Logg inn med Facebook eller Google!

Hvor vil du IKKE dra når du skal til Hellas?

Started by Ole, 04. Oct 07, 06:00:16

Previous topic - Next topic

Bjørg

Jeg har det stort sett med å reise til nye steder hver gang. Men selvfølgelig noen har fristet til gjenbesøk. Men det er to steder jeg neppe drar tilbake og det er Kalymnos og Chios.
Chios er jo en vakker øy, men det er det eneste stedet i Hellas jeg er blitt overfalt. Det var en svært ubehagelig opplevelse og sitter i tretten år etter.  :stone:

Mixelite

Quote from: \"Bjørg\"Chios er jo en vakker øy, men det er det eneste stedet i Hellas jeg er blitt overfalt. Det var en svært ubehagelig opplevelse og sitter i tretten år etter.  :stone:

Næh! Det var trist å høre Bjørg! Både om opplevelsen og at den satte så kraftige spor!

Måne

Jeg er også ganske negativ til Faliraki på Rhodos. Bodde der på lavkost hotel, med kjæreste og to barn. Det eneste positive som skal sies er at de har fine strender, masse tavernaer i nærheten med internasjonal mat (spaghetti går ned) og for to barn på 9 og 11 så trenger man ikke så veldig mye mer. Men spesielt koslig var det ikke. Turistmaskin som andre her har sagt. Har ingen planer om å dra tilbake.

JohnS

Hersonissos og Faliraki er helt klart steder jeg ikke kan tenke meg å reise til, selv om både Kreta og Rhodos har utrolig mye annet å by på, og står høyt på lista over steder som skal besøkes flere ganger.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Liv

Quote from: \"Torill\"Sånn er det med de fleste steder har jeg skjønt.
Er jo endel som aldri vil sette sine bein på Skiathos. Det er mer enn jeg kan begripe :iconbiggrin: Skal prøve Kos en gang det er hvertfall sikkert  :thumbright:

Det er vel blant annet meg du sikter til her?!

Jeg kan godt forklare deg hvorfor.....
mener du har spurt meg i et annet innlegg om hvorfor,men har visst ikke husket å svare deg.

Først kan jeg ta med at Skiathos har flotte strender og er ei grønn og fin øy.
Men når jeg er i Hellas så vil jeg oppleve stedet jeg besøker som greskt.
Det er ikke nok at stedet er pent og har flotte strender.Da kan det være hvor som helst i verden. Jeg vil oppleve det som er unikt ved stedet,og i dette tilfelle \"det greske\".
Sammenligningsgrunnlaget for hva man har opplevd av greske steder er vel like forskjellig som vi er antall medlemmer her.Ergo blir grunnlaget for å sammenligne noe litt vanskelig,da man ikke har det samme grunnlaget.
Jeg for min del (vår del-ektefelle inkl.) ønsker å høre gresk språk,gresk musikk på tavernaer/bar etc.
Ønsker overhodet ikke å bare høre siste \"popmusikk\" på engelsk,eller bare bli snakket til av utenlandske kelnere som ikke kan et ord gresk.

Vi var på Skiathos i 1991. Mener det var med \"Gulliver\". Vi fikk en leilighet oppi gamlebyen,som var så elendig at vi flytta. Klager nådde ikke fram. Dusj og kjøkken var under enhver kritikk.
Det var dårlig med busstransport ut til strendene. Man måtte stå veldig lenge å vente i byen på busser, som ble overfylte med en gang. Da vi ville hjem fra stendene,måtte vi vente svært lenge,hvis bussene var fulle.Gjerne over en time ekstra. Vanskelig å få tak i taxi. Veldig slitsom i varmen og med barn.Vi skulle være i 4 uker. Etter første uka,tok vi hydrofoilen  til Thessaloniki,og besøkte svigerforeldrene mine 1 uke i stedet. Tilbake på Skiathos leide vi en leilighet privat for de siste to ukene ved Megali Ammos stranda,den lå på en liten høyde der.Det var veldig lite utbygd der.Kan ikke huske noen tavernaer der.Vi hadde da med oss min svigerinne og hennes datter som ikke snakket annet enn gresk.
Om kveldene var vi inne i Skiathos by for å spise,slappe av etc. På tavernaer,barer o.l. ble det bare spilt engelsk musikk. De som serverte oss kunne ikke gresk. Svigerinna mi og mannen min følte seg helt fremmed i sitt eget land. De som jobbet der var stort sett fra England, Irland eller Nederland. Jeg husker det var noen koselige småbutikker,der det også kun var utenlandske kunstnere,eller innleid utenlandsk butikkhjelp.
Vi snakka med mange grekere ellers,som da var veldig bekymra over utviklingen. De følte de hadde \"mista kontrollen\" over sin egen by,og følte seg fremmede.Jeg husker vi diskuterte mye at de måtte prøve å få tilbake det greske,som f.eks. gresk musikk,selvfølgelig fortsette med å ansette utlendinger hvis de hadde behov for det. Men passe på at det \"greske\" ble beholdt.
Er helt klar over at dette høres \"surmaga\" ut,men vi opplevde altså ikke Skiathos som noe spesielt. Det kunne vært hvor som helst i verden.....
Skiathos er en plass jeg ikke kommer til å dra tilbake til, er ikke interessert i å gi den et nytt forsøk. Jeg skjønner jo at øya må ha forandret seg siden da, både på godt og vondt. Flott at mange finner den som sitt \"favorittsted\". Jeg har \"mitt\" ett annet sted.
Hvert sted i Hellas og øy er så forskjellig og unik.Det er så mange steder jeg ønsker å se som jeg ikke har vært på enda. Prioriteringa går derfor til nye steder,i stedet for å dra tilbake til steder jeg ikke synes det var noe spesielt ved.

Ellers er jeg helt enig i det som har framkommet i tråden,at man bør reise og oppleve stedene selv.Ikke bare godta det som blir skrevet i aviser etc. Det er jo helt subjektivt,slik som mitt syn på Skiathos er.

Håper dette ga deg noen svar Torill.Bar spør hvis du lurer på noe mer.

bengalow

Det var sannerligen en rättfram beskrivning av en upplevelse, Liv!!! Det är nästan som det var Santorini/Thira du skrev om! Där man blir överfallen av åsneekipage, amerikaner med sitt bräkande och kvinnorna deras som ylar bara dom ser en katt, överallt fotografigalna japaner snoendes om benen, taxichaufförer som vägrar att prata med oss på grekiska, och alla precis alla bara har ett mål i sikte: Solnedgången på Oia!!! Jag ville inte dit igen, och jag saknar det inte heller. Då gäller det bara att komma därifrån så fort som möjligt... Nu har också Mykonos lite mer att bjuda på av natur, men ankomsten till staden, med priser som om man hade lagt ett bud på stället, kypare som är obehagligt närgångna...nej befria mig från sådana ställen!! Jag hade också sålt min biljett billigt om jag vunnit en resa till Hawaii !
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Torill

Siktet ikke bare til deg. Har lest noen reiseskildringer andre steder,bla.annet noen danske turrister som syns øya var for liten :icon_smile: Nå har jo jeg kun vært der en gang,men kjenner overhode ikke igjen øya som du beskriver den. Alle de tavernane vi besøkte var drevet av grekere,og jeg kan love deg at de spilte gresk musikk. De butikkene vi var innom hadde hvertfall gresk betjening.Vi var på en \"skikkelig utekveld\".Da var vi på Albatros,og der spilte de alt mulig fra gresk til engelsk. Til og med Jahn Teigen hadde de  :iconbiggrin: Men  DJ var gresk, og plukket oliven resten av året. Busser gikk det ca hvert kvarter forbi der vi bodde hvertfall. Vi benyttet oss ikke av det,så det kan jeg ikke si så mye om. De var ofte overfylte riktignok zxzaxxxxxxxxx  Men man kan leie både scooter og bil omtrent ved hvert gatehjørne. Vi var innom flere supermarkeder. Gresk betjening på alle de stedene vi var. Og verten på hotellet vi var bodde der,og han kunne nesten ikke engelsk i det hele tatt zxcqqqaaaaaaaa Men det gikk flott likevel. Så ting har nok forandret seg siden sist du var der :iconbiggrin: Det som var uvant for meg,var at man ikke kunne kaste dopapiret i do zxcqqqaaaaaaaa ,men det gjelder jo ikke bare på Skiathos. Jeg falt hvertfall pladask,men har som sagt ikke mye å sammenlikne med :iconbiggrin:
Ingen kan alt - alle kan noe.

Liv

Quote from: \"Torill\"Siktet ikke bare til deg.

Jeg tok det overhodet ikke ille opp,så håper ikke du trodde det.
Men siden du har hatt noen kommentarer før til meg og også spurt meg,så syns jeg det var greitt å svare deg.

Selvfølgelig er mye forandret på Skiathos,bl.a. buss/taxi/bil/scooterutleie tilbudet måtte utvides,og mange nye restauranter,butikker,hoteller etc er også kommet til seinere.

Liv

Quote from: \"Tjorven\"Nå dreier vel den her tråden seg om hvor man ønsker å reise,Så avhandlingen til Liv hadde vel passa bedre der man IKKE vil dra, istedet for å ødelegge gleden for de som ønsker seg dit!

Helt riktig,tråden dreier seg om hvor man vil reise.
Så jeg ber moderator om å flytte innlegget til riktig tråd,hvor man ikke  vil...

Kan ikke helt se at jeg ødelegger gleden til noen å reise dit med mitt innlegg.
 Flere har jo dette som sitt favoritt reisemål,og har dannet seg opp en mening av seg selv.Hva jeg synes spiller ingen rolle.Men Torill har kommet med flere utsagn/undringer  tidligere hvorfor jeg ikke likte meg der. Prøvde derfor å gi et svar på det. Jeg har kun skrevet om vår opplevelse av Skiathos,og har vel like rett til å komme med min subjektive mening,som de som skriver bare positivt.
Men avhandling syns jeg det er drøytt å kalle innlegget mitt.

Liv

Quote from: \"Torill\"Nå har jo jeg kun vært der en gang,men kjenner overhode ikke igjen øya som du beskriver den.

Nei,det ville vært rart om øya var lik i 1991 og 2007.

Det jeg ville fram til var å beskrive øya som vi opplevde det den gangen,svare deg som sagt på hvorfor,siden du hadde tidligere spurt om det.

xristina

Quote from: \"Tjorven\"Nå dreier vel den her tråden seg om hvor man ønsker å reise,Så avhandlingen til Liv hadde vel passa bedre der man IKKE vil dra, istedet for å ødelegge gleden for de som ønsker seg dit!
Her i forumet er det lov å si hva man mener, og ingen bør ta det personlig. Det er selvsagt helt greit at Liv sier hva ho mener om Skiathos, og helt greit at Torill har en annen oppfatning. Og greit at Tjorven synes det er ødeleggende. Jeg tror heller ikke at Liv ødelegger gleden for noen. Jeg har lyst til å reise til Skiathos en gang, og Livs innlegg kommer ikke til å stoppe meg! :-D

Tråden er i alle fall flyttet dit det hører hjemme (av Ole antar jeg), under steder man ikke vil reise. En tråd jeg for øvrig leser med skrekkblandet fryd fordi jeg venter på en skikkelig trashing av Kos... ;-)

Liv

Quote from: \"xristina\"Jeg tror heller ikke at Liv ødelegger gleden for noen. Jeg har lyst til å reise til Skiathos en gang, og Livs innlegg kommer ikke til å stoppe meg! :-D

Tråden er i alle fall flyttet dit det hører hjemme (av Ole antar jeg), under steder man ikke vil reise.
 

Det var da enda bra at du ikke hører på meg!  cxsdfafdddddd

Takk til den som flyttet innlegget mitt til riktig plass.  :iconbiggrin:

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | Today at 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...