Logg inn med Facebook eller Google!

Er drømmen om Hellas og det genuine greske liv snart histori

Started by Heidrun, 24. Nov 10, 11:30:22

Previous topic - Next topic

polyanna

Quote from: \"IngeS\"
Quote from: \"IngeS\"Jeg kaster inn en brannfakkel.

Hva vil skje med samfunnet etterhvert som kvinnene i Hellas nærmer seg den likestilling og de muligheter som kvinnene i Norge har?

Mitt spørsmål her er vel mest rettet mot noen som har bodd så lenge i Hellas at de kjenner hvor kvinnene generelt sett står i forhold til familieliv og samfunn, og ut fra det kunne sammenligne med Norge.
QuoteKunne ha vært en brannfakkel for flere tiår siden. Litt pussig at spørsmålet mest er rettet mot de som har bodd en stund i Hellas; det eksluderer jo de fleste på forumet. Ergo to-tre med \'talerett\'? I så fall ikke rart at få deltar her, utover det trivielle.

Men flott, Admirala - du tok utfordringen og besvarte glitrende. Antakelig er du blant de yngre her, på nett med tidsånden og det som er aktuelt i Hellas nå. - Jeg har forøvrig heller ikke sett en dame sittende på esel, bare gamle gubber på landsbygda. Bortsett fra på Santorini, da.

marjana

Takk for gode innspill Admirala og Polyanna!

Og IngeS, det er lett å bli litt litt hissig når det gjelder menns holdninger til kvinner uansett om det er her i Norge eller i Hellas!
Jeg har ofte reagert spesielt på menns synsing om greske kvinner uten at de kjenner noen spesielt og nært, eller er gift inn i greske familier.
Dette er også typisk for mannlige turister jeg har møtt. De er så veldig betemte på hvordan greske kvinner lever, uten at de egentlig kjenner noen.

Det er helt klart mye lettere for meg som kvinne å bli gode venner med greske kvinner. Mange av dem sier forresten at det er vanskelig å finne gode, greske ektemenn. De sier at mennene ikke henger med i utviklingen.
Ikke rart at greske kvinner velger utdanning, og et liv de styrer selv etter mange år som undertrykte, sist etter militærregimet i 1974.
Det passer også alltid patriarken, far i huset, at døtrene er under kontroll. Heldigvis er min erfaring at disse mennene, som nå har fått barnebarn, og som jobber med turisme, løsner mye på kravene i forhold til døtrene sine. Døtrene får endelig bestemme over sine egne liv og får anerkjennelse for hva de faktisk kan.

Det \"genuine\" bildet av en lykkelig gresk familie i greske folkedrakter, ridende på esel, er vel noe som vi ikke vil se veldig mye mer til lenger, utenom der det er arrangert for turistene, som jeg vet de gjør på Mykonos om sommeren!
Det er vel like \"genuint\" som å se nordmenn i bunad på Rema 1000 etter jobb en ettermiddag for eksempel i Elverum.
Glika i zoi

bengalow

Jovisst har ni rätt om de unga kvinnorna. Fortfarande, och ganska länge framöver, så har man fler hemarbetande kvinnor i Grekland, än de flesta nordeuropeiska länder. Det vill jag säga är ett bevis på, att kvinnans kamp för likaberättigande inte kommit så långt där ännu.
Räknar vi från 1960 och fram till idag, så har landet gått väldigt snabbt framåt.
Dock är konservatismen tydligare därnere än häruppe. Tradiotioner är starkare, och livsmönstret tydligare. Att man \"mist\" respekten\" för äldre är kanske inte ett framsteg, men dock ett bevis på, att man söker nya vägar - man går inte den vägen som farfar pekat ut. På ont eller gott...
Vad beträffar det genuina, som tråden faktiskt handlar om, så har jag fortfarande inte fått svar från Heidrun vad han menar med genuint. Inte heller på om han sökt sig utanför baren för att hitta \"det han söker\" eller tror sig finna. Kom igen nu och precisera dig, Heidrun!!! Eller var du bara ute på att provocera?
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Turid

Quote from: \"Heidrun\"Genuint Greskt. Ja jeg er ikke ekspert på dette. Bare tenker på det ihvertfall jeg forbinder med det genuine greske.
Fiskebåtene drar ut grytidlig for å fiske til restauratene/tavernaene. De kommer da inn til havna og man snakker så høyt at jeg føler de skriker til hverandre. Videre så starter tavernaen opp med litt mat og kaffe til den sultne og de lokale samles på den tavernaen. Samtidig så tiltrekkes tavernaen av turister som synes det er sjarmerende å være vitne til et slikt liv. Det er  da mennesker og stemning på den tavernaen dagen lang og langt ut i de små timer.

Men så kommer onkel krise og sørger for at det kommer betydelig mindre turister til denne byen eller stedet.
Det vil da bli mindre turister til denne tavernaen. Tavernaen slutter å bestille så mye mat fra fiskerne fordi tavernaen blir tommere og tommere for hver uke som går.
Tavernaen sier da opp en eller to av de som jobber der. Og i og med at det er mange i denne byen som da ikke har en like sikker inntekt. Ja da velger de å spise hjemme billigere og på den måten sørger for at det igjen blir færre gjester til denne tavernaen.
Fiskerne får stadig mindre og mindre å gjøre . Mange legger det å være fisker på hylla for godt. Dette igjen sørger for at fiskerne mister inntekt og dermed går de sjeldnere ut.
Til slutt så har ikke denne tavernaen råd til å holde oppe og legger ned.
Og vips så er det genuine på denne tavernaen en saga blott for turister og fastboende

Han har jo prøvd her da, Bengalow.
Det er etter regn at fuglene synger!

Tommy

En blind gammal man på en åsna  :bom:

Denna bilden tog jag när jag var i Paramithia och hälsade på en svensk kvinna som där var ingift i en grekisk familj, jag oppfattade henne som jag skulle oppfattat henne som person och kvinna ifall jag träffat henne här hemma tror jag, helt genuint. Den gamle mannen var också genuin på sitt vis, och bad mig ivrigt att fotografera honom, varför vet jag inte för han kunde ju inte se bilden själv sen.
Men jag önskar jag fått en inblick i allt vad han sett o erfarit i sitt liv, den historieepoken han genomlevt hade säkert varit genuint intressant att ta del av  :flower:

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

ROLLE

Tackar de två tre kvinnor som svarat på min lilla utläggning om \"liv och leverne\" som grekinnan för så TRENDIGT i en grekisk landsby möjligen också i Athen hos sin kusin, utan åsna eller med ?
Det skulle vara fatalt om ni inte försvarade dessa kvinnor ! Ännu värre vore det om ni bara tyckte synd om dem ? Det förändrar knappast deras liv efter att de återvänder till landsbyn där de hör hemma. Om de  är en öja eller en större by någonstans i periferin spelar en mindre roll. De har iallafall fått ett minne för livet av att ha sett och levt i en större stad med alla dess trender som finns.  Kanske träffar de också någon trevlig grekisk gutt från gränsen till Makedonien som också kommit för att studera eller arbeta i stan (någon av de större) som det finns så många av. Som berättar för henne att genast då han fått ihopsparat pengar till ett hus åt sin syster hemma i byn, är han färdig gifta sej med en trendig flicka från grannbyn som väntar på honom. Som tur har han haft en morbror i \"storstan\"och fått logera hos honom, annars vore det omöjligt att spara på den usla lön han har då han ej har någon utbildning ? (troligen blev morbrodern arvslös pga systemet de har i hans by som i de flesta byar).Den erfarenheten kvinnan har av att fritt fått välja sitt sällskap under sin vistelse i stortan, berättar hon sen åt sin norska väninna som kallar det trend, sågör vi i norden också ? :priest:

Tommy

En blind gammal man på en åsna  :bom:  

Denna bilden tog jag när jag var i Paramithia och hälsade på en svensk kvinna som där var ingift i en grekisk familj, jag oppfattade henne som jag skulle oppfattat henne som person och kvinna ifall jag träffat henne här hemma tror jag, helt genuint. Den gamle mannen var också genuin på sitt vis, och bad mig ivrigt att fotografera honom, varför vet jag inte för han kunde ju inte se bilden själv sen.
Men jag önskar jag fått en inblick i allt vad han sett o erfarit i sitt liv, den historieepoken han genomlevt hade säkert varit genuint intressant att ta del av  :flower:

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

polyanna

Quote from: \"Turid\"Han har jo prøvd her da, Bengalow.
QuoteDet var dame det ...med både hjerte og hjerne.


Ninette

En interessant diskusjon, dette :-)

Det som slår meg, er at noen med "overraskelse" konstaterer at det "genuine" Hellas er i ferd med å forsvinne. Men er det kanskje det "tradisjonelle" som er i ferd med å forsvinne heller enn det "genuine"? Det burde i så fall ikke være noen overraskelse.

De fleste samfunn i Sør- og Øst-Europa er i endring mot et mer moderne og likestilt samfunn. Det er naturlig del av samfunnsutviklingen, og Hellas vil vel uansett være "genuint"? Slik jeg ser det kan vi ikke forvente at befolkningen i Hellas skal fortsette å gå rundt i folkedrakter og ri på esler bare fordi vi som turister synes dette setter en spiss på ferieopplevelsen.

I byer og landsbyer som ikke lever av turistnæringen alene, går livet sin vante gang, fortsatt like "genuint" som tidligere. Gjestfriheten som jeg setter så stor pris på når jeg besøker Hellas, er fortsatt like tilstedeværende som tidligere. Vel er folk opptatt av det økonomiske uføret landet er rammet av, men mitt inntrykk er at de fleste har et nøkternt forhold til dette. Steder som er bygd opp rundt turismen alene, opplever nok dette som adskillig tøffere, men disse stedene representerer uansett ikke det "genuine" Hellas, slik jeg ser det.

Når det gjelder kvinnenes stilling i Hellas, kjenner jeg meg ikke igjen i enkelte beskrivelser som har kommet fram i denne tråden. Jeg kjenner familier på den kretiske landsbygda, der samtlige døtre har tatt høyere utdanning og nå har godt betalte jobber - utenfor turistnæringen. De har truffet sine livsledsagere gjennom studier og jobb, og har valgt ut fra kjærlighet.

Nei, ta av de romantiske brillene, gutter, Hellas er i endring! Men det er fortsatt et spennende og \"genuint\" samfunn som absolutt er verd å besøke.

Og heller ikke jeg har noensinne sett en ung kvinne på esel - og jeg har tilbrakt mye på den greske landsbygda.
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

ROLLE

Det var mycket vackert skrivet av dej Ninette. Hoppas du hann se det genuina grekland under dina vistelser i Hellas och du kan vara glad för det ! För du som alla andra som sett detta är snart ett utdöende släkte ? Om några år finns endast den muntlig traditionen att ty sig till och den avviker ofta från verkligheten ? :w00t:   De muntliga berättelserna skall vi här med bästa förmåga försöka hålla i liv ? Så som jag försökt med berättelsen om unga kvinnor som rider(red på) åsnor ? Som ingen mera trodde på ? Därför skulle jag uppmana dej nästa gång du drar ner till Hellas rida på första åsnan du träffar ! Så att någon ser det !

Siste innlegg i forumet

Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...