Logg inn med Facebook eller Google!

Er drømmen om Hellas og det genuine greske liv snart histori

Started by Heidrun, 24. Nov 10, 11:30:22

Previous topic - Next topic

IngeS

Caplex leksikon definerer genuin som: medfødt, ekte, uforfalsket; opprinnelig.

Etter min ringe mening finner man det opprinnelige greske i små byer og på små steder hvor det ikke er annet enn en og annen turist som stikker innom
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Heidrun

Quote from: \"IngeS\"Caplex leksikon definerer genuin som: medfødt, ekte, uforfalsket; opprinnelig.

Etter min ringe mening finner man det opprinnelige greske i små byer og på små steder hvor det ikke er annet enn en og annen turist som stikker innom


Så en som er i en familie som i flere hundre år har forsørget seg av turismen. Ja han er ikke genuin. Kanskje for enkel framstilling det Inge
Yamas til livet og til

IngeS

Quote from: \"Heidrun\"
Quote from: \"IngeS\"Caplex leksikon definerer genuin som: medfødt, ekte, uforfalsket; opprinnelig.

Etter min ringe mening finner man det opprinnelige greske i små byer og på små steder hvor det ikke er annet enn en og annen turist som stikker innom


Så en som er i en familie som i flere hundre år har forsørget seg av turismen. Ja han er ikke genuin. Kanskje for enkel framstilling det Inge

Nå må du fortelle meg hvor i Hellas det har vært turisme i flere hundre år?
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

polyanna

Quote from: \"IngeS\"Caplex leksikon definerer genuin som: medfødt, ekte, uforfalsket; opprinnelig.

Etter min ringe mening finner man det opprinnelige greske i små byer og på små steder hvor det ikke er annet enn en og annen turist som stikker innom
QuoteHvis det genuine Hellas kun eksisterer der det bare er en og annen turist som stikker innom, er det vel i hovedsak bare steder på fastlandet dette gjelder. Ikke mange øyer kan skilte med det.

IngeS

Quote from: \"polyanna\"Hvis det genuine Hellas kun eksisterer der det bare er en og annen turist som stikker innom, er det vel i hovedsak bare steder på fastlandet dette gjelder. Ikke mange øyer kan skilte med det.

Av de rundt 30 mindre byene på Samos er det mange som ikke har noe tilbud til turister. Jeg trenger ikke dra så veldig langt fra Pythagorion for å finne en landsby hvor det ikke er noe hotell eller rooms for rent, ei heller noe spisested som har tilpasset menyen til turister.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

polyanna

Quote from: \"IngeS\"
Quote from: \"polyanna\"Hvis det genuine Hellas kun eksisterer der det bare er en og annen turist som stikker innom, er det vel i hovedsak bare steder på fastlandet dette gjelder. Ikke mange øyer kan skilte med det.

Av de rundt 30 mindre byene på Samos er det mange som ikke har noe tilbud til turister. Jeg trenger ikke dra så veldig langt fra Pythagorion for å finne en landsby hvor det ikke er noe hotell eller rooms for rent, ei heller noe spisested som har tilpasset menyen til turister.
QuoteSå flott. Det betyr vel at de heller ikke affiseres nevneverdig av eventuell turistnedgang og kriser - i og med at de ikke har basert inntekten sin på reisende. Samos er jo en stor og vakker øy. Det blir vel litt som med Rhodos og Kreta, som til tross for mange steder som trekker turistene til seg og preges av det, også har et annerledes hverdagsliv når en kommer utenfor allafarvei. Jeg ferierte en gang i Phytagorion og fartet litt rundt på \'bygda\', det var en markant forskjell - som jeg opplevde det - mellom det å være i turistbyen og ute på landet.Den gangen, men det er en stund siden og i april/mai, var Phytagorion svært preget av turismen.

Anders

Tilbake til start... drømmen om Hellas er tilstede 24/7, det \"genuine\" tar jeg som det kommer :-)
Folk er stort sett \"ekte\" uansett... ekte innvandrere eller sommejobbere eller sesongeiere eller året-rundt-aktivister... jeg liker å knipse mentale bilder av mennesker i der-og-da-tilstanden, og er ikke så opptatt av alt det der andre. Bedre med en steik forbanna innpisker enn en sløv og likeglad \"alle-dager-er-like\"-tante.
Gresk turist-industri forgår ikke uansett, den vil bare forandre seg og tilpasse seg. For turistene vil alltid være der. Få eller mange, spiller ingen rolle, virkeligheten tilpasser seg... eller man tilpasser seg virkeligheten. Når kartet ikke stemmer med terrenget så er det faktisk mulig å endre terrenget, selv om de fleste velger den motsatte løsning.

Admirala

Quote from: \"polyanna\"Hvis det genuine Hellas kun eksisterer der det bare er en og annen turist som stikker innom, er det vel i hovedsak bare steder på fastlandet dette gjelder. Ikke mange øyer kan skilte med det.

Akkurat, det er jo det jeg har prediket her på forumet siden jeg ble medlem: Det genuine Hellas finnes på fastlandet :wall:

Nuvel.

MerriamWebster, min yndlingsordbok på nettet (jeg er ordboknerd), definerer genuin bl.a. som free from hypocrisy or pretense, dvs uten hykleri eller falske forutsetninger. De falske forutsetningene er etter min mening sterk til stede på turistifiserte steder (se annen tråd om dette :violent1: )

Jeg er enig med dere som skriver at selv om nok tavernabesøkene osv også vil gå ned de genuine stedene, vil dette være i forholdsvis liten grad, og tavernaeierne vet nok å tilpasse seg. Dermed er jeg ikke redd for at det genuine Hellas vil forsvinne. At de delene av Hellas som selger seg under falske forutsetninger som genuine vil slite og i verste fall lide en sakte død er selvsagt trist for dem som jobber/bor der, men det har i så fall ingenting med trådens spørsmål å gjøre.

Nå tenger ikke, for meg, genuinhet nødvendigvis å ha med steder å gjøre. For meg er det spesielle, det genuine, med Hellas på mange måter de menneskene jeg har møtt der. (Deres \"avrio\"-innstilling, gleden og nødvendigheten av å ta ting på sparket, nysgjerrigheten, at de tar seg tid til en kaffe med meg selv om de egentlig skulle vært på jobb, diskusjonslysten - hvor man kan \"krangle\" så fillene fyker bare for å ha gleden av å diskutere -, pathosen, intensitet og avslappethet på en gang osv.)  Det tar lang tid å forandre en \"folkesjel\". Men skulle den forandre seg pga elendig økonomi og følgene av det, så vil iallfall en meget viktig del av det genuine Hellas forsvinne i mine øyne.

For øvrig er nok gubber på esler og blåhvite sukkerbithus genuine i den forstand at de har eksistert lenge i Hellas, men dette er kun en bittebittebitteliten del av Hellas. (Ikke noe med saken å gjøre, egentlig, men jeg måtte bare si det.)
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

kasper

Etter bidrag fra Inge og Admirala mener jeg nå at det trådskaperen egentlig mente med "det genuine opprinnelige" nå er ettertrykkelig definert. Det er helt klart at slike steder også kan finnes på store øyer som Kreta og for eksempel Samos og Rodos.

Jeg kom for første gang som turist til Kreta 1980. Kreta var da smekkfult av slike steder som med glans kunne kvalifisere til å fortjene den nevnte definisjonen.

Flere av disse stedene hadde ikke ordentlige bilveier, bare eseltråkk. Mange var ikke tilgjengelige med bil før lenge etter krigen, da EU midler muliggjorde veibygging.

I 1980 tok den svenske reislederen som kjente Kreta godt siden hun snakket språket og var gift med Kreter, meg med på noen interessante rundturer til disse avsidesliggende stedene. Det ble flere slike turer i de følgende årene.

Noen av disse stedene lever fremdeles, men det er ikke tvil om at her finner du det "genuines" siste skanse!

For å undersøke saken nærmere tok jeg først en tur til en av de landsbyene som fascinerte meg mest i 1980, Dafni, den ligger inne i fjellet mellom Ierapetra og Sitia. Her har det aldri vært turister! I 1980 bodde det over 100 mennesker der, alle generasjoner var representert, de hadde til og med skole og en liten kirke. I dag er Dafni et trist syn. Innbyggerantallet er sunket til 17, gjennomsnittsalderen er over 80! De fleste av husene var ubebodd og i sterkt forfall. Presten var for lengst reist og kirken stod der, riktignokk åpen men i dårlig forfatning. Mens jeg var der kom det ukentlige besøket av "det omreisende supermarkedet" en bil som reiser rundt og leverer det innbyggerne i disse byene trenger for å leve. Jeg kom i snakk med den unge mannen som kjørte bilen. Han fortalte at ungdommen for lengst hadde reist fordi de ikke så noen fremtid. Næringsveiene hadde vært vin, oliven sauer og geiter. Den tradisjonelle måten å drive disse næringene på i slike landsbyer var for urasjonell, vinen var for dårlig til å kunne selges selv om landsbyen i sin tid hadde hatt en stor vinproduksjon. Olivenlundene var heller ikke stelt eller vannet på lenge.

I går kom turen til neste by, Zenia. Den ligger på veien opp til Lasithi høysletten, i 700 meters høyde. Zenia var en av de mest idylliske stedene du kunne tenke deg i 1980, her var næringsveiene for det meste geiter og sauer samt oliven som jo finnes over alt! Det har aldri vært noe turisvirksomhet i byen, men 1 km før du kommer dit er en kafe og en suvenirbutikk.
Zenia i dag bare 7 innbyggere. Den eldste er 104 år. Gjennomsnitsalder er 86 år! Det er usikkert om de få gjenlevende vil få lov til å tilbringe den kommende vinteren på stedet. Kommunen forsøker å få dem til gamlehjemmet, i hvert fall om vinteren. Zenia har ofte snøfall da det ligger så høyt.

Jeg kjenner en av 3 generasjon Zenia som bor og arbeider i Agios Nikolaos. Han er oldebarn av 104 årigngen! Han fortalte at alle de ubebodde husene etter hvert er overtatt av den yngre generasjon som brukte dem til weekend hytter.  Det er imidlertid nesten ingen som gidder og dra dit lenger da det ikke er TV eller mobiltelefonforbindelse, han sa rett ut at alle disse stedene er dødsdømte! Da jeg brakte opp temaet "Genuint opprinnelig" sa han rett ut: "Du kan ikke leve av det"!

Det er bare for oss å konstatere at det er DET grekerne trenger i dagens økonomiske situasjon.

Dermed kan jeg ikke gjøre annet enn å medgi at trådskaperen har rett, selv om det vil falle mange av dere tungt for brystet.

Det eneste som gjenstår å si blir da: Nyt det den som vil og kan mens dere kan.
Kasper

eijukka

Quote from: \"kasper\"Det som redder Elounda fra totalt sammenbrudd er den store mengden av utlendinger som har slått seg ned her og i småstedene i omegn etter at BBC tv laget en filmserie "Who pays the Ferryman" som var laget i Elounda.

En interessant diskusjon :cheers: ! Hyggelig å höre om denna filmserie. Jag har köpt boken på Kreta på tyska och tycker mycket om den. Det vore fint att se  BBC:s serie nån gång! På DVD?

Admirala

Jeg synes ikke bare det er steder som Kasper beskriver som er genuine. Jeg synes byer som Volos og Patra er genuine, Kalavrita, Nafplio, Asini, Ioulida på Kea, Florina, Edessa, Kavala, Kastoria i Makedonia.... listen er nærmest endeløs, så jeg stopper med det. At noe er genuint betyr ikke (nødvendigvis) at historien har stoppet opp der, at stedet ikke har utviklet seg siden 1828.  

Som nevnt før, blå-hvite sukkerbitbyer med gamlinger på esler er kanskje genuint gresk, men det er så enormt mye mer som også er genuint gresk. Fraflytting fra bygda og grisgrendte strøk fins i alle land, ikke minst i Norge, det er en naturlig utvikling som etter mitt skjønn bare betyr at landet mister en liten bit av sin genuinitet. Men det er nok å ta av!
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

JohnS

Nå er det en del \"genuine\" landsbyer hvor turister knapt har satt sin fot, og som er helt uten fasiliteter for turister, som likevel indirekte er totalt avhengige av turismen.

En god del av dem som jobber på turiststedene, har egentlig sitt hjem på slike steder, og bor der utenom sesongen.  Det er inntektene fra turismen som gjør dem i stand til å vedlikeholde husene sine og opprettholde tradisjonene med olivendyrking og kanskje noen vinranker.

Typisk er en jeg prata mye med som driver en taverna i Parga.  Han var fra en liten fjell-landsby, hadde hus og familie der, og bodde der om vinteren.  Selv hadde han ikke oliventrær, men han hadde jobb med å plukke oliven hos en av kelnerne sine fra samme by, som hadde et stort område med oliventrær.  De bytta altså roller som arbeidsgiver og arbeidstaker etter årstidene!

Ingen av dem la skjul på at det var tavernaen de levde av, og at virksomheten i hjembyen mest var som hobby å regne, samtidig som de var stolte over å ivareta bosettingen og tradisjonene på hjemstedet.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Siste innlegg i forumet

Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...