Logg inn med Facebook eller Google!

All inclusive - igjen...

Started by xristina, 23. Jul 07, 17:06:20

Previous topic - Next topic

Gro

Quote from: \"Ole\"Det hadde vært interessant å vite hva Apollo, Star Tour etc. betaler for et rom på et hotell i Hellas. Tipper det er en god del mindre enn det vi betaler når vi bor der \"på egen hånd\". Altså mer penger til utleierne hvis slipper å betale \"mellomlegget\" til charterselskapene. Stemmer dette, eller er jeg helt på jordet?

Det må jo stemme det, og en grei måte å løse det på. Vi får gjøre litt reserch i sommer når vi er på tur;-) :chin:
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Mixelite

Quote from: \"Ole\"Det hadde vært interessant å vite hva Apollo, Star Tour etc. betaler for et rom på et hotell i Hellas. Tipper det er en god del mindre enn det vi betaler når vi bor der \"på egen hånd\". Altså mer penger til utleierne hvis slipper å betale \"mellomlegget\" til charterselskapene. Stemmer dette, eller er jeg helt på jordet?

Det stemmer nok bra etter hva de jeg har bodd hos har sagt. De gangene vi har reist på egenhånd har vi spart penger i forhold til charter og hotellet har tjent penger i forhold til om vi hadde kommet med charterfly.

Mixelite

Quote from: \"Gro\"Mente bare at vi alle burde reflektere litt mer og derigjennom få et litt mer bevisst forhold til hvordan vi påvirker lokalsamfunnet der vi ferierer.

Absolutt enig  :cheers:

JohnS

Quote from: \"Ole\"Det hadde vært interessant å vite hva Apollo, Star Tour etc. betaler for et rom på et hotell i Hellas. Tipper det er en god del mindre enn det vi betaler når vi bor der \"på egen hånd\". Altså mer penger til utleierne hvis slipper å betale \"mellomlegget\" til charterselskapene. Stemmer dette, eller er jeg helt på jordet?

Akkurat dette har nok flere sider enn bare romprisen isolert.   I pakken her ligger jo en sikkerhet for en stabil inntekt over hele sesongen, reduserte kostnader til salg og administrasjon i og med at man bare har med en kunde å gjøre når det gjelder oppgjøret osv.  Så jeg tror det er vanskelig å få et klart bilde uten en omfattende research.  

Jeg har prata med flere hotelleiere om dette, og på den ene siden er de irriterte over å bli presset på pris av turoperatørene, men på den annen side er de svært så ivrige etter å oppnå disse avtalene også, og delvis livredde for å miste dem.   Så alt i alt ser det ut til at de absolutt har sett seg tjent med å inngå avtalene, og at dette er bedre enn alternativet.

Men hvordan bildet ville se ut hvis de reisende startet en massiv overgang fra charter til individuell turisme, kan jeg ikke se klart for meg.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Mixelite

Quote from: \"JohnS\"Akkurat dette har nok flere sider enn bare romprisen isolert.   I pakken her ligger jo en sikkerhet for en stabil inntekt over hele sesongen, reduserte kostnader til salg og administrasjon i og med at man bare har med en kunde å gjøre når det gjelder oppgjøret osv.  Så jeg tror det er vanskelig å få et klart bilde uten en omfattende research.  

Jeg har prata med flere hotelleiere om dette, og på den ene siden er de irriterte over å bli presset på pris av turoperatørene, men på den annen side er de svært så ivrige etter å oppnå disse avtalene også, og delvis livredde for å miste dem.   Så alt i alt ser det ut til at de absolutt har sett seg tjent med å inngå avtalene, og at dette er bedre enn alternativet.

Enig i det første du skriver. Når det gjelder det siste var en av våre hotelleiere, han jeg tidligere refererte til, veldig ivrig etter å få oss over fra charterflyvning og han har etterhvert etablert en fast gjestekrets som reiser utenom charter, men holder fortsatt på charterselskapet, så jeg er vel enig i det også, tror jeg :)

Frost

I fjor bodde vi på et ai hotell på Kreta, men uten å ha ai selv.
Økonomisk lønner det seg helt klart å ha ai. Det går mye penger til is, brus i og mat når man har 3 barn. Men å ha ai er helt uaktuelt for oss.  Det er mange argumenter mot som de fleste har nevnt i denne tråden.
Det viktigste for vår del er den største gleden med å være på ferie, nemlig å finne ut hvor man skal spise om kvelden. Det ville jeg ikke vært foruten for alt i verden. Det er jo halve ferien.
Å støtte lokalbefolkningen synes jeg også er et veldig viktig punkt.

Vi syntes faktisk synd i \"lenkegjengen\", når vi ruslet forbi den utrivelige spisesalen med grell belysning og plaststoler. :grøss:, på vei ut for å finne en restaurant for kvelden.

Mixelite

Det finnes mange diskusjoner på nettet om hvor billig man kan få hotellrom i Hellas.

Etter å ha lest et spørsmål på et annet forum hvor vedkommede har bestilt hotellrom for 60€, har lest om andre som får rom for 25-30€ og lurer på om hun har blitt lurt, med den påfølgende sedvanlige diskusjonen om hvor billig man kan få rom, lurer jeg på om det nå egentlig er så mye gunstigere for  hotelleiere å leie ut selv fremfor å leie ut til charterselskaper?

I tillegg til de momentene som JohnS nevner, stabil inntekt, en kunde å forholde seg til.. slipper jo \"charterhotelleieren\" å bruke tid på kaia/flyplassen hver gang det ankommer nye ladninger av gjester.

Kan charterselskapene presse prisene noe særlig under 25-30€??

Atle

Quote from: \"Mixelite\"Det finnes mange diskusjoner på nettet om hvor billig man kan få hotellrom i Hellas.

Etter å ha lest et spørsmål på et annet forum hvor vedkommede har bestilt hotellrom for 60€, har lest om andre som får rom for 25-30€ og lurer på om hun har blitt lurt, med den påfølgende sedvanlige diskusjonen om hvor billig man kan få rom, lurer jeg på om det nå egentlig er så mye gunstigere for  hotelleiere å leie ut selv fremfor å leie ut til charterselskaper?

I tillegg til de momentene som JohnS nevner, stabil inntekt, en kunde å forholde seg til.. slipper jo \"charterhotelleieren\" å bruke tid på kaia/flyplassen hver gang det ankommer nye ladninger av gjester.

Kan charterselskapene presse prisene noe særlig under 25-30€??

Vil nok tro at hva selskapene får roma for er helt irrelevant. Tenker som så at får jeg leid ut romet helle sesongen uten og gjør noe mer og forsatt gå i pluss så må det vel være greit. Alle skal jo tjene penger her.
Jeg har den unike evnen at jeg på under 15 minutter kan si om det er en rød eller hvit vin hvis det er bra lyst i lokalet.
Sitat: Torkjell Berulfsen

Mixelite

Quote from: \"Atle\"Vil nok tro at hva selskapene får roma for er helt irrelevant. Tenker som så at får jeg leid ut romet helle sesongen uten og gjør noe mer og forsatt gå i pluss så må det vel være greit. Alle skal jo tjene penger her.

Joda, det kan sikkert stemme. Poenget mitt bunner i diskusjonen hvorvidt man skal reise charter eller på egenhånd for å være mest mulig bevisst å støtte det lokale næringsliv.

Jeg kan ikke helt se den store forskjellen på å reise charter og å reise på egenhånd hvis man står på kaia og pruter prisene ned til halvparten av hva hotellene selger rom for hvis man bestiller på forhånd!

Atle

Vi vil vel alle ha det billigst muligt vil jeg tro ? Støtten til det lokale næringslivet forsvinner vel med lommeboka.
Jeg har den unike evnen at jeg på under 15 minutter kan si om det er en rød eller hvit vin hvis det er bra lyst i lokalet.
Sitat: Torkjell Berulfsen

Svein~B

Jeg må bare påpeke at det går fint an å fly charter uten å bestille hotell. Så vidt jeg vet, har alle selskapene tilbud om \"kun fly\". Flere og flere gjør det og finner hotell selv på nettet eller på stedet. Fordelen med å fly charter i forhold til rutefly er at man flyr direkte, man flyr som regel til gunstigere tider på døgnet enn man gjør med rutefly og man har tilgang på reiselederservice. Det man bør være klar over hvis man kjøper \"kun fly\" er at reisegarantien ikke gjelder om selskapet går konkurs, men det gjør den ikke om man reiser med rutefly heller.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Katta

Quote from: \"Svein~B\"Jeg må bare påpeke at det går fint an å fly charter uten å bestille hotell. Så vidt jeg vet, har alle selskapene tilbud om \"kun fly\". Flere og flere gjør det og finner hotell selv på nettet eller på stedet. Fordelen med å fly charter i forhold til rutefly er at man flyr direkte, man flyr som regel til gunstigere tider på døgnet enn man gjør med rutefly og man har tilgang på reiselederservice. Det man bør være klar over hvis man kjøper \"kun fly\" er at reisegarantien ikke gjelder om selskapet går konkurs, men det gjør den ikke om man reiser med rutefly heller.

Godt poeng Svein B. Tror ikke alle er oppmerksomme på dette.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...