Logg inn med Facebook eller Google!

All inclusive - igjen...

Started by xristina, 23. Jul 07, 17:06:20

Previous topic - Next topic

Sjøløve

Jeg kom over dette reisebrevet fra en familie som hadde feriert på et All Inclusive hotell på Kreta  

http://www.startourreiseforum.no/?nid=14444

For meg virket det som denne familien knapt beveget seg utenfor hotellområdet i løpet av ferien.  Om det er representativt for AI ferierende skal jeg ikke uttale meg om.  Men å tilbringe 14 dager på denne måten på ei øy som har så mye å by på som Kreta, står for meg som en gåte.  Det må jo bli usigelig ensformig.  Men vi er jo forskjellige, og noen liker tydeligvis å feriere på denne måten.  
AI ferierende som jeg har snakket med framhever bl.a. maten på sånne anlegg som HELT FANTASTISK og i SÅNNE MENGDER  og alt er bare SÅ flott.
Nei, det er ikke meningen å være sarkastisk, folk må få feriere som de selv vil.  
Jeg sitter bare igjen med et inntrykk av at når ferien tilbringes på et AI anlegg, så kunne hotellkomplekset ligget i hvilket som helst land - Hellas, Spania, Tyrkia,  Italia, Bulgaria osv.   Hovedfokuset er selve hotellanlegget og hva det har å by på.  
All Inclusive virker på meg som en passiv form for ferie, man lar seg underholde og bespise og varte opp på alle bauger og kanter.
Hvor mye matretter, underholdning etc. gjenspeiler landets egenart skal jeg heller ikke uttale meg om, men mon tro det ikke  blir litt ensporet i det lange løp ?
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

cubical

Det er fullt mulig å reise uten å oppleve så mye forskjellig i løpet av en ferie. Når vi var på Kreta i 2005 var samtidig en kollega også nedover. Når jeg kom tilbake så spurte jeg om hva de hadde opplevt i løpet av ukene de var borte. Nåh, de hadde nå vært på stranden hver dag, ja også var de på badeland en dag da. Vi raste rundt hele Kreta i bil og sugde til oss inntrykk og informasjon i tre uker.

De synes nok at vi hadde stresset rundt som gale og vi synes nok at de hadde opplevd helt andre og ferre ting enn vi setter pris på, Folk er forskjellige :-).

Torill

Jeg har aldri vært på AI ferie og da vi var på Skiathos i høst hadde vi ikke engang restaurant på hotellet. Men det var det vi syns var så befriende herlig. Spennende med å prøve nye steder å spise hver dag,ikke ha noen klokke å gå etter. Det var bare helt topp. Og det var jo bare å velge og vrake i restauranter!!!! Kjenner noen som var på AI ferie på Tunisia en gang. Det ble første og siste gang. De kunne nesten ikke gå utenfor området engang av sikkerhetsmessige grunner. Nei takke meg til et hyggelig hotell på en fredelig gresk øy for mitt vedkommende  :cheese:
Ingen kan alt - alle kan noe.

polyanna

Kanskje skal vi være litt forsiktige med å være dømmende? Har aldri selv reist på AI, og håper å slippe det i fremtiden. Ser en rekke ulemper ved det, især for lokalbefolkningen. Men.... jeg kjenner mennesker der AI ser ut til å være den gode og trolig eneste muligheten til å reise, få hvile, være i varmen. Mennesker som ellers ikke ville hatt den fysiske muligheten til forandring og rekreasjon som mange andre har. Om man da ikke har såpass med penger at det er relativt enkelt å komme seg rundt i verden eller skaffe seg den hjelpen man trenger. - Æsj, vil nødig være moralistisk. Men for noen har dette flere aspekter.

xristina

Noen av oss har også påpekt dette, polyanna. Det er godt vi er forskjellige! :-)

polyanna

Sorry, xristina og alle andre om jeg gjentok ting som allerede er sagt. Ble litt provosert. Har hatt nøyaktig samme innstillingen selv til AI. Men så er det altså denne kollegaen som nettopp kom hjem fra et vellykket opphold på et sånt sted. Glad, avslappet, fornøyd. - Han har visstnok vært ute for en fæl ulykke engang, er sterkt redusert fysisk, men klorer seg fast til jobb og livet forøvrig. Han kan nok hverken gå lange turer eller farte rundt til de koselige små restaurantene mange av oss andre setter pris på. Eller ta seg til en strand i ulendt terreng. Sånn som jeg er kjempeglad i. Og knapt kunne tenke meg å måtte være foruten. Ikke minst nå, i forventningens tid. Det nærmer seg jo...

Barbro

Jeg har uttalt at jeg aldri kunne tenkt meg en sånn form for ferie,men respekterer de som gjør det. Og som du påpeker,polyanna,noen må ta en sånn ferie fordi de ellers ikke ville kunne nyte en ferie,som oss som er i stand til å komme oss hvor vi vil.
Det jeg forundres litt over,er eksempler fra tidligere innlegg her..busser fulle av mennesker med plastarmbånd..på vei \"hjem\" til hotellet på ettermiddag/kveld...disse er jo tydeligvis i stand til å bevege seg utenfor hotellområdet..
Vel,godt at vi alle er forskjellige,og for noen er det sikkert trygt med en sånn form for ferie..jeg dømmer ingen for den måten de velger å være i et annet land på..det som kjennes godt og greit for ett menneske er det som er riktig for vedkommende,der og da..all respekt for det.
Jeg håper bare at det aldri blir MITT alternativ til Hellastur,men..om framtia kan ingen spå..
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

Atle

Jeg er vel en av de som har tilbrakt 14 dager på A/I, ikke fordi jeg ville , men det var det eneste som var ledigt. Tror nok vi var en ideel kunde for hotelet da vi spiste middag der en kveld da noe av og være på ferie er å gå ut og kose seg på kvelden. Middagen på hotelet var en stor skuffelse da det ble servert i en for oss et utrivelig kantine prega lokale og en kunne like gjerne sittet på en lokal kafe hjemme, men maten var helt ok.
De som virkeligt satte pris på oppholdet var småbarns familiene, ingen sure barn ( gratis is og brus helle dagen ) og dermed fornøyde foreldre som også fikk litt tid for seg selv da de ikke trengde å pase på barna helle tida, så A/I har sin plass det også. Reiser du på A/I så er det dermed ikke sagt at du må oppholde deg der.
Jeg har den unike evnen at jeg på under 15 minutter kan si om det er en rød eller hvit vin hvis det er bra lyst i lokalet.
Sitat: Torkjell Berulfsen

Tjorven

Jeg forstår godt at stressede småbarnsforeldre ønsker en mest mulig tilrettelagt ferie for seg og barna, og det fins nok av muligheter å velge mellom. A.I- hotellene gir dem også dette, men \"stjeler\" samtidig gjestenes valgmuligheter til opplevelser utenom hotellanlegget. Slagordet deres er jo at man kan legge igjen lommeboka hjemme, fordi alt er betalt for på forhånd (inkl is og brus...) men kun til visse tider! Hvis de da går andre steder, så \"sløser\" de jo bort penger, og dermed holder de seg der.
 Det er synd hvis A.I-hotellene oppfattes å være eneste mulighet for turister med fysiske plager. Jeg kan selv ikke gå så langt i perioder pga vonde ben, og velger derfor steder hvor det meste er i passe gangavstand. Rullestolbrukere har det ikke lett noen steder, men det må da gå an å få hjelp til f.eks bosteder der dette er mulig. Ingen skulle iallfall fått trilla meg inn på et A.I-anlegg iallfall. Jeg trenger ikke rullestol selv heldigvis, men man vet aldri.
There are no strangers, only friends we haven't met.

xristina

Jeg hadde en tante som de siste 15-20 årene satt i rullestol, før det gikk ho på krykker (polio). Ho elsket å reise til sol og varme, men bodde aldri på AI. Derimot fant ho mange fine hoteller som var tilrettelagt for funksjonshemmede, men likevel lå sentralt og sånn at ho kom i kontakt med lokalbefolkningen. Et klart bedre alternativ enn AI-hoteller, synes jeg...

Atle

Ikke dermed sagt at jeg er noen tilhenger selv av A/I hoteler, men vil forsatt forsvare dem som velger den måtten og reise på. Jeg tror nok ikke at de alle sitter på hotellet i 14 dager, men om så ? Noen som reiser på ferie gjør det nettopp for sol og varme og bare det, etter å ha sittet her oppe på berget i 11 mnd i høljeregn og stormkast så vil de ha litt varme og da er jo A/I et utmerket alternativ. Syntes nå jeg .......  :blackeye:
Jeg har den unike evnen at jeg på under 15 minutter kan si om det er en rød eller hvit vin hvis det er bra lyst i lokalet.
Sitat: Torkjell Berulfsen

Marit

A/I har aldri fristet meg så langt. Føler ikke behov for at alt(?) skal være inkludert og oppholde meg innenfor et begrenset område hvor bare hotellets gjester er. Synes noe av sjarmen er i alle fall å rusle rundt på kveldene og kikke på livet og ha muligheten til å sette meg på den tavernaen som passer der og da. Slappe av og gjøre \"next to nothing\" får jeg til uansett mens jeg er på ferie.  :flower:
It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...