolismuseet er kjempeinteressant (naturligvis)
og veldig flott :iconbiggrin:
Kari

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...