Logg inn med Facebook eller Google!

Grekere i arbeid

Started by IngeS, 28. Nov 13, 15:52:25

Previous topic - Next topic

Anders

rolig bengan, rolig.... jeg har hatt et relativt hardt, fysisk arbeide med mye skitt under neglene i nærmere førti år nå, men tenker ikke så mye på det. Alle som gjør et produktivt arbeide fortjener respekt. Og selv en "adm.dir" som "bare" flytter papir og snakker i telefonen kan bli utslitt etter 18 timers arbeide og så tilgjengelighet resten av døgnet. Gjeterens jobb er kanskje nedvurdert, men man trenger ikke industriarbeidere for å produsere metall hvis det ikke finnes kjøtt å ha i pannen. For øvrig er dette en sånn tråd som kan gi oss alle noe å tenke på...

elfunk

alt ærlig arb. står det respekt av, men tror kanskje ikke hellas er det mest produktive landet i europa(mange timer, men lite produktivitet)

IngeS

Fiskehandleren er en populær person. Som i Skandinavia er fisken dyr her også, men grekerne spiser oftere fisk enn det store flertall i Norden
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

hellenic

Har jobbet i Hellas i 18 år, flere forskjellige jobb. Kan bare si at alle som synes at grekere arbeider ikke eller er ikke flinke, tar det feil. Stor feil.

«Ευλογημένη η Βασιλεία του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος»

ROLLE

Undrar hur populärt yrket (herde) är bland ungdomen i Hellas ? Hur många utövare av yrket finns det tex på Samos ? Äger herden fåren eller getterna han vallar eller sitter det någon "fårskalle" som anställer herdar för att valla djuren ? Har för mej att en hord av getter eller får som är värt att äga är  ca 500 djur, det kan inte vara många som utövar yrket just av den orsaken då det knappast finns betesmarker för flera hordar ? ! På Karpathos finns det 2 hordar med ca 500 st var, vilkas vallas av en man per hord. När de är lediga vete fan.
Personligen anser jag att det är onödigt diskutera ifall något folk arbetar mera eller mindre för brödfödan. Greken gör det iallafall i ett varmare och mindre stressat klimat ! Och vi som av någon anledning eller orsak kommit i beröving med Greker men sällan arbetat med dem, har inte en aning om deras arbetsmoral ! ;)

Kristian

Det mange glemmer er at man i det store "landet" "SYDEN" "arbeider" under helt andre forhold enn vi i mer i tempererte forhold i det nordlige Europa. Siesta på den varmeste tid av dagen er ikke lathet, men en dyd av nødvendighet.

For bortimot 20 år siden var jeg på Kreta, landet midt på natta (2400+) og møtte veggen omkring 40 C.
For gjeteren er det å miste en geit eller sau alvorlig. Det at de geiter betyr  DETTE TAPET I MOTSETNING TIL F.EKS

Dama i kassa på Supern skifta kjole 3-4 ganger om dagen. De to gutta som la opp grønnsaker gikk med vannflaska hele dagen. På nabogården var det stor hvitvask hver eneste kveld.

For å ta et eksempel fra her i Norge: Jeg jobbet på Sørlandet en vinter med -20 og vestavind. Tilsvarte vel -30-40 i innlandet. Sveiserne der som måtte sitte stille hadde opptining hvert kvarter.

I Norge geiter vi ikke sauer og mister noen hundretusen hvert år. Effektivitet?

:klo: :klo:
Kristian/Planer er til for å utsettes

mouche

01. Dec 13, 07:42:14 #30 Last Edit: 01. Dec 13, 07:47:34 by mouche
I Norge omkommer en sau på beite hvert minutt døgnet rundt i hele beitesesongen (blir vel 1500 sauer i døgnet!), og ingen bryr seg. De aller fleste omkommer av årsaker som disse greske gjeterne beskytter sine sauer og geiter mot. De som går tapt til fredete rovdyr får bonden erstatning for, men regner med at slike ordninger ikke finnes i Hellas. For egen del har jeg stor respekt for de som har dette yrket i Hellas og andre land.

IngeS

02. Dec 13, 20:22:47 #31 Last Edit: 02. Dec 13, 20:25:12 by IngeS
Dimitris er kjendis blant de tusener som har feriert i Pythagorion
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

IngeS

Reparasjon
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

IngeS

Her lages Kokoretsi til påskemiddagen. Det er utrolig mange gode kokker i Hellas
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

IngeS

Min terrassestol får ny fletting
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

IngeS

Ny verandadør og nytt vindu på soverommet mitt
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Siste innlegg i forumet

Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...