Logg inn med Facebook eller Google!

All inclusive - igjen...

Started by xristina, 23. Jul 07, 17:06:20

Previous topic - Next topic

polyanna

Men vi er jo godt synlige i landskapet som turist, enten vi tror det eller ikke. Og noen er uniformert med plastarmbånd, mens andre gjenkjennes på påkledning og sandaler. Noen inntar måltidene innenfor AI-området, andre spiser på samme taverna eller bar hver dag. Da kalles det favorittsted. At det ene eller andre skulle være \'finere\' enn det andre, nei, det forstår jeg ikke. Eks. AI eller vanlig charter. Enkelte vil jo sogar føle seg hevet over dem som ikke fikser egen tur (selv med one-way fra Apollo), eller se ned på dem som foretrekker pool fremfor strand.
For ikke å snakke om solseng versus det å bre sitt legeme rett på sanden.
Nei, dette temaet blir snevert.

Barbro

Jeg skjønner ikke helt dette med at temaet blir snevert?Personlig kunne jeg aldri tenkt meg AI,det betyr ikke at jeg ikke har mine ganske seriøse plager..men så lenge jeg klarer å ta meg fram på egne bein,aldri AI.Det betyr ikke at jeg på NOEN måte ser ned på dem som velger det!
Og..som turist,generelt :colors: ..ikke alle går rundt..mer eller mindre..med ..turist..stemplet på ryggen..det handler vel om hvordan man føler det å være i Hellas..og hva man vil markere?Brannfakkel?
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

Svein~B

Quote from: \"Barbro\"Jeg skjønner ikke helt dette med at temaet blir snevert?Personlig kunne jeg aldri tenkt meg AI,det betyr ikke at jeg ikke har mine ganske seriøse plager..men så lenge jeg klarer å ta meg fram på egne bein,aldri AI.Det betyr ikke at jeg på NOEN måte ser ned på dem som velger det!
Og..som turist,generelt :colors: ..ikke alle går rundt..mer eller mindre..med ..turist..stemplet på ryggen..det handler vel om hvordan man føler det å være i Hellas..og hva man vil markere?Brannfakkel?

Jeg ser heller ikke ned på de som går i skytteltrafikk mellom solsenga og baren. Jeg synes for min del at det er helt greit at 90-95% av turistene holder seg i ro i turistghettoen mesteparten av tida, sånn at jeg kan oppleve øya/stedet uten å gå i kø. De som vil det, må gjerne gjøre det for min del. Men samtidig så synes jeg det er litt trist at det fins mennesker som tilbringer to uker i Hellas uten å ha møtt en greker. Jeg vet ikke om jeg kan forklare hva som er trist med det, men jeg føler at de går glipp av noe. Ikke at det gjør meg så veldig mye, men som sagt, det er litt trist. Ellers er det sikkert greit å vite at maten står på bordet når du er sulten og du trenger verken å se på prisene eller å ha med penger, men jeg synes det er mer spennende å gå og snuse og kikke på tavernaene før jeg velger. Jeg synes generelt at hotellmat er fryktelig kjedelig, men det er nå min smak. De som foretrekker det, må gjerne få ha den maten for min del.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

polyanna

Knapt noen brannfakkel. Snarere et uttrykk for en slags evig polarisering i denne typen saker. Litt Tuppen og Lillemor-preg.

gagga

AI, nei det kunne jeg ikke tenkt meg. Har en venninne som synes det er supert. Har benyttet seg av det flere ganger, gjerne sammen med barn og barnebarn. Kjempebra at de har det \"bærre lækkert\".
Frokost på hotellet er egentlig helt greit. Det virker jo nesten som ei vekkerklokke.
Svein~Bs innlegg er som om jeg hadde skrevet det selv ( hadde jeg klart å sette ord på akkurat det jeg føler).  :cheese:
Det e bærre lækkert

Barbro

Jeg trenger heller ikke si noe,SveinB snakker for meg også.
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

sunbjorn

For meg er dette i grunnen så enkelt at når jeg reiser til Hellas, vil jeg treffe grekere og kjenne, på godt og vondt, at jeg er i Hellas. Ikke hvor som helst i verden. Men folk må gjerne se at jeg er turist. Prøver jo ikke å gi meg ut for noe annet enn det jeg er.

marjana

For å sette dette med \"All inclusive\" litt på spissen så må man som gjest/turist i Gambia kun være innenfor hotellets områder.
De kan ikke garantere for gjestenes sikkerhet hvis gjestene går utenfor.
Det er gjerder med piggtråd rundt hotellene og ned mot den private stranden.
Glika i zoi

Calle

Hej!
En bra sak med AI är att när jag och bandet ibland spelar på något AI-hotell, så får även vi \"hugga in\" på middags-buffén efter soundcheck! Och en gratis middag tackar man ju inte nej till!

Calle!
Vår takaltans position: 35.22°  N 24.28°  E

Tommy

Här är lite bilder från en All inclusive-anläggning i Sivota som ligger inte långt från Parga i den nordvästra delen av fastlandet.

Turistmässigt opplevde jag det som att orten dominerades av det engelska charterföretaget ( vad det nu hette, Suntravel ? ) som lagt beslag på de bästa tårtbitarna genom ett all-inclusive paket för sina resenärer, vilket utestängde andra från det område där dom höll till, eller i vart fall gjorde det svårtillgängligt. Jag opplevde det också som ( dock utan att veta om det förhåller sig så ) att Suntravel´s all inclusive verksamhet utarmade den småskaliga turismen på orten, det som jag tror många av oss oppskattar när vi ferierar i Grekland, och för mig är det ett argument emot All inclusive.

Sedan kan jag ju tycka vad jag vill om andra väljer att feriera på det viset. Det har jag inga synpunkter på överhuvudtaget, lika lite som jag skulle reagera på om någon vill resa till Säffle bara för att ta sig en kopp kaffe.

Näe, för mig handlar det mer om storskalig turism kontra småskalighet, och just det att den småskaliga turismen dominerar i Grekland ( än så länge i alla fall ? )  är ett starkt vägande skäl till att jag föredrar att resa dit på semester. ( så jag förstår trådstartarens oro för att denna semesterform ska bli alltför dominerande på Kos )

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Calle

Hej!
Saxat från Crete Gazette.
Intervju med borgmästaren i Hersonissos, Spiros Danelis:

While Mayor Danelis keeps an eye open towards the future of Hersonissos, he has not lost sight of the present situations and problems of his constituency - and the mention of the hotels brought a frown, as if anticipating what was coming next.  We didn\'t disappoint him.  

\"Yes, that is a serious issue which must be addressed,\" he said in response to our question about the negative aspects of the all-inclusive phenomenon which has been incorporated by many of the larger hotels, and, now, even some of the smaller ones.  \"It is harmful to the local businessmen and shop owners, as well as, in some cases, to tourism in general.  And, it has a negative effect on our resources, such as water.  I strongly support the proposal that an all-inclusive policy be allowed only in hotels situated in outlying areas - several kilometres from the town proper.\"

Calle!
Vår takaltans position: 35.22°  N 24.28°  E

Tjorven

Quote from: \"Calle\"Hej!
Saxat från Crete Gazette.
Intervju med borgmästaren i Hersonissos, Spiros Danelis:

\"Yes, that is a serious issue which must be addressed,\" he said in response to our question about the negative aspects of the all-inclusive phenomenon which has been incorporated by many of the larger hotels, and, now, even some of the smaller ones.  \"It is harmful to the local businessmen and shop owners, as well as, in some cases, to tourism in general.  And, it has a negative effect on our resources, such as water.  I strongly support the proposal that an all-inclusive policy be allowed only in hotels situated in outlying areas - several kilometres from the town proper.\"

Dette sitatet er jo sakens kjerne når det gjelder kritikken mot A.I-hotell. Ja, Polyanna, vi er alle turister, men for egen del vil jeg gjerne gi litt tilbake til landet jeg er så glad i, ved å benytte lokale butikker, tavernaer og firma. Så lenge A.I fins vil det bare svekke landets økonomi, og det ønsker jeg ikke å støtte. Hellas og grekerne har så mye å by på, så det vil jeg ikke gå glipp av. Hva andre velger, får være opp til dem.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...