28. Mar 24, 23:46:41


Logg inn med Facebook eller Google!

Mygg

Started by Frøken Sofie, 08. Apr 13, 00:41:13

Previous topic - Next topic

Frøken Sofie

Jeg er forferdelig allergisk mot mygg!! I det minste stikkene :)
Og det har blitt fler sprøyter og legebesøk for ikke å nevne søvnløse netter i Hellas på grunn av dette. Nå tenkte jeg at jeg muligens kunne være litt føre var denne gangen. Og høre ... er det noen som vet om et vidundermiddel eller to? ( Gjerne navn på..?)
Både for å unngå og bli stukket og for å minske kløen etter. Medisiner for allergi har jeg selvsagt med hjemmefra.

Takker så mye for alle tips og råd!!

Atle

Leser at du har med medisiner hjemmefra, går ut fra du meiner zyrtec da ? Kjøper selv zyrtec i Hellas ( under halve prisen ) mot mygg. Hjelper ikke mot stikk men hjelper mot kløe for meg er det et vidunder medisin :-)
Som ein bonus sies det at har du havna i "dårlig" selskap kvelden i forveien og det ble litt fuktigere en beregna så skal det vist hjelpe mot det og ;-)
Jeg har den unike evnen at jeg på under 15 minutter kan si om det er en rød eller hvit vin hvis det er bra lyst i lokalet.
Sitat: Torkjell Berulfsen

fila

Vi har god erfaring med Autan som myggmiddel. Videre synes vi at elektrisk antimyggmaskin med olje er effektivt og har alltid en slik på om natten. Å dekke til huden med klær, særlig på kveldene og gjerne innsatt med myggmiddel, hjelper også. De stoffene mygga sprøyter inn er litt forskjellig fra art til art og fra land til land. Vi har erfart at reaksjonene på myggstikk har blitt mindre etter mange turer i Hellas, så et råd blir derfor å reise ofte  ;D. God og myggfri tur !

Frøken Sofie

Quote from: Atle on 08. Apr 13, 08:10:41
Leser at du har med medisiner hjemmefra, går ut fra du meiner zyrtec da ? Kjøper selv zyrtec i Hellas ( under halve prisen ) mot mygg. Hjelper ikke mot stikk men hjelper mot kløe for meg er det et vidunder medisin :-)
Som ein bonus sies det at har du havna i "dårlig" selskap kvelden i forveien og det ble litt fuktigere en beregna så skal det vist hjelpe mot det og ;-)

Jeg bruker ikke Zyrtec, det fungerer ikke godt nok men har andre tabletter. ( "blå resept") Problemet mitt er litt at stikkene blir så store. ( Blitt noen runder med antibiotika som jeg har fått av lege der nede. ) Myggen i Hellas er verre enn den hjemme kan man trygt si . Skal forsøke meg med å han en fuktig kveld eller tre og se om det kan hjelpe ... :)

Frøken Sofie

08. Apr 13, 11:28:45 #4 Last Edit: 08. Apr 13, 12:10:38 by Frøken Sofie
Quote from: fila on 08. Apr 13, 10:42:21
Vi har god erfaring med Autan som myggmiddel. Videre synes vi at elektrisk antimyggmaskin med olje er effektivt og har alltid en slik på om natten. Å dekke til huden med klær, særlig på kveldene og gjerne innsatt med myggmiddel, hjelper også. De stoffene mygga sprøyter inn er litt forskjellig fra art til art og fra land til land. Vi har erfart at reaksjonene på myggstikk har blitt mindre etter mange turer i Hellas, så et råd blir derfor å reise ofte  ;D. God og myggfri tur !

Reise ofte var et godt råd!! :)
Autan, er det noe dere har med hjemmefra eller kjøper der?
Jeg forsøkte med med en slik elektrisk myggmaskin i fjor sommer, og det ble noe bedre. Men blir spist litt vel mye på når jeg går ut om kvelden. På dagtid får den ikke strøm, men den avgir nok litt for det så jeg går for en slik ( eller to) i år også.
Noe spesielt der har brukt på klærne?? Så de ikke skal "lukte" like fristende for myggen? Jeg får egentlig ikke fler stikk enn andre, det er bare at de jeg får blir tyve ganger så store, og får jeg nok må jeg på antibiotika eller få kortison i baken!! Ikke moro noen av delene. :(
Finnes det noen myggmaskiner el lignende som ikke går på strøm også tror du?

IngeS

Legg merke til hva enkelte barer og tavernaer gjør. De setter en blomsterpotte med basilikum på bordet. Basilikum holder myggen vekk. Hva med å investere i en plante til hitellrommet?
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Frøken Sofie

Basilikum?? Det viste jeg ikke... klart jeg skal kjøpe basilikum da!! :) Vi skal seile så det passer helt fint med med opptil fler planter i Byssa!! Takk takk!! ( Får legge de varsomt i vasken under overfartene!)

fila

Myggmiddel til tekstiler: Et alternativ er Cactuz Clothing Treatment som bl.a kan kjøpes på Nomaden.no. Det inneholder permetrin som blir anbefalt av Vaksineklinikken.

IngeS

At myggen her gir andre reaksjoner enn myggen i nord er sikkert. De første årene jeg ferierte i Hellas fikk jeg stikk som ble til sår etter en kort stund. Sår som ikke grodde skikkelig på et par uker. Jeg glemmer ikke min fastleges skepsis da han spurte meg hva det var for sår jeg hadde oppover underarmene. Je måtte bare svare at det var ikke jeg som hadde satt sprøytestikkene men et lite insekt i Hellas.

Gamle Dimitris ga meg et par gode råd. Aner du at det er mygg i nærheten så smør bar hud med Ouzo! Det samme gjør du om du har blitt stukket. Smør Ouzo på stikket så raskt som mulig. Ouzo, nå også til utvortes bruk, og noe alkoholmisbruk er det ikke. Det har fungert godt hos meg.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Tjorven

Jeg er også allergisk for greske mygg, og hovner til tider voldsomt opp av stikkene  :( Men det har blitt bedre, og jeg er blitt flinkere til å selvbehandle meg. Men om jeg er allergisk, var det ingen ting imot hvordan myggen behandla venninna mi  :'(  Hun fikk store sår som hos deg og måtte få legebehandling på stedet. Dessverre fikk hun ta hele støyten, for meg brydde de seg knapt om. Det kan jo være at jeg har blitt mer immun mot myggstikk etter hvert, virker litt sånn.

Vet ikke om du misforsto litt det med fuktige aftener, frøken Sofie, de hjelper nok ikke på myggen, men ZYRTEC skal visstnok hjelpe (både mot mygg) og på tilstanden dagen derpå  ;) Jeg kjøper også zyrtec'n i Hellas, men med allergi er det best å begynne å ta tablettene ca ei uke før man reiser. Vet ikke om det er noe brukelig råd for deg som har annen medisin, men nevner det likevel. Jeg har også elektrisk myggmaskin. Setter den på før jeg går ut om kvelden, og passer på å ikke slippe lys inn i rommet før jeg har lukka døra, ellers fyker de inn tvert. Smører meg også med Autan før jeg går ut (som jeg kjøper i Hellas) På vindstille kvelder prøver jeg å unngå tavernaer med frodig vegetasjon like ved der jeg sitter.

Jeg har aldri prøvd ouzo på myggstikk, men å smøre på gresk youghurt kan hjelpe mot kløen etterpå. I fjor kjøpte jeg en gel som heter After Nip (mot kløe etterpå) Prøvde meg også på et slags armbånd med en innsatt brikke som skulle vare en måned. Vet ikke hvor mye den hjalp, for den lukta brikken utsondra var for sterk for meg, så jeg brukte det ikke særlig mye.

Jeg vet ikke om noe av dette er til hjelp, men kanskje det er lurt å starte med medisinen du bruker allerede før du drar til Hellas (hvis du ikke gjør det allerede)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Svein~B

Jeg har gode erfaringer med MyggA myggmelk som du får kjøpt på apoteket i Norge. Den trenger ikke å smøres overalt, bare litt her og der, så du gjerne bare smøre den i håret, på klærne og på sengetøyet, så slipper du å smøre den på huden. Jeg hadde en reisefelle som ble hardt angrepet av myggen mens jeg fikk være i fred. Da jeg senere reiste alene opplevde jeg at da var myggen blitt interessert i meg. Så jeg tror ikke du blir immun, heller at når du er sammen med noen som er mer attraktiv for myggen, så slipper du å bli stukket. Jeg tar alltid antihistamin før jeg legger meg og jeg tar noe som er sterkere i Zyrtec og som jeg får på resept. Det er visst nok sånn at den også virker frastøtende på myggen i tillegg til at de demper reaksjonen på myggstikk. Det samme gjelder visstnok en salve som heter Eurax, som er beregnet på å smøre på etterpå for å dempe reaksjonen, men som har vist seg også å virke frastøtende på myggen.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Greece-Traveller

Engelske venner forteller at de kjøper med seg marmite og spiser dette (det er vel egentlig ølgjær). Det sies at de som tidligere har følt seg som magneter på mygg nå unngår disse fullstendig.

http://en.wikipedia.org/wiki/Marmite

Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...