Logg inn med Facebook eller Google!

Grekland nära en totalkrasch

Started by Tommy, 30. Apr 10, 08:57:16

Previous topic - Next topic

KyriaT

Det er tydelig at jeg ikke har vært alene med min irritasjon, og det synes jeg er veldig positivt! Håper riktig mange kan ta til motmæle når finansministre, kollegaer eller venner ironiserer over grekerne og deres væremåte. Det var da ingen vanlige islendinger som fikk noe annet enn sympati da boblen sprakk på sagaøya, og gudskjelov for det. Slik burde det også være med våre holdninger til grekerne etter min mening.

Jeg takker og bukker for alle positive tilbakemeldinger, og legger til noen kommentarer:

Quote from: \"filhellener\"Er det ikke m u l i g å gå \"de store gutta\" i sømmene og få inn beløp som kunne monne
Jo, det er mulig, og Papandreo har lovet at her skal regninger og utbetalinger granskes. Bl.a. er gardinene til €26.000 nevnt ovenfor et resultat av dette. Og alle monner drar, og uansett blir prinsippet om at de ikke slipper unna det aller viktigste.

Quote from: \"filhellener\"- h v o r  har de følelsene sine de som a l d r i har betalt for seg i det greske samfunnet, som n å flytter rikdommen sin, og s e r sine landsmenn få redusert levestandanden sin s å urettferdig og ettertrykkelig. . . . . . .
HVOR er DERES GRESKE STOLTHET?

De har nok sine følelser godt plantet i lommeboken disse folka her, Filhellener, og ikke så mange andre steder.

Quote from: \"Riitta\"Nu gjorde han det igen i Aktuellt  Nämligen att vi skall inte betala Grekernas pensioner. Börjar bli en mantra för honom tydligen  
En dam utalade sig också om att grekerna har ingen andledning och demonstrera för dom får ju 2 extra löner om året

Da er det tydeligvis ikke bare fru Merkel som lar innenrikspolitiske argumenter avgjøre hva man uttaler seg om og hvordan? Det er vel som man kan forvente, og håpet er jo at Medel-Svensson (er det ikke det det heter?) ikke lar seg lulle inn den mantraen. En løgn blir ikke sannhet, selv om den blir gjentatt ofte.

Quote from: \"Tjorven\"I kveld på Dagsrevyen var den der igjen, denne halvironiske tonen at grekerne har seg selv å skylde og myten om late grekere.

Like greit det Tjorven at journalister med et retorisk spørsmål lar katta slippe ut av sekken, da får også noen (I dette tilfelle Storeng) gi svar på tiltale. Og han synes jeg sa mye fornuftig, bl.a. at de på toppen fortjener en smekk på fingrene. Det likte jeg godt!
Livet har ingen generalprøve, det er premiere hver dag!

Tjorven

Er det ikke grekernes økonomiske situasjon vi diskutere her, Tommy, og ikke din uro for din private pensjon? ;) Tror nok ikke disse kan sidestilles, anyway.
There are no strangers, only friends we haven't met.

KyriaT

Quote from: \"Tommy\"
Quote from: \"Riitta\"Nu gjorde han det igen i Aktuellt :confused1: Nämligen att vi skall inte betala Grekernas pensioner.
Riitta

Faktum är att Grekland har haft ett mer förmånligt pensionsystem än vad man kunnat finansiera, och det är en annan anledning till det stora underskottet i statsfinanserna o den finansiella kris Grekland befinner sig i. Å jag är faktiskt mer orolig för min egen pension än grekernas, så jag tycker nokk det ligger något i det han säjer, trots allt  :blackeye:

Det er ikke bare min, og din og Zorbas\' pensjon det er snakk om Tommy, men hele den Europeiske velferden, i hvert fall på sikt. Som finansminister Anders Borg helt korrekt uttalte på Aktuellt 9/5, så vil de store problemene i Hellas (og andre land) kunne føre til at svenske, norske og greske bedrifter ikke får eksportert varene sine. DET er faktisk et større problem for Sverige og Norge, enn for Hellas, som importerer mye mer enn de eksporterer.

Tanken på hva som vil kunne skje i tyske banker, som tidligere har vært mer enn villige til å låne ut penger til Hellas, og for tyske bedrifter og industri som eksporterer til Hellas, dersom ikke Hellas hadde kunnet betjene lånene sine, teller nok også mer for fru Merkel når hun motstrebende går med på denne \"refinansieringen\", enn tanken på hva dette betyr for den vanlige grekers velferd.

Enhver er seg selv nærmest...
Livet har ingen generalprøve, det er premiere hver dag!

Tommy

Quote from: \"Tjorven\"Er det ikke grekernes økonomiske situasjon vi diskutere her, Tommy, og ikke din uro for din private pensjon? ;) Tror nok ikke disse kan sidestilles, anyway.

Joo det är det, men inlägget jag replikerade på var ett uttalande som Sveriges finansminister gjort beträffande grekernas pensioner. Och det är faktiskt så att grekerna har haft ett mer förmånligt pensionssystem än vad dom kunnat finansiera, vilket bidragit till att dom har ett gigantiskt underskott i statsfinanserna, vilket dom erhållit ekonomiskt stödlån för som andra betalar för, från euro-länderna och internationella valutafonden. Detta påverkar också våra ekonomier, o grekland är nokk betjänt av att vi har råd att resa dit också när vi ( du o jag ) är pensionärer, i annat fall försvinner en stor del av landets inkomster då ju Greklands största inkomster kommer från turismen. Och många pensionärer här i norr är ju ett resande folk om dom har råd, så jag oroar mig lite för om jag ska ha råd med samma sak när jag blir pensionär, när nu sakernas tillstånd är som dom är här i världen. Capiche ;-)

Så är det med det, Kalinichta
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tjorven

I see, Tommy. Ble nok litt vel revet med, her. Kalinichta til deg også :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

KyriaT

Neste gang noen kommer med argumentet at grekere er late, er det greit å slå i bordet med litt statistikk, sakset fra Wikipedia:

\"The Greek labor force totals 4.9 million, and it is the second most industrious between OECD countries, after South Korea.[24] The Groningen Growth & Development Centre has published a poll revealing that between 1995 and 2005, Greece was the country with the largest work/hour ratio among European nations; Greeks worked an average of 1,900 hours per year, followed by the Spanish (average of 1,800 hours/year).\" (uthevet av meg)

I en lignende oversikt samme sted, fant jeg følgende tall:
(Annual work hours per capita (source: OECD (2004), OECD in Figures, OECD, Paris. [1])

Gjennomsnittlig arbeidstimer pr år pr person:

Hellas      1811
Tyskland  1362
Norge      1328
Sverige    1316

Grekere jobber med andre ord i snitt ca 500 timer mer i året enn nordmenn og svensker. Det er 62,5 dager á 8 timer det.
Livet har ingen generalprøve, det er premiere hver dag!

Tjorven

JEG trenger ingen statistikk for å motbevise at grekerne er late iallfall :) Det holder lenge med egne opplevelser i så henseende, og akkurat det har jeg ingen problemer med å videreformidle ;)  Den siden av saken tror jeg ikke andre her inne har noe problem med heller.

Det er nok heller \"storpolitikken\" som er vanskelig. Hvorfor har de funnet seg i det, og så lenge? Det er nesten som å spørre en mishandlet kvinne om hvorfor hun ikke bare går. For utenforstående virker svaret helt innlysende. Situasjonen er bare så mye mer kompleks enn folk kan forstå. Annet enn at man er \"fanget\" i et system som enkeltpersoner vanskelig kan gjøre noe med.
There are no strangers, only friends we haven't met.

KyriaT

Quote from: \"Tjorven\"Hvorfor har de funnet seg i det, og så lenge? Det er nesten som å spørre en mishandlet kvinne om hvorfor hun ikke bare går. For utenforstående virker svaret helt innlysende. Situasjonen er bare så mye mer kompleks enn folk kan forstå. Annet enn at man er \"fanget\" i et system som enkeltpersoner vanskelig kan gjøre noe med.

Det er et veldig godt spørsmål Tjorven, og det enkle svaret er at det har ikke vært noe alternativ. Etter så mange år med vanstyre, og det fra begge politiske sider, så gir du opp. Det blir jo ikke bedre likevel, uansett hva du gjør. Du prøver heller å innrette deg, finne personlige løsninger på at systemet er slik, og slik blir du også fanget i den samme dritten, og blir en del av det samme urettferdige systemet og korrupsjonen. Du gir litt blaffen i politikk og politikere. Du overlever, og tar ikke noe for gitt og forventer ikke noe fra noen, og aller minst fra det offentlige. Du tar de samme snarveiene som andre, gjennom slekt, venner og bekjentskaper når det er mulig, eller med bestikkelser når det blir nødvendig. Hvis du ikke gjør det, har du tapt. Ellers får du ikke den operasjonen, lisensen eller byggetillatelsen du må ha. Jeg sier ikke at det er riktig, men det er forståelig.

På samme måte er det jo også i Norge på en del områder. Hvorfor godtar vi at eldre visner bort på uverdig vis i korridorer og bad på sykehjem? Hvorfor godtar vi at unge jenter blir voldtatt og at salg av narko skjer helt åpenlyst i Oslos gater, mens politiet er helt fraværende pga nedskjæringer? Hvorfor godtar vi at skolene våre har så elendig standard at barna ikke hæler å gå på do, eller får pusteproblemer og hodepine?
Saker som alle er enige om at slik burde det ikke være, enten man stemmer rødt eller blått. Men problemene blir ikke løst, og de blir verre i stedet for bedre. Det bare er slik...
Livet har ingen generalprøve, det er premiere hver dag!

Tjorven

Nemlig!! Mens de på toppen tjener enda mer, og nekter å dele....
There are no strangers, only friends we haven't met.

bengalow

En nog så klarsynt iakttagelse, kyriaT, men skillnaden mellan Norden och Grekland syns tydligt i det politiska engagementet! Få ställen i Europa är så livliga i sin syn på detta, och med den inlevelsen så borde dom kunna göra något åt det. Det diskuteras politik på varenda café, högljutt och brett. Här hemma har vi \"valhemlighet\" - vi avslöjar knappt för våra vänner vad vi röstar på. Med det engagement som grekerna visar, så borde det kunna leda till reformer. Jag tror inte speciellt mycket på att det är politikerna, utan tjänstemännen som styr. Oavsett vem som kommer till makten, så är det administrativa 1000-falt värre att hantera för den enskilde medborgaren.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

bengalow

En nog så klarsynt iakttagelse, kyriaT, men skillnaden mellan Norden och Grekland syns tydligt i det politiska engagementet! Få ställen i Europa är så livliga i sin syn på detta, och med den inlevelsen dom har, så borde dom kunna göra något åt det. Det diskuteras politik på varenda café, högljutt och brett. Här hemma har vi \"valhemlighet\" - vi avslöjar knappt för våra vänner vad vi röstar på. Med det engagement som grekerna visar, så borde det kunna leda till reformer. Jag tror inte speciellt mycket på att det är politikerna, utan tjänstemännen som styr. Oavsett vem som kommer till makten, så är det administrativa 1000-falt värre att hantera för den enskilde medborgaren.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...