Logg inn med Facebook eller Google!

Kulturelle og sosiale forskjeller mellom nordmenn og grekere

Started by IngeS, 08. Jul 11, 16:37:20

Previous topic - Next topic

annelinemor

HELLENIC

På Kreta de sier: Man er hode og kvine er halsen. Men det er halsen som  beveger hode!

HELLENIC:

Jo, jeg vet om flere ekteskap som ble arrangert, og det skjer i dag også, men det som jeg har ikke hørt om, er at en sånn ekteskap ble senere avslutt med skilsmisse. Har flere vener som er gift på denne mote og det er eksemplariske ekteskaper. Velsignelse av foreldrene er veldig viktig og det gir støtte i en ekteskap.

SVAR.

Disse uttalesende vil mange norske kvinner finne diskriminerende. På Kreta kjenner jeg noen slike ekteskap, som regel er kvinnen ofte 20 år eller mer yngre! Bare elendighet!


INGE

For å kunne svare på dette må jeg nesten dele kvinnene i aldersgrupper, 20 - 25 år, 25 - 50 år og over 50. Nå er det vel forskjeller mellom turiststedene, de små landsbyene

SVAR.
Dette har Inge rett i! Skillet går ved dem som er 45 i dag!



MARJANA

Jeg synes ikke forskjellene på nordmenn og grekere er så stor lenger.
"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦"¦..
Damene har rast forbi mennene i utvikling, utdanning og sjenerell frigjøring, selv om det er langt igjen til full likestilling i Hellas - akkurat som her.


SVAR

Det er likevel lysår til de tar igjen resten av Europa!


marjana

De venninnene jeg referer til er ganske unge, rundt 35, og de lar seg ikke manipulere av mennene lenger. De sier ifra når de har fått nok, og kaster mannen ut av huset, rett og slett. Det er mennene ikke vant til, og står lett sjokkerte tilbake når låsen har blitt skiftet ut og de ikke kommer seg inn og lurer på hvem som skal vaske og lage mat for dem nå.

Annelinemor skriver: Det er likevel lysår til de tar igjen resten av Europa!

Da lurer jeg på hvilke land i Europa? Øst, vest, nord, syd? Det er da mange land i Europa der kvinnesynet er like konservativt, og der mennene er bortskjemte og forventer at kvinnene skal varte opp for dem. Italia for eksempel. Frankrike. England...

Glika i zoi

annelinemor

La gå med Spania og Italia! Men det er utvikling også på Kreta!
Her i Agios Nikolaos finner de et levende eksempel på dette. De jeg kom hit første gang som turist 1 1998 var kafeneionen på byens sentrale sted "Platiaen" dominert av gubber. De kunne sitte der i timevis og prate "bla bla" over en kopp kaffe. For moro skyld satte jeg og mine to venninner oss ved et ledig bord. Alle gubbene sluttet brått med praten og skulte stygt på oss. Innen vi fikk bestilt kom oppvarteren, han ba oss,  riktignok høflig, om å gå over til kafeen på den andre siden av plassen!
Det gikk noen år uten at vi besøkte byen, men i 2007 var alle gubbene vekk! Eieren var den samme, han fortalte at den kaffekoppen "gubbene" fortærte ikke strakk til å betale den stadig stigende leien på byens hovedplass, han inviterte alle damer til å komme. "Gubbene" forsvant tå timen! De frister nå en kummerlig tilværelse på byens bakgate - kafenioner! Vell fortjent!
Som sagt, Det er lyspunkter!

hellenic

Quote from: annelinemor on 08. Dec 13, 11:16:19


HELLENIC:

Jo, jeg vet om flere ekteskap som ble arrangert, og det skjer i dag også, men det som jeg har ikke hørt om, er at en sånn ekteskap ble senere avslutt med skilsmisse. Har flere vener som er gift på denne mote og det er eksemplariske ekteskaper. Velsignelse av foreldrene er veldig viktig og det gir støtte i en ekteskap.

SVAR.

Disse uttalesende vil mange norske kvinner finne diskriminerende. På Kreta kjenner jeg noen slike ekteskap, som regel er kvinnen ofte 20 år eller mer yngre! Bare elendighet!




Først, spurte du om det finnes arrangerte ekteskap i dag på Kreta. Etterpå sier du at du kjenner noen av dem. Så, skal jeg tvile på alt du sier?
«Ευλογημένη η Βασιλεία του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος»

bengalow

Det förekommer sedan länge också i Sverige. Romer har alltid förenat sina familjeband på detta sättet. När vi sedan har blivit så multinationella, så har seder och bruk från Mellanöstern, Östeuropa, Asien och Afrika även nått hit, och arrangerade äktenskap är legio. Vad jag inte tycker är bra, är att underåriga, oftast flickebarn,  gifts bort. En lagstiftning är visst på väg i Sverige mot detta.
Att Grekland har haft, och kanske har, arrangerade äktenskap i sin tradition är inte märkligt. Vi hade det så sent som på 1800 talet, då gårdar och egendomar slogs samman till stora enheter genom giftermål. Konstigt? Nej...det gällde rikedom och makt. Jfr kungahusens giftermål...hur många prinsar fick "sin" prinsessa? Nej det var makt- och landerövringar som gällde genom denna aktion - och det var föräldrar och "visemän" som bestämde.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

polyanna

Matt Barrett har en side om kvinners stilling i Hellas, og han har brukt en kvinnelig gjesteskribent til dette.

http://www.greecetravel.com/kordas/forwomen.htm

Synes fremstillingen virker karikert, men den kan jo være skrevet for lenge siden..

Uansett, greske kvinner finner ikke jobb så lett og raskt som mennene. Lønnen er rundt 65 % av det menn tjener.
Fødselspermisjonen er visstnok rundt 4 måneder, og 8 uker må tas ut før fødsel. Har sett en oversikt der det står at mer enn 70 % blir hjemmeværende etter permisjonen. Og barnehager er ikke en selvfølge. Ikke ulikt hvordan vi hadde det her, i tidligere tider.

Thera

Jeg søkte på Google etter noe gresk statistikk, og ble linket til denne tråden.
Interessant å lese her. Jeg synes noe er for generaliserende, men..

En forskjell jeg kommer på sånn i farta: Mange grekere slår gjerne av en prat med fremmede (f.eks. legesekretæren mens de venter på time, butikkansatte, folk de står i samme kø som..) mens i Norge blir man gjerne sett på som rar hvis man snakker til noen som venter på samme buss som en. Trenger ikke snakke engang, et lite smil er "merkelig" nok.

En ting jeg ikke har tenkt over før, og ikke vet om stemmer: Da jeg satt på bil med en greker et stykke utenfor Athen, sa han "De der er helt sikkert turister!" da det kom noen biler mot oss. Da jeg spurte hvorfor han trodde det, sa han at de kjørte med lysa på mens det var lyst ute. Det pleide ikke grekere å gjøre..

Ellers kommer jeg ikke på noe.. Det er veldig mange individuelle forskjeller både i Norge og Hellas.

Jo, en ting til: Jeg var på et spisested en gang. Da ei turistjente gikk derfra, sa en av servitørene "I can`t believe this girl. Why doesn`t she say goodbye?!" Mens en i Norge ville nok sagt "hadet bra" først, og sannsynligvis fått et "hadet bra" tilbake.. Forventningen om at "den fremmede" skal snakke først, er sterkere i Hellas enn i Norge. Men jeg forstår ikke irritasjonen/fornærmelsen de føler når dette ikke skjer. Den kunne vært unngått ved å bare si "hei" og "hadet" når det faller seg inn, istedet for å vente på at andre skal snakke først. Gjester bør sette seg litt inn i skikk og bruk, men verter bør huske at gjester er gjester og..


Jeg ble forresten litt forundret over dette, som ikke stemmer med min oppfatning:
"De fleste av vennene mine er forutintatte når det gjelder greske menn og regner med
1) at de gifter seg med mora hans like mye som han
2) at han ikke kommer til å hjelpe til i hjemmet, ei heller med å ta seg av barna utover oppdragelse, og
3) han vil alltid dyrke sine interesser og sine venner, og det er ikke alltid at kona får ta del i dette. Det er ikke forventet at kona skal gjøre det samme..."
..Don`t dream your life, live your dreams..

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...