Logg inn med Facebook eller Google!

Vilda växter i Grekland

Started by Tommy, 01. May 10, 11:55:48

Previous topic - Next topic

Tommy

Greklands flora tillhör den europeiska kontinentens artrikaste. Och utan att vilja förhäva mig, drabbas av hybris, eller egentligen vara speciellt kunnig på området så finner jag ett nöje i att botanisera i denna rikedom när jag är i Grekland. Många av växterna återfinner vi ju också här hemma i odlad form, eller använder till exempel som kryddor i matlagningen. I denna tråden vill jag lägga ut bilder av vilda växter jag fotoferat och sedermera sökt information om i dom fall jag inte känt till vad det är, ibland har jag fått nöja mig med att ikke veta så mycket utan bara glädjas åt växten i sig o stunden då jag tog bilden. Ibland har detta lett till skojiga överraskningar, igenkännande och aha-upplevelser....

Det har helt enkelt varit, och är, något jag finner berikande på så vis  :flower:

Jag börjar med två växter från Ö-världen.

Först är här en bild av en Klippros ( cistus ) En växt med en betydelsfull kulturhistoria bakom sig. Just denna bilden är från Samos, men den är rätt vanligt förekommande på andra håll också.
Det står att läsa lite om växten här http://www.shenet.se/vaxter/klippros.html



Arten som följer här nedan heter Akantus ( Acanthus ) , bilden är från Skopelos, växten finns som trädgårdsväxt här hemma. http://www.saveplantskola.se/index.php?identifier=planta&pid=2543

\"Mjukakantusens former har använts inom arkitektur och bland annat betraktar man delar av det korintiska kapitälet som akantusslingor.\"

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

kaka

Dette var fint, Tommy, vakkert og interessant! Cistusen, med sin skjørhet, synes jeg er spesielt vakker.
Jeg har lenge ønsket meg en tråd her inne, for flora i Hellas. Da må jeg bare sjekke med deg, - er dette en tråd du vil ha \"alene\", dvs ingen andre bidragsytere? I så fall, greit å vite.
KariK

Tommy

Det var skoj att du oppskattade mitt modesta initiativ med detta floristiska tema Kaka.  Å näe,jag har inte tänkt mig att detta skulle bli en tråd för allehanda inlägg i ämnet, det handlar mer om mina egna opplevelser under mina strövtåg i den grekiska \"bushen\", som jag gärna i all ödmjukhet delar med mig av utifall någon nu händelsevis är intresserad av att ta del av dom.
Kommentarer till mina bilder o det jag eventuellt skriver är däremot välkomna i största allmänhet, och i synnerhet då jag undrar över något jag inte redan vet.  :scratch:

Oky doky and thank you  :flower:

Här ser vi 2 bilder av Kornvallmo i full blom på odlingsfält på Karpathos i slutet av april, en vacker kontrastrik syn. Ikke sant ?



\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

ouzolina

Specielt kan jeg godt lide Akantus fra Skopelos ..
Skopelit på deltid

kaka

Klart svar, Tommy.
Det kan nok fort bli noen kommentarer herfra, for jeg lar meg lett begeistre :cheese:
- og visst er det vakkert! Det siste bildet, spesielt. Vakker komposisjon!
KariK

Tommy

Klockblomma, på latin heter den Campanula, just denna fann jag på Karpathos i en klippskreva. Ett exempel på vad man kan kalla växtkraft kanske ? Ett annat exempel följer sedan nedan, där vad jag tror var Timjan som \"slagit\" sig ut ur en spricka i en gammal husvägg på Skopelos.



\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tommy

Denna växten fann jag på Skopelos, men jag kan för mitt liv ikke komma ihåg vad den heter, o jag finner den ej heller i min flora  :bom:
Blombladen påminner ju om klipprosens lite pappersliknande blomblad, men jag tror inte ens dom är besläktade. Någon som vet ??? Jag tror den är rätt vanligt förekommande ?

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tommy

KAKTUSFIKON Kallas även fikonkaktus, kommcr ursprungligen från Mexico och importeras under höst, vinter och vår från Medelhavsländerna och Sydamerika. Frukterna är något päronformade. Skalet är gult, rött cller grönt--eller skiftar i alla dessa färger. Det har en mängd genomskinliga vassa små hårtaggar och frukterna bör hanteras försiktigt, t ex med handskar eller folie runt dem. Skalet ska tas bort innan frukterna serveras. Det gulröda fruktköttet är saftigt och har en mild söt smak. Det känns grynigt i munnen och påminner något om vattenmelon. Kärnorna är jämnt fördelade i köttet och kan ätas. Kaktusfikon bör förvaras svalt.

http://www.primavi.se/matlexikon/forklaring.cfm?wid=482&uLetter=K

Prövade att äta en sån frukt jag plockat själv, men den var övermogen å inte så god.....  :colors:
Dessa såg jag på Fourni där de frodades, nästan som ogräs. Det går att få en att växa hemma bara genom att bryta av en del av växten som man sen stoppar ner i en kruka med lämplig jord. Fast det får man kanske inte göra, plocka med sig vilda växter hem alltså  :bom:  ?





\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

cristina

Ajaj så mange herlige bilder!  :flower:
Syns valmuebildene var spesielt flotte, artig også å se Acanthus i sitt rette element!
Planten du etterlyser navn på må være en solanaceae av ett eller annet slag, eller nattskyggefamilien om du vil? Altså i slekt med poteten. ;-) Ofte med røde eller svarte giftige bær etter blomstring...

Hilsen fra Christina

Tommy

Quote from: \"cristina\"Ajaj så mange herlige bilder!  :flower:
Syns valmuebildene var spesielt flotte, artig også å se Acanthus i sitt rette element!
Planten du etterlyser navn på må være en solanaceae av ett eller annet slag, eller nattskyggefamilien om du vil? Altså i slekt med poteten. ;-) Ofte med røde eller svarte giftige bær etter blomstring...

Hilsen fra Christina

Tack ska du ha för oppmuntrande kommentar :-) , och så vet jag nu inom vilken växtfamilj jag ska söka efter plantan, piiiiouhhh o pust, jag tror jag tills vidare nöjer med att veta vilken växtfamilj som är den rätta  :cheese: Men tack i alla fall  :flower:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tidig_sabellilja    

\"Potatisväxtfamiljen (Solanaceae) är en av de största växtfamiljerna. Omkring tvåusen arter ingår, fördelade på över 90 släkten. Några av de arter som finns i familjen är potatis (Solanum tuberosum), tomat (Solanum lycopersicum), aubergine (Solanum melongea), kapkrusbär (Physalis peruviana), paprika och chilipeppar (Capsicum annuum). Den innehåller också många giftväxter, såsom spikklubba (Datura stramonium), bolmört (Hyoscyamus niger), alruna (Mandragora officinarum) och belladonna (Atropa belladonna).

Flera av de giftiga potatisväxterna har använts som hallucinogener på grund av sitt innehåll av tropanalkaloiderna scopolamin, hyoscyamin och atropin. De ingick till exempel i häxsalvorna. Många har också varit viktiga medicinalväxter, då tropanalkaloiderna fungerar kramplösande och lugnande i rätt dos. Långt in på nittonhundratalet fanns stramoniumcigaretter på apoteken. Dessa tillverkades av spikklubbans blad och röktes mot astma. Flera dödliga förgiftningar har också förekommit, till exempel då barn ätit belladonnans svarta bär.

En giftig medlem av potatisfamiljen som spelat stor roll för folkhälsan de senaste åren är virginiatobak (Nicotiana tabacum) och andra arter i tobaksläktet\"


Här en bild av en blomma som var/är mer lättidentifierad, Gladiolus eller Sabellilja, denna fann jag i bergstrakterna i närheten av Metzovo i dom centrala delarna av fastlandet.

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tommy

Spansk taggfibbla, Scolymus hispanicus, fotoferad på Skopelos, närmare bestämt vid Glysteri beach  :flower:  



\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tommy

Detta är väl egentligen inget vildvuxet, men det är så vackert med blommande mandel så jag tar med det ändå, från Pythagorio Samos  :flower:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mandel





\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Siste innlegg i forumet

Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...