Logg inn med Facebook eller Google!

All inclusive - igjen...

Started by xristina, 23. Jul 07, 17:06:20

Previous topic - Next topic

Mixelite

Jeg har bodd på hotell med store spisesaler og masse god mat, ikke AI, men likevel. -man blir forferdelig lei av den samme maten hele tiden, og vi fikk heller aldri mat som var typisk for stedet(Tenerife)vi var på. Det var Italiensk ditt og Fransk datt. A/I kunne jeg aldri tenke meg!

Jeg respekterer dem som velger slik, det kan være mange grunner for det og uansett er det deres ferie og deres valg, men jeg kan ikke la være å synes det er synd for dem som går glipp av så mye god lokal mat og stemning! Ja, nå snakker jeg ikke om Tenerife, Los Christianos, for der fant vi hverken mye lokal mat eller stemning utenfor hotellet heller :(

Sjøløve

Jeg tror at så lenge det finnes All Inclusive anlegg vil det alltid være turister som foretrekker dette.    
Hovedpoenget i denne diskusjonen er vel at disse svære anleggene ødelegger for lokale næringsdrivende - ihvertfall hvis de tillates etablert i nærheten av byer og tettsteder.      Men sånn blir det ofte når pengene og makta rår - trist.
Vet at mange  barnefamilier synes det er OK med AI    \"fordi det er så lettvint når ungene kan forsyne seg med hva de vil uten å måtte mase om penger hele tiden\".  
Mange voksne liker vel også denne ferieformen, de slipper jo å ta stilling til hvor  kveldens middag skal inntas eller hvor de skal  la se underholde  cxsssssssss  
Men det må jo bli litt kjedelig i lengden vil jeg tro - har aldri prøvd - er nok ikke noen typisk AI ferierende.  
Liker best å tuste rundt på egenhånd - og har sansen for Rema 1000 sitt slagord - \"det enkle er ofte det beste\"  zxzaxxxxxxxxxx
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

xristina

Du har helt rett, Sjøløve, det er etableringen for nær byer og tettsteder som er problemet. Og at greske myndigheter tillater dette.

At folk velger å bo på slike steder, er en smak og behag-ting. :-)

Marit

Legger inn en artikkel fra VG Nett om All Inclusive (selv om artikkelen her handler om Tyrkia):

Ferie uten lommebok
It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

git

Helt enig med er, var och en får göra som den vill, i vissa lägen kan det kanske vara fint med AI även om jag aldrig skulle kunna tänkt mig det. Jag åker ofta buss ut till en kompis som bor i Misiria, ca 6-7 på kvällen, då är bussarna ofta fulla med folk med plastarmband som skall ut till hotellet och äta middag. Jag tänker ofta att, det är lite synd om er som missar de mysiga taverna kvällarna i gamlebyn.
Git

Tjorven

Det er vel her man kan snakke om ekte turist-getto, masser med plastarmbånd, får lyst til å si stakkars folk. Tenk på alt de går glipp av når alt blir tilrettelagt slik, men folk får jo velge selv. Bare så synd når det går ut over lokalbefolkningens interesser/ökonomi.
There are no strangers, only friends we haven't met.

cubical

Jeg tror vi kjørte forbi en slik spøkelsesby på Kreta i 2005 på vei mellom Vahi og Sitia. Denne idyllen i \"lekkre\" pastellfarger gjorde nok at jeg måtte ha minst to glass ekstra med retsina den kvelden. Nå var dette riktignok i mai, men det var ikke et menneske å se. Det så relativt nytt ut....... og absolutt helt forlatt.

Barbro

En ferieform som er totalt utenfor de ønsker jeg har for en ferie iallefall..grøss og gru :pale: ..
Men..hver sin smak,takk og lov.
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

operafantomet

Tilbudet kan nok overta en del av de klassiske charter-turistene, men det vil garantert komme en mot-reaksjon fra folk som faktisk har lyst til å oppleve det autentiske og som er de for å oppleve landet og kulturen. Håper det blir en balanse mellom gruppene!

Tanken er jo forsåvidt sympatisk - at man betaler alt på forhånd og slipper kinkige økonomiske overraskelser. Men det går så hardt ut over de som faktisk bor der og som livnærer seg av ulike service-yrker (restauranter, butikker etc). Noen kreative sjeler burde lage et liknende lokalt opplegg hvor man betalte for... la oss si et ukespass, og så kunne man spise middag hver kveld på stedets tavernaer, fritt valg. Et slags cooperativ.

Ja, vanskelig å gjennomføre, men det ville vært en vinn-vinn-situasjon for de fleste (unntatt, selvfølgelig, de som ikke var med i ordningen).

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

JohnS

Jeg vet for lite om hvordan disse AI-stedene drives til å skjønne den sterke motviljen mot dem.  Hvis de tiltrekker seg nye turistgrupper til området, ser jeg ikke helt hvilken skade de gjør, bortsett fra at vi kan synes de ikke hører hjemme i den greske modellen.  Problemet er jo hvis de \"stjeler\" kundegrunnlaget for hoteller, restauranter osv.  som allerede er etablert.  

Hvis de rekrutterer bemanning lokalt, bidrar de jo også til å skape arbeidsplasser i området.  Noe annet er det hvis de importerer albanere, bulgarere eller annen billigere(?) arbeidskraft.  Eller er det det motsatte som er problemet, at de utkonkurrerer småbedriftene når det gjelder å skaffe arbeidskraft?

Jeg skulle jo også tro at butikker, håndverkere og andre forretningsdrivende vil være interessert i å få etablert AI-anleggene innen rimelig avstand, slik at de kan dra nytte av gjestene i \"luftetiden\".

Som sagt, jeg vet for lite om konsekvensene.  Er det noen som vet mer konkret hva som er skadevirkningene, og hvordan de oppstår?
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Anders

:-) Ikke meningen å uttrykke noen som helst mening om dette, synes bare det er litt vittig at forkortelsen AI har en helt annen betydning for meg... :-)

Calle

Hej hopp!
Jag har med förra bandet (sorgligt avsomnat på grund av militärtjänst samt flytt) spelat hela sommaren 2007 på diverse hotell runtom Rethymno.
En del av dessa var av modellen A/I.
Ett av hotellen hade endast gäster som stannade minimum 2 veckor och det serverades exakt samma tama mat till middags-\"buffén\" dag efter dag. Mest olika sorters pasta med tillvalen köttfärs, parmesan-ost samt naturligtvis sallad. Ibland fanns det även något som liknade den grekiska varianten av kåldolmar (ni vet vad jag menar) samt lite kyckling.
Som en skolbespisning! Fasta tider gäller, mellan 19.00-20.30!
Jättekul! Och det syntes på gästerna. Om man jämför med folk som går på lokala tavernor så hade dessa hotell-gäster en väldigt dyster uppsyn vid \"middags-bordet\". Kväll efter kväll. Men efter middagen började vi att spela och då blev det liv i luckan! Vi lärde känna flera nya vänner från olika länder på det hotellet, fast inte under middagen!

Även om allt är förbetalt i A/I-konceptet, hur mycket kostar det utslaget per dag i resekostnaden?! Jag vet inte.

Däremot vet jag att Git och jag (som äter ute väldigt ofta) känner oss trygga med att ha med oss 20€ totalt för oss bägge. Notan hamnar så gott som alltid på mellan 15-18€ och då snackar vi Apakia, köttbullar med feta, fylld bakad potatis, stor grek-sallad, ett halvt kilo vin (ja sedan får man ju ett halvt kilo till som ägaren bjuder på!) samt vatten och bröd. Samma gäller om vi bestämmer oss för mer \"traditionell\" mat, typ en gigantisk Bolognese till mig och lammkotletter med ris till Git. Aldrig över 20€ inklusive \"tillbehör\"!

Ok! Vi VET var vi ska gå efter dessa år i staden, men även som turist så är det bara en fråga om att våga gå in på någon av alla tavernor där borden saknar dukar och lokalbefolkningen upptar flera av borden! Det tar inte lång stund att hitta dessa ställen om man bara är lite nyfiken!

Jag tror att A/I-gästerna hade haft mycket roligare minnen med sig hem om dom hade skippat konceptet med A/I och kastat sig ut i den lokala verkligheten och inte fastnat på hotellet under kvällarna! Fast det kostar ju några € med taxi tillbaks till hotellet.
Jag förstår att småbarns-familjer väljer A/I, samt även de som endast är ute efter sol, värme och bad och inte bryr sig om att utforska Grekland/Kreta. Men då finns det ju billigare länder att semestra i som också har sol, värme och bad! Det finns ett ganska nära här om jag inte har tittat helt fel på kartan!

Sedan det där med att det kan vara en tillgång för lokalbefolkningen, att dom får arbete bara för att det är ett A/I-hotell, det stämmer inte. Dom hade jobbat där i alla fall med eller utan A/I. Hotellen hade och kommer att ha bra beläggning oavsett koncept, vilket kan bevisas av de hotell som vi spelade på som inte körde med A/I.

Nix, dom som förlorar stort på detta växande A/I-koncept (Hmm..konstig och ny förkortning!) är dom lokala näringsidkarna, såväl restauranger, tavernor samt affärer och det är egentligen ingen nyhet, fenomenet och dess negativa verkning på den lokala turistnäringen är välkänd samt självklar.

Just det, glömde en sak!
På ett av dessa A/I-hotell som vi spelade på så ville hotell-ledningen att vi skulle börja en halvtimme efter utannonserad tid! Varför då?!
Jo, vi spelade i tre timmar. Det var fri dricka/glass till barnen etc fram till kl elva på kvällen, sedan fick gästerna betala för vad dom beställde in i baren.
Så vi börjar spela halv tio och tar en minimal paus klockan elva. Gästerna stannar kvar eftersom dom är upprymda samt uppskattar vår musik, vill helt enkelt höra fortsättningen som är nästan ännu en och en halv timme. Men då kostar det pengar att beställa in pils/vin/drinkar etc från baren!
Smart av ägaren, dubbla inkomster!!
There is no business like showbusiness and the show must go on!

Calle!
Vår takaltans position: 35.22°  N 24.28°  E

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...