Logg inn med Facebook eller Google!

All inclusive - igjen...

Started by xristina, 23. Jul 07, 17:06:20

Previous topic - Next topic

Marit

Tror vi skal skille mellom å reise vanlig charter (dvs bestille full pakke med fly og hotell) og charter med all inclusive.

Jeg reiser gjerne med charter, eller kun flybillett gjennom charter og ordner hotell - alt etter hva jeg finner ut er billigst for meg.

Når det gjelder all inclusive så har jeg aldri prøvd det, og jeg har heller ikke behov for å prøve det. Synes ikke at jeg får noe igjen for pengene ved å ha bestilt alt på forhånd.
It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

Katta

Quote from: \"Marit\"Tror vi skal skille mellom å reise vanlig charter (dvs bestille full pakke med fly og hotell) og charter med all inclusive

Du har rett Marit, nå har vi kommet litt utenfor emnet.

Svein~B

Quote from: \"Marit\"Tror vi skal skille mellom å reise vanlig charter (dvs bestille full pakke med fly og hotell) og charter med all inclusive.

Vi kan skille mellom:

1. Kun fly (ordne resten selv)

2. Pakketur, altså det du kaller \"vanlig charter\", det vi si fly og overnatting, noen ganger også en viss forpleining, det vil si måltider til bestemte tider, noen ganger også noen aktiviteter

3. All Inclusive som i tillegg til det ovennevnte gir nærmest ubegrenset tilgang på mat, drikke, is, aktiviteter, utflukter, kurs m.m.

Du kan kalle dette for tre forskjellige servicenivåer. For noen er det greit å ha full oversikt og vite at det skjer noe hele tida, det har kanskje med trygghet å gjøre, kanskje også med å vite at alt er tilrettelagt for deres behov. For andre, og jeg tror det gjelder de fleste i dette forumet, ser man store fordeler i det å være fri til å shoppe både mat, utflukter og andre ting der man vil og å oppleve stedet og området der man er.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

JohnS

Quote from: \"Atle\"Vi vil vel alle ha det billigst muligt vil jeg tro ? Støtten til det lokale næringslivet forsvinner vel med lommeboka.

Så sant, så sant.   Jeg har vanskelig for å ta helt alvorlig den moralske forargelsen  over at AI ødelegger grunnlaget for det lokale næringslivet hos  de individuelt reisende, samtidig som det virker som om mange av dem ser det som en sport å skvise utleierne maksimalt, og så gjerne skryter av hvor billig de greide å få rommet.   :bom:
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Gro

Quote from: \"JohnS\"
Quote from: \"Atle\"Vi vil vel alle ha det billigst muligt vil jeg tro ? Støtten til det lokale næringslivet forsvinner vel med lommeboka.

Så sant, så sant.   Jeg har vanskelig for å ta helt alvorlig den moralske forargelsen  over at AI ødelegger grunnlaget for det lokale næringslivet hos  de individuelt reisende, samtidig som det virker som om mange av dem ser det som en sport å skvise utleierne maksimalt, og så gjerne skryter av hvor billig de greide å få rommet.   :bom:
må jo si du har et godt poeng til ettertanke her ...:colors:
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Tommy

Jag tror att denna diskussionen snart \"inkluderar allt\" som har med vårt semester-resande att göra, vilket vi gör på olika grunder och av olika anledningar, men med det gemensamt att vi vill koppla av vardagen och slappa av lite.

AI finns, o kommer att finnas framöver också som alternativt semestrande för dom som föredrar det. Sen kan man tycka vad man vill om det som semesterform. Och dess påverkan på lokalsamhället, och det är en aspekt vi har rätt lite inflytande över som enskilda turister tror jag. Det är \"Big business\" som styr tyvärr, det är trist tycker jag, för jag föredrar småskalighet. Men så är det också på många håll i Grekland. Sen har ju jag förmånen att bara behöva tänka på mig själv när jag reser numera, barnen har blivit vuxna och väljer själva hur dom vill ha det med resandet.

Och själv prövar jag alltid att komma så billigt undan som möjligt, dum vore jag väl annars ? Eller gjord av pengar, men det är jag inte. Så hittar jag ett billigt boende, så \"skryter\" jag gärna om det av pur glädje :D

Men ställer mig och prutar med en bovärd, näe det gör jag inte, tycker jag att det är för dyrt för mig så går jag vidare. Men oftast har jag förbokat mitt boende, så det händer sällan att jag måste leta runt innan jag vet vart jag ska.
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Marit

Alt includert kan lønne seg på charterturen (VG)

Som det også er nevnt i denne tråden tidligere, spesielt barnefamiler kan spare på å velge dette alternativet. Men, det fordrer jo at en kun holder seg til hotellet en bor på og ikke skal ut å spise noen andre steder.
It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

toralfsan

Personlig kan jeg ikke begripe at noen reiser til Hellas med full pakke inklusiv fullpensjon på et turisthotell, selv med barn. Dvs., jeg kan skjønne at folk tar det helt piano ved bassengkanten, men da kan man jo reise hvor som helst, man behøver ikke reise til Hellas.

Vi lever i et fritt land (det gjør grekerne også), så man må jo få lov hvis man vil. Men for meg og de fleste jeg vet om, er et hovedpoeng med å reise til Hellas å oppleve lokal kultur, befolkning, natur og lokalt klima med de goder det fører med seg. Med AI forsvinner jo den lokale kulturen og befolkningen totalt.

I kulturen er selvsagt maten viktig, enten vi kjøper råvarer selv og leker på kjøkkenet, går ut for å spise eller litt av begge deler. Det å treffe innbyggerne der du er, i butikken, på torget, på kafenionen eller tavernaen, eller i et slag tavli - det er for mange av oss kanskje det aller viktigste. Og det er til og med et problem på de største turiststedene i sesongen.

Edit: Det var nevnt barnefamilier: Er det en ting ungene våre er glade for, så er det at vi tok dem med på ryggsekkferie i Hellas så fort de var store nok til å bære egen sekk. Dra til små steder og bo privat uten å planlegge. Et par ganger i løpet av mange turer, ble de syke, og vi fikk straks vennlig og kompetent hjelp av lokale. De opplevde en masse, fra fergeturen til utleiere, butikker, busser, kafeer og kulturopplevelser de kunne forholde seg til (musikk og dans f.eks.) Mon tro de hadde opplevd noe like spennende på et \"skandinavisk all inclusive\"-hotell...

Ingeborgimevind

Interessant å skumme seg gjennom denne tråden. Parallelle diskusjoner finner en i andre fora: seilere med båter fra et av Orust-verftene ser ned på masseproduserte tyske båter, alle er skeptiske til cabincruisere, og spesielt til \"hekksjøgeneraler\" osv.

Den beste tilnærmingen til problemstillingen synes  jeg Are Kalvø kommer med i sin glitrende bok \"Syden\", spesielt når han peker nese av oss som gjerne vil ha det uoppdagede, turistfrie i fred, siden vi ikke er turister men noe annet....

Jammen godt at det finnes tilbud for en hver smak og tilpasset ulike grader av vågemot - det viktigste er vel at det som bedrives er noenlunde bærekraftig, etisk og enrgigivende?

 :cheers:
Mette og Øyvind
LG7509
MMSI: 258123660
http://www.ingeborgimevind.blogspot.com

Marit

It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

Marit

It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

Marit

It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...