Logg inn med Facebook eller Google!

Kulturelle og sosiale forskjeller mellom nordmenn og grekere

Started by IngeS, 08. Jul 11, 16:37:20

Previous topic - Next topic

Anders

Burde ha sagt det samme før deg, Turid... men gjør det nå! Spørsmål til Måne... vil grekere generellt bli \"fornærmet\" hvis jeg \"insisterer\" på å betale en fellesregning eller hvis jeg betaler mer enn de ber om? Måtte nesten \"prakke\" tjue euro ekstra på Sofia nå sist (for det hun ba om var så tydelig farget av at jeg er fast gjest) og den eneste måten jeg fikk henne til å ta imot var ved å si \"some extra ice-cream for Katerina\".

marjana

Takk til Måne.

20 Euro blir vel ingen spesielt glade for? Det er tips for de som rydder rommet i et par - tre dager.

Kanskje heller nyttig med 50 euro, kanskje 100 euro gir en liten forskjell for noen.
Glika i zoi

Måne

Quote from: \"Anders\"Burde ha sagt det samme før deg, Turid... men gjør det nå! Spørsmål til Måne... vil grekere generellt bli \"fornærmet\" hvis jeg \"insisterer\" på å betale en fellesregning eller hvis jeg betaler mer enn de ber om? Måtte nesten \"prakke\" tjue euro ekstra på Sofia nå sist (for det hun ba om var så tydelig farget av at jeg er fast gjest) og den eneste måten jeg fikk henne til å ta imot var ved å si \"some extra ice-cream for Katerina\".

Fornærmet, nei. Men jeg klarer ikke å overbevise grekerne om å la meg ta regninga med mindre det er min tur (altså at de har betalt for meg før) eller jeg spesifikt har informert om at jeg vil ta dem med ut på middag og sier at \"dinner is on me\". Dette gjelder drikkevarer, billetter osv. Det vanligste er at alle betaler sin del og litt ekstra, med mindre noen går før man har fått regninga. Da legger man igjen \"sånn ca\".

Når det gjelder å betale 20 euro ekstra, det er nok ikke fornærmende, men jeg tror det er viktigere for henne at du får \"vennepris\" eller \"lokal pris\" enn de ekstra 20 euroene hun kunne fått, hvis du kjenner henne godt :) Så jeg ville funnet på en ekstra unnskyldning eller skrytt maten opp i været eller noe i den duren, i stedet for å prøve å betale mer enn den er verd lokalt, hvis du skjønner hva jeg mener. Hvis det er uforholdsmessig mye ekstra så vil det bli vanskelig for mange grekerne å ta imot.

Jeg tror også det er viktig for grekerne at de ikke føler at du skal \"være snill med dem\". Det hører ikke egentlig hjemme i vennskapet, slik jeg oppfatter det. Mao. du kan kjøpe med gaver fra Norge, skjemme bort barna dems ved å kjøpe en is eller gi penger til is, betale for fantastisk mat osv. Men av erfaring så kan man ikke hjelpe dem direkte med penger som sådan (og det var kanskje slik hun oppfattet det?) hvis man er venner. Er ikke 100% sikker dog, for det varierer nok fra person til person, men kan ikke se for meg at noen av vennene mine ville tatt imot det. Men de kunne f.eks. ikke nektet å blitt med på en konsert hvis jeg \"hadde en ekstra billett\" ;)

Grekerne er forøvrig veldig teatralske, men blir utrolig sjelden ordentlig/ekte fornærmet ;)

Heidrun

Quote from: \"marjana\"Takk til Måne.

20 Euro blir vel ingen spesielt glade for? Det er tips for de som rydder rommet i et par - tre dager.

Kanskje heller nyttig med 50 euro, kanskje 100 euro gir en liten forskjell for noen.

Føler at det blir feil når jeg som i Grekernes øyne kommer fra et land som alle er rike i skal gi tips på det grunnlaget. Nei da velger jeg heller å støtte de ved å ha min faste taverna jeg frekventerer ofte, enn å gi 100 euro i tips. Det kan fort bli. Åh så synd det er på deg som er fattig. Og det kan oppfattes galt. En venn du har kan da bli fornærma og da er det slutt på det vennskapet
Yamas til livet og til

Anders

Quote from: \"marjana\"Takk til Måne.

20 Euro blir vel ingen spesielt glade for? Det er tips for de som rydder rommet i et par - tre dager.

Kanskje heller nyttig med 50 euro, kanskje 100 euro gir en liten forskjell for noen.

Nå var det ikke selve summen som var poenget mitt. 100 euro hadde hun ikke tatt imot heller. Og slik situasjonen har blitt så hadde hun ikke anledning til å ha vaskehjelp, men stod for renholdet selv. Og noe \"tips\" for det ville hun ikke høre snakk om. Men unnskyldningen om is til datteren var akseptabelt...

IngeS

Quote from: \"IngeS\"Nå var ikke denne tråden ment som noen diskusjonstråd, heller en tråd hvor man kan skrive om sine egne opplevelser av forskjellene. Personlige opplevelser ser jeg ingen grunn til å diskutere, de kan ingen ta fra deg
Det er noen som har tyngre for det enn andre, eller så leser de ikke hva jeg har skrevet om tråden. Derfor gjentar jeg det:

Nå var ikke denne tråden ment som noen diskusjonstråd, heller en tråd hvor man kan skrive om sine egne opplevelser av forskjellene. Personlige opplevelser ser jeg ingen grunn til å diskutere, de kan ingen ta fra deg
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

katex

skal ikke kommentere så mye om forskjell på inntagelse av måltider. En ting jeg synes er veldig vettugt som de gjør er : 1 De drikker ikke alkohol uten å spise et eller annet, det være seg peanøtter, oliven etc. 2. Likedan får vi alltid servert vann til kaffen fordi kaffe virker uttørkende. har aldri sett et glass vann til kaffen her hjemme - selv på sommeren i varme. Nå holder vi til i Georgioupolis, Kriti - som er en litt gammeldags, tradisjonsrik (bundet ? ) landsby. Ting kan vel være annerledes i større byer.
Addicted to Kriti

IngeS

Takk Måne. For et meget godt innlegg som favner over mye av det jeg mente med tråden. Du har virkelig forstått det.

Jeg tror nok at det kan være til dels store forskjeller mellom storbyer, landsbygda og øyer når det gjelder de kulturelle og sosiale forhold og tradisjoner. At ting forandrer seg med generasjonene er jo helt naturlig.Det gjør det jo i alle land. Selv tilhører jeg vel det som i dag er besteforeldregenerasjonen og omgås for det meste folk over 40. Jeg ser jo likheter i utviklingen mellom det som skjer i Norge og her. Et eksempel er ungdommen som ikke vil ha det samme slitet som foreldrene hadde. De vil ikke bli fiskere eller ha det tunge slitet med å høste oliven eller druer, de vil ha utdannelse og gå inn i merkantile jobber.

Litt om bank og forsikring slik jeg har blitt kjent med det. Mange grekere har liten tiltro til banker. Jeg kjenner handelsmenn helt ned i 40-årene som oppbevarer sine penger hjemme. En av dem ble stor i øynene da han hørte at det lille jeg eier av betalingsmiddel befant seg i bank.
Lån er heller ikke noe for de i de eldste generasjoner. Huset bygde de av oppsparte midler og bygde på når de hadde nok penger igjen. Biler og andre motoriserte kjøretøy er relativt billige her sett med norske øyne. Heller ikke til slikt har de eldste lånt penger. Når jeg forteller at nordmenn først låner for å skaffe seg hus og siden pantsetter det for å få penger til bil, for siden å belåne det mer til en ny bil før den første er betalt, blir de svært overrasket. Det går da ikke an å leve sånn mener de. Enda mer forbauset blir de når jeg forteller at noen også låner penger for å feriere i Syden, og når jeg forteller om bruken av kredittkort til høye renter. De skjønner jo at dette er å leve på forskudd og at det nedbetales ned litt hver lønningsdag men likevel. At noen får gjeldsproblemer forstår de spesielt godt.

Jeg vet ikke hvordan det er blant den yngre generasjonen og blant de rike når det gjelder forsikringer. Blant de eldste er forsikring av hus og inventar fraværende. Bilen må de ha forsikret og sikkert også andre motoriserte kjøretøy. Når det gjelder båt kjenner jeg faktisk fiskere som ikke har båten forsikret. Hva om den forliser? Da må vi bare prøve å få den opp og reparere eller få tak i en annen båt sier de.

Kanskje har noen andre i forumet andre erfaringer om bank og forsikring. I så fall skader det ikke å fortelle litt om det de vet.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

IngeS

Quote from: \"katex\"skal ikke kommentere så mye om forskjell på inntagelse av måltider. En ting jeg synes er veldig vettugt som de gjør er : 1 De drikker ikke alkohol uten å spise et eller annet, det være seg peanøtter, oliven etc. 2. Likedan får vi alltid servert vann til kaffen fordi kaffe virker uttørkende. har aldri sett et glass vann til kaffen her hjemme - selv på sommeren i varme. Nå holder vi til i Georgioupolis, Kriti - som er en litt gammeldags, tradisjonsrik (bundet ? ) landsby. Ting kan vel være annerledes i større byer.
Gode observasjoner Katex. Det med vann til kaffen har jeg selvsagt registrert men ikke tenkt så mye over.

At den vanlige greker ikke sitter og tyller i seg glass etter glass med Ouzo eller vin har jeg skrevet litt om tidligere. Det skal være noe å spise til. Snacks eller en meze er et naturlig følge til alkoholen.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Heidrun

Reiser til Flyplassen nå Men at grekerne ikke hyller i seg alkohol stemmer bare ikke. Mange av de som faktisk driver dise tavernaene eller restaurantene drekker som ravner. De heller i seg Alkohol dagen lang. Og til og med Hellas er overrepresentert på diverse promille tatt personer hvis man ser på statistikken. Slutt å forhellig Grekerne. de er ikke det spor bedre enn andre nasjoner.
Og Inge. Når du legger ut noe på et diskusjonsforum. Ja da må du forvente diskusjoner
Yamas til livet og til

Admirala

Tenkte jeg skulle skrive litt om alkohol, slik jeg ser det fra mine flekker i Nafplio og Stavanger.

For ordens skyld: Mine greske venner er fra ca 20 til ca 60 år, og om Nafplio ikke er så stor (15.000 innb.), så er den godt besøkt av andre grekere og utlendinger, og dermed både moderne og internasjonal, på sett og vis.

I Stavanger, min hjemby, raver unge (og noen middeladrende  :wink: ) mennesker rundt i byen hver eneste fredag og lørdag. Det har jeg ennå ikke sett en greker gjøre, verken i Nafplio eller Athen. Det skjer sikkert, men jeg vil påstå at synlig flatfyll er et norsk fenomen i denne sammenhengen. Samtidig har jeg jo greske venner og bekjente som gjerne går ut og tar et glass eller to, og en sjelden gang drikker ganske mye når de først slår seg løs, enten det er en lørdag eller onsdag. Men de blir aldri ravende fulle. De tåler kanskje alkoholen bedre enn nordmenn? Kanskje er alkohol så dagligdags, noe de har drukket til måltider etc siden de var ganske unge, så de har vett til å ta det rolig når de kjenner beruselsen holder på å få overtaket? I tillegg spiser de jo som regel noe til alkoholen, selv om det ofte bare er nøtter, oliven eller en liten mezé. Men det hjelper det og.

I Norge er det vanlig med vorspiel, delvis fordi det er så himla dyrt å drikke på byen. Altså er mange fulle idet de kommer til byen. Hvor de selvsagt drikker mer og pengene kanskje sitter løsere fordi man er full.

I Nafplio, har jeg aldri hørt om vorspiel engang, for en greker er det helt absurd å sitte hjemme og \"drikke seg opp\". Mange (og kanskje særlig de helt unge) begynner faktisk kvelden med å gå ut og drikke kaffe i en to-tre timer før de begynner å drikke alkoholholdig væske.

Videre er det vel ingen av dem jeg kjenner som er over 50, ca, som går på byen bare for å drikke, men de går gjerne ut for å spise og drikke, og kan da hive ned på øl, vin eller ouzo. Men heller ikke de blir fulle, bare i litt godt humør, liksom  :mrgreen:

Når jeg er på middag hos greske venner, eller greske venners foreldre (hender det óg), så serveres det alltid vin til maten, men sjelden mye, og når lunsjen/middagen er over, ryddes flasken vekk.
I Norge serveres det vel generelt vin til middagen bare hvis det er helg eller høytid, og flasken(e) drikkes opp. Og så er det konjakk etterpå.

Konklusjon: alkohol i Hellas er en del av hverdagen, det drikkes ofte men sjelden mye, og drikkes det mye en sjelden gang blir det ikke flatfyll av det. Og det visste vi vel egentlig fra før?

For øvrig har jeg en kompis som har en bestefar som nærmer seg hundre år. Denne bestefaren har drukket to flasker vin til dagen hele sitt voksne liv, men ingen vil finne på å kalle ham alkoholiker for det. Sier min kompis  :grin:


PS: At det er \"vanlig\" at grekere tas i promillekontroll, kommer av at det er \"vanlig\" å kjøre etter at man har drukket. Grekere vil ikke ha lover og regler presset nedover hodet på seg, de gjør som de vil, og vil de kjøre med promille så gjør de det. Det er det samme som når de parkerer der det passer dem, selv om det er på fortau eller fotgjengerfelt eller i midtrabatten, og sløyfer hjelm når de kjører mopeden sin. Men det er en helt annen diskusjon.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Måne

Quote from: \"Admirala\"PS: At det er \"vanlig\" at grekere tas i promillekontroll, kommer av at det er \"vanlig\" å kjøre etter at man har drukket. Grekere vil ikke ha lover og regler presset nedover hodet på seg, de gjør som de vil, og vil de kjøre med promille så gjør de det. Det er det samme som når de parkerer der det passer dem, selv om det er på fortau eller fotgjengerfelt eller i midtrabatten, og sløyfer hjelm når de kjører mopeden sin. Men det er en helt annen diskusjon.

Jepp ;) Ingen forherligelse av grekerne fra min side. Bare konstanterer det faktum at jeg aldri har sett mine venner fulle. Jeg har sagt nei til å sitte på med dem både på moped og i bil, dog, fordi de har drukket. Har til og med blitt ertet for at jeg ikke kjører bil hvis jeg har drikki, fordi \"alle andre som kjører bil har jo drikki, så om du kjører edru så er sjansjen like stor for at du skal havne i en ulykke allikevel\" Gresk logikk på sitt beste. :cool:

(En annen litt \"morsom\" ting er at de fleste grekerne mine ikke drikker og kjører når de har barn i bilen. Mennene kan finne på å gjøre det. Kvinnene gjør det aldri. Og som regel kjører kvinnene hvis mennene har drukket. Hvis det ikke er barn i bilen så gjelder visst helt andre regler.)

Siste innlegg i forumet

Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...