Logg inn med Facebook eller Google!

Unntakstilstand i Hellas

Started by xristina, 25. Aug 07, 16:03:08

Previous topic - Next topic

Mixelite

Quote from: \"xristina\"Ett(!!!) norsk helikopter er på vei ned, og anslås å være framme i morgen. Det er et Bell-helikopter som kan ta med 3000 liter vann i ett løft. Mannskapet ombord har lang erfaring med slukking av skogbranner fra helikopter. Får jo håpe det kan bidra noe, selv om jeg synes det er lite og sent...

Bell er gode greier. Mix har personlig vært på fabrikken og inspisert ;-)

For å være litt alvorlig; Norge _har_ øyensynlig ikke rare beredskapen når det gjelder brannslukking, så vi har vel ikke så mye å sende. I vår brant det utenfor kristiansand og helikopteret som kom for å slukke fikk problemer med vannposen(eller noe) og måtte returnere til basen for å fikse dette. Resultat; De ble stående på bakken der pga kjøre og hviletider for mannskapet og det ble ikke noen brannslukning fra luften.

eijukka

Joo, det är samma sak med Finland: inte har vi såna helikopter som kunde hjälpa nu, säger utrikesministeriet. Men det känns så uselt, när Finland som en dock rik stat inte kan hjälpa, bara i återplantering av träd i framtiden, när  man ville göra något just nu när situationen är värst!
Så hemska bilder i internet. Man kan inte koncentrera sig på något annat. Nu når flammorna det antika Olympia, som jag besökte för några år sen. Man tänker bara på hur det går med \"mitt\" hotel och dess värdfamiljen eller den lilla bokhandeln där jag köpte en av mina mest fantastiska böcker om Grekland.
Eller vad har det hänt med Areopoli på Mani. Man ser bara dess gamla hus framför ögonen och man måste gå på nytt till datorn och titta på nyheter.
Det är omöjligt att kunna tänka på människor och deras lidanden. Och på djur vågar jag inte ens att tänka på zxzaaaaaaaaaaa  zxzaaaaaaaaaaa !
Likadana  shockkänslor som efter tsunamen!

Man kan bara önska krafter till grekiska människor och hoppas att andra länders hjälp ska snart ändra situationen.

Eija

xristina

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=155390

Spekulasjoner fra en advokat om at eiendomsutviklere står bak...

Ninette

Mine tanker går til alle de som bor i dette området.

Dette er så ufattelig trist.
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Tommy

Quote from: \"eijukka\"Joo, det är samma sak med Finland: inte har vi såna helikopter som kunde hjälpa nu, säger utrikesministeriet. Men det känns så uselt, när Finland som en dock rik stat inte kan hjälpa, bara i återplantering av träd i framtiden, när  man ville göra något just nu när situationen är värst!
Så hemska bilder i internet. Man kan inte koncentrera sig på något annat. Nu når flammorna det antika Olympia, som jag besökte för några år sen. Man tänker bara på hur det går med \"mitt\" hotel och dess värdfamiljen eller den lilla bokhandeln där jag köpte en av mina mest fantastiska böcker om Grekland.
Eller vad har det hänt med Areopoli på Mani. Man ser bara dess gamla hus framför ögonen och man måste gå på nytt till datorn och titta på nyheter.
Det är omöjligt att kunna tänka på människor och deras lidanden. Och på djur vågar jag inte ens att tänka på zxzaaaaaaaaaaa  zxzaaaaaaaaaaa !
Likadana  shockkänslor som efter tsunamen!

Man kan bara önska krafter till grekiska människor och hoppas att andra länders hjälp ska snart ändra situationen.

Eija

Den senaste satelibilden från NOAA , titta på de områden bakom rökslöjorna som ödelagts av bränderna så får man en oppfattning av tragedins geografiska omfattning.



 En futtig liten helikopter gör nog inte mycket nytta här, hur nobelt syftet än är, så det är nog förnuftigare för länder som saknar resurser att hantera bränder från luften att rikta in hjälpinsatserna på efterarbetet tror jag, hur hemskt det än låter Eija.

Det måste ha brunnit frenetiskt fort. Hoppas att Grekland nu fått den hjälp med släckningen som behövts, och att bränderna kommer under kontroll.

 Mot bakgrund av det som hänt känns det inte just nu så där jätteskoj att tänka på min förestående resa till Karpathos den 23/9 , men ingenting tror jag heller blir bättre av att vi Greklandsälskare inte reser dit som tänkt.

Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

brit

Jeg tenker akkurat som deg Tommy....det er ikke så morsomt å gjøre klar til 3 uker i Hellas. Den gleden jeg alltid kjenner før en tur til Hellas har fått en bitter bismak. Men som du sier Tommy, det hjelper ingen ting at vi holder oss hjemme......

xristina

Quote from: \"Tommy\"En futtig liten helikopter gör nog inte mycket nytta här, hur nobelt syftet än är, så det är nog förnuftigare för länder som saknar resurser att hantera bränder från luften att rikta in hjälpinsatserna på efterarbetet tror jag, hur hemskt det än låter Eija.
Jeg hadde vært enig med deg om det bare var ett helikopter, Tommy, men det er jo den samlede innsatsen som hjelper. Utenriksministeren i Hellas sa i stad på tv at det var 31 fly og helikopter som var kommet fra utlandet. Det er klart at det hjelper i det vanskelig tilgjengelig terrenget, og mot de høye flammene.

Tommy

Quote from: \"xristina\"
Quote from: \"Tommy\"En futtig liten helikopter gör nog inte mycket nytta här, hur nobelt syftet än är, så det är nog förnuftigare för länder som saknar resurser att hantera bränder från luften att rikta in hjälpinsatserna på efterarbetet tror jag, hur hemskt det än låter Eija.
Jeg hadde vært enig med deg om det bare var ett helikopter, Tommy, men det er jo den samlede innsatsen som hjelper. Utenriksministeren i Hellas sa i stad på tv at det var 31 fly og helikopter som var kommet fra utlandet. Det er klart at det hjelper i det vanskelig tilgjengelig terrenget, og mot de høye flammene.

Du behöver inte vara enig med mig, o egentligen är det väl lite onödigt att debattera denna tragedi tycker jag, speciellt som det ändå inte är så mycket någon av oss personligen kan göra för att hjälpa till att släcka bränderna.

Men jag menade inte att vara ringaktande mot den hjälp som erbjuds av länder som har resurser att hantera detta med släckning från luften. Mitt svar vände sig egentligen till den förtvivlan Eija gav uttryck för då hon konstaterade att Finland inte ansåg sig kunna sända flyg för att hjälpa till med släckningen.

Hoppas på det bästa för de som drabbats och deras familjer.

Och att grekerna med hjälp utifrån klarar att återuppbygga de mänskliga, ekonomiska, naturella och kulturella värden som gått förlorade.

Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Epicuristen

Quote from: \"Tommy\"
Quote from: \"xristina\"
Quote from: \"Tommy\"En futtig liten helikopter gör nog inte mycket nytta här, hur nobelt syftet än är, så det är nog förnuftigare för länder som saknar resurser att hantera bränder från luften att rikta in hjälpinsatserna på efterarbetet tror jag, hur hemskt det än låter Eija.
Jeg hadde vært enig med deg om det bare var ett helikopter, Tommy, men det er jo den samlede innsatsen som hjelper. Utenriksministeren i Hellas sa i stad på tv at det var 31 fly og helikopter som var kommet fra utlandet. Det er klart at det hjelper i det vanskelig tilgjengelig terrenget, og mot de høye flammene.

Du behöver inte vara enig med mig, o egentligen är det väl lite onödigt att debattera denna tragedi tycker jag, speciellt som det ändå inte är så mycket någon av oss personligen kan göra för att hjälpa till att släcka bränderna.

Men jag menade inte att vara ringaktande mot den hjälp som erbjuds av länder som har resurser att hantera detta med släckning från luften. Mitt svar vände sig egentligen till den förtvivlan Eija gav uttryck för då hon konstaterade att Finland inte ansåg sig kunna sända flyg för att hjälpa till med släckningen.

Hoppas på det bästa för de som drabbats och deras familjer.

Och att grekerna med hjälp utifrån klarar att återuppbygga de mänskliga, ekonomiska, naturella och kulturella värden som gått förlorade.

Tommy

Noen som vet om grekerne har noe program for kontrollert avbrenning? Så ett program om yellowstone-nasjonalpark her for en stund siden. Der kunne de vise hvordan generasjoners kamp mot skogbranner hadde medført at skogsbunnen nå hadde blitt så full av grener, løv og annen \"nedfallsfrukt\" at katastrofen var uunngåelig. Skogbunen var rett og slett full av knusktørt drivstoff for den brannen som før eller siden måtte komme. Om så av ett lynnedslag. Likedan, \"ny\" skog er ikke så brannfarlig som gammel skog. Derfor, med den \"nyvunnede\" (dem hadde sikkert fått vite det samme av en gammel skogsarbeider), så er det nå program for å brenne av det meste av nasjonalparken i løpet av sykluser på femten år tror jeg det var. Det vil si; i løpet av femten år skal det meste av nasjonalparken ha brent en gang. Kun nøye vurderte områder skal få lov til å (for)bli urskog.
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

Kritios

Røyken fra brannene på Evia har nå faktisk nådd Kreta.
I det sola gikk ned og skumringen kom, trakk røyken over her som et tynt skydekke.
Mot horisonten i nord ligger det skikkelig tjukk røyk.
I morgen skal vinden friske på over det østlige Hellas, med vind opp i kuling fra nord.
Dette er ikke gode nyheter for dem som kjemper mot brannene der borte.
På Peloponnes skal vinden heldigvis avta.
Her på Kreta har vi heldigvis vært skånet for branner i går og i dag.
Det var en kraftig brann sør for Chania torsdag, men den ble slukket etter 3-4 timer.
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

Tommy

Quote from: \"Epicuristen\"Noen som vet om grekerne har noe program for kontrollert avbrenning? Så ett program om yellowstone-nasjonalpark her for en stund siden. Der kunne de vise hvordan generasjoners kamp mot skogbranner hadde medført at skogsbunnen nå hadde blitt så full av grener, løv og annen \"nedfallsfrukt\" at katastrofen var uunngåelig. Skogbunen var rett og slett full av knusktørt drivstoff for den brannen som før eller siden måtte komme. Om så av ett lynnedslag. Likedan, \"ny\" skog er ikke så brannfarlig som gammel skog. Derfor, med den \"nyvunnede\" (dem hadde sikkert fått vite det samme av en gammel skogsarbeider), så er det nå program for å brenne av det meste av nasjonalparken i løpet av sykluser på femten år tror jeg det var. Det vil si; i løpet av femten år skal det meste av nasjonalparken ha brent en gang. Kun nøye vurderte områder skal få lov til å (for)bli urskog.

Kontrollerad avbränning av urskog i en nationalpark  ??? Vilken stor nationalpark i Grekland tänker du på då ?????



Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Epicuristen

Quote from: \"Tommy\"
Quote from: \"Epicuristen\"Noen som vet om grekerne har noe program for kontrollert avbrenning? Så ett program om yellowstone-nasjonalpark her for en stund siden. Der kunne de vise hvordan generasjoners kamp mot skogbranner hadde medført at skogsbunnen nå hadde blitt så full av grener, løv og annen \"nedfallsfrukt\" at katastrofen var uunngåelig. Skogbunen var rett og slett full av knusktørt drivstoff for den brannen som før eller siden måtte komme. Om så av ett lynnedslag. Likedan, \"ny\" skog er ikke så brannfarlig som gammel skog. Derfor, med den \"nyvunnede\" (dem hadde sikkert fått vite det samme av en gammel skogsarbeider), så er det nå program for å brenne av det meste av nasjonalparken i løpet av sykluser på femten år tror jeg det var. Det vil si; i løpet av femten år skal det meste av nasjonalparken ha brent en gang. Kun nøye vurderte områder skal få lov til å (for)bli urskog.

Kontrollerad avbränning av urskog i en nationalpark  ??? Vilken stor nationalpark i Grekland tänker du på då ?????



Tommy

Jeg lurte bare på om hellas har en avbrennings-strategi slik nasjonalparken \"over there\" har. Jeg vet at i min ungdom drev bøndene å svidde av små teiger av og til.... Jorden blir jo ekstremt fruktbar etter at den har brent!
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...