Logg inn med Facebook eller Google!

Mer om Naxos

Started by Greece-Traveller, 15. Dec 13, 20:42:52

Previous topic - Next topic

Greece-Traveller

Jeg følger opp Oles 365 bilder fra Naxos med litt mer fra samme øy. Jeg kan ikke love noe visst antall, og jeg legger det nok også opp på litt endre måter.

En av mine favoritter er landsbyen Keramoti.

Landsbyen Keramoti ligger i en kløft i fjellene på Naxos. Den ligger i nærheten av Stavros Keramotis - veikrysset som er det eneste sted på øya hvor du kan se havet både på øst- og vestsiden. I veikrysset ligger en liten kirke som er tilegnet det hellige korset. Krysset nås via veier fra Apeiranthos, Moni, Koronos, Kynidaros og Apollonas. Fra landsbyen går det også en sti for fottur over fjellet til Eggares.

001 Stavros Keramoti



002 Et av tre veiskilt ved Stavros Keramoti



003 Utsikt fra Stavros Keramoti



004 Utsikt mot Keramoti landsby



005 Keramoti landsby



Landsbyen har ca. 80 innbyggere. Den består av steinhus og trange smug (ikke bilveier). Ved Platsa ligger en gammel olivenmølle, og stedets taverna er møtested for innbyggerne. Av severdigheter er en "foss" (Routsuna) med en gammel marmor- og steinbru, gamle utendørs vaskerier og kirken Agios Ioannis Theologos (dedikert til disippelen Johannes).  Det er også akvadukter som samler opp vann fra bekker og to gamle vannmøller.

Hvert år har landsbyen en festival til ære for det Hellige Korset (kalt Stavroproskynissi) med tradisjonell dans, lokale delikatesser og lokal vin. Denne finner sted 28 dager før første påskedag.

006 Broen i Keramoti



007 Vaskeriene



Jeg lar dette første innlegget være et eksempel på hvordan jeg kan tenke meg å legge det opp videre, men det kan også hende at jeg slår meg på samme opplegg som Ole. Vi får vente og se !

;D
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

ingaberentine

Gleder meg til å følge denne tråden også og liker at du har nummerert bilden med 3 siffer, de antyder at her kommer det mange bilder også.

Neste gang skal jeg våge meg inn i Keramoti by, ikke bare snu på snuplassen.........

Anders

Gleder meg også til å følge med. Du kan jo så mye om de tingene du tar bilde av, GT. Jeg bare ser og liker og knipser og vet ikke mer...

Greece-Traveller

16. Dec 13, 11:16:03 #3 Last Edit: 16. Dec 13, 11:27:58 by Greece-Traveller
Litt om "min familie" - og om Damarionas

Jeg har tidligere fortalt at jeg er "adoptert" inn in en gresk familie på Naxos. De er ekte Naxianere. De eldste (over 90 år) har bodd her hele sitt liv, og kan fortelle mange historier om øya opp gjennom årene. Jeg har vært med og sett bortgjemte huler i fjellene hvor de holdt til i de verste krigsårene, jeg har vært med til små landsbyer og steder og hilst på slekt og venner, og de deler villig sin levemåte og sine tradisjoner med meg. De siste 14 årene har jeg vært fast gjest ved den greske påskefeiringen, og jeg blir også invitert (og deltar dersom det er praktisk mulig) til forskjellige familiebegivenheter - og det blir også satt gjensidig pris på samværet når jeg kommer på mer "vanlige ferieturer" innom øya.

Fars-siden er opprinnelig fra Koronos og mors-siden fra Damarionas. Spyros (far i huset i "min" familie) er nettopp valgt til leder av en forening for Koronos' innbyggere, men familien bor selv i Naxos by. De har imidlertid beholdt sine hus i de respektive landsbyene. Spyros og Lida (hans kone) bodde en periode i Athen inntil barna kom, og flyttet da tilbake til Naxos. Her deler de hus med Spyros' foreldre og Lidas far (også nærmere 90 år gammel). Spyros' far bygde huset i byen i 1967 - faktisk før de fikk elektrisitet. De bygde i tre etasjer, slik at flere av familiemedlemmene hadde sine egne leiligheter, og de anla også den eneste haven som finnes for vanlige hus i byen.

Spyros og Lida driver Naxos Sun Holidays i Agios Prokopios (de hadde også et kontor på havnepromenaden i byen et par år, men det betalte seg ikke for helårs drift). I tillegg driver Spyros flere andre foretak på helårs basis, og er også i ferd med å starte opp med profesjonell vindyrking (han venter de første resultatetene om fire år, og sønnen er i ferd med å ta universitetsutdannelse innen faget).

008 Naxos Sun Holidays



Tilbake til øya, og jeg tar nå for meg landsbyen Damarionas.

009 Hovedveien til Damarionas




Damarionas ligger i Tragea-distriktet, og nås via en vei før du kommer til Chalki. Landsbyen har ca. 350 innbyggere. Det er kjørevei til utkanten av bebyggelsen, men ellers er "gatene" lite fremkommelige med bil. Landsbyen er en blanding av flotte herskapshus og tradisjonelle hvitkalkede hus med trange smug omkring. Grunnleggende levevei er knyttet til jordbruk og dyrehold, og landsbyen har også en moderne olivenmølle. Landsbyen sies å være bygd opp på 1400-tallet, da innbyggerne flyttet innenlands fra kysten for å slippe unna pirater.

010 Herskapshus i Damarionas



011 Vanlig "gate" i Damarionas



012 Flere "gater"



013 Torget med landsbyens taverna



Området har mange små kapell og kirker - bl.a. Kaloritsa, som er bygget i en hule på den vestlige siden av landsbyen. Inne i byen ligger Agios Georgios - et lite kapell fra 1600-tallet, som har stor markering på St. George Day.

014 Kapellet på St. George Day



015 Fra St. George Day



Kapellet er svært lite, og har kanskje 7-8 sitteplasser innendørs. Disse er forbeholdt gamle sortkledde damer, mens menigheten ellers samler seg på plassen utenfor.

016 Prosesjon på St. George Day



017 Prosesjon på St. George Day



018 Presten



019 Påske i Damarionas



Ellers er den vesentlige festivalen for landsbyen den 6. august, da de har sin tradisjonelle panagyri.

Flere bilder fra Damarionas

020 Hage på taket



021 Typisk motiv



022 Landsbyens hovedkirke



Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

ingaberentine

Det er akkurat disse fortellingene dine i tillegg til bildene som gjør det så mye mer spennende å følge med dine innlegg. Takk!

Greece-Traveller

Det er hyggelig å se at dere liker det. Takk skal dere ha !

;D
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Greece-Traveller

17. Dec 13, 19:17:34 #6 Last Edit: 18. Dec 13, 18:50:43 by Greece-Traveller
Apollonas

Apollonas ligger på nordøstkysten av Naxos, og er vel en landsby de fleste som har vært på Naxos har besøkt. Det er den mest turistifiserte landsbyen i denne delen av Naxos (som forøvrig heter Komiaki) og har et økende antall hoteller, rom til leie samt mange tavernaer og kafèer langs havnepromenaden.

023 Apollonas



Den mest kjente severdigheten er Apollonas Kouros, som ligger i et gammelt marmorbrudd ved innkjøringen til landsbyen. Hvem denne statuen skal forestille strides de lærde om. Det mest sannsynlige forslaget er Dionysos (Naxos er Dionysos' øy), men også Apollo har mange tilhengere. Marmorbruddet medførte at Apollonas har vært bebodd siden antikken, og rester av den gamle havnen som ble benyttet til utskipning av kunstverkene er blitt funnet i området. På åskammen ved innseiling til havna er det funnet rester av et fort (Kalegeros).

024 Kouros



Apollonas har en fin sandstrand, og landsbyen består ellers av tradisjonelle hvite hus.

025 Stranda i Apollonas



026 Stranda i Apollonas



Kirken i landsbyen er tilegnet Agios Ioannis, og har en egen festival 29. august. Det synges da vesper etterfulgt av en prosesjon med ikonet, og avsluttes med tradisjonelle festligheter. Apollonas har også en egen festival 28. juni til ære for fiskerne, hvor havna og båtene velsignes.

027 Agios Ioannis



028 Havnepromenaden



029 Typisk hus



030 Taverna



Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Greece-Traveller

17. Dec 13, 22:21:26 #7 Last Edit: 17. Dec 13, 22:49:25 by Greece-Traveller
Ariadne og Naxos

Fra mytologien er Ariadne kjent som datter av kong Minos på Kreta. Hun hjelper Theseus med å finne vei gjennom labyrinten med et nøste og ved hjelp av dette kommer seg tilbake ut igjen etter å ha drept uhyret Minotaurus. Ariadne forelsker seg i Theseus og får bli med ham på seilasen tilbake til Athen. Underveis går han lei av henne, og han etterlater henne på Naxos.

På Naxos hersker Dionysos, og Ariadne gifter seg med ham. Her skal hun selvfølgelig også ha alle bekvemmeligheter, og noe av dette kan vi faktisk se i dag...

:D

De aller fleste som besøker Naxos har vært ute og betraktet Portara - ikke minst i solnedgangen:

031 Portara



Det de færreste vet er at denne tidligere lille øya også har en annen severdighet fra antikkens dager. Dersom man tar til høyre etter å ha startet gangen opp mot Portara og går ned til vannkanten finner man dette:

032 Ariadnes badekar



033 Ariadnes badekar



Jeg vet ikke hvor mye det frister med en dukkert her, men ta i alle fall en tur nedom for en kikk og sett dere inn i historien om Dionysos og Ariadne (mer følger senere) neste gang du er på Naxos.
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Greece-Traveller

20. Dec 13, 23:23:54 #8 Last Edit: 20. Dec 13, 23:34:11 by Greece-Traveller
Panagia Argokiliotissa

Jeg har tidligere nevnt at en vesentlig del av min familie kommer fra landsbyen Koronos. Denne kommer jeg tilbake til senere. Imidlertid har jeg lyst til å ta for meg en severdighet som de fleste ikke kjenner til, men som er et av de viktigste stedene for Naxianerne selv.

For et par hundre år siden fant en innbygger fra Koronos en liten grotte oppe i fjellet. I grotten fant han to gamle byzantiske ikoner. Det ble fastslått at disse var fra tiden før "krigen" om bruk av ikoner raste i den ortodokse kirke (726 - 842 e.Kr.), og stedet var da åpenbart et svært hellig sted. Dette ble også ytterligere forsterket da det et år etter funnet sprang ut en kilde her - vannet og derved også navnet på kirken har forbindelse med hellig vann.

Fra grotten gikk det en tunnel opp gjennom fjellet, slik at man kom ut på toppen. Rundt dette ble det første kapellet reist:

034 Det første kapellet



035 Det første kapellet



Ikonene ble raskt forbundet med mirakler, og dette medførte at stedet ble valfartet til av pilgrimmer. Fast tid ble navnedagen, som er fredagen etter påskeuken. Pilgrimmene ble etterhvert så mange og kom både fra øya såvel som fra de små Kykladene og naboøyene, slik at det måtte lages muligheter for overnatting m.v. for dem.

Et større kapell ble også nødvendig:

036 Det andre kapellet



Det andre kapellet er det som er mest i bruk - det var f.eks. der den barndåpen jeg deltok i sist sommer fant sted. Ellers er det noen år siden jeg ble bedt med første gang til den spesielle fredagen etter påskeuken. Da var det også igangsatt bygging av noe som nærmeste kan sammenlignes med en katedral på stedet. Sist sommer var denne ferdigstilt og er i bruk ved markeringen etter påske og ellers ved spesielle store begivenheter. men det er unektelig merkelig å se et slikt stort og flott kirkebygg ute i "ødemarken".

037 Interiør fra det andre kapellet



038 Interiør fra det andre kapellet



039 Interiør fra det andre kapellet



040 Interiør fra det andre kapellet



041 Gamle bosteder for pilgrimmer



042 Katedralen under bygging for 10 år siden



043 Katedralen i dag



044 Katedralen i dag



Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Fia

For en flott tråd, G-T - gleder meg til fortsettelsen!  :juble:
Den som er lei av å reise er lei av livet...

Greece-Traveller

Takk skal du ha Fia !
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...