Logg inn med Facebook eller Google!

Bilder flora och fauna i Grekland

Started by Tommy, 06. May 07, 11:33:02

Previous topic - Next topic

Tommy

Quote from: \"Måne\"Spennende tråd. Takker så mye for all hjelp! Kommer sikkert til å legge opp mer senere :) (Skal se om jeg kan få tatt bilde av alien-planten når den blomstrer igjen)

Ja ta en bild o skicka in här så vi kanske kan finna ut vad det är för en underlig varelse  :iconbiggrin:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tommy

Ta och titta på det här tv-programmet från svt, ett reportage från Milos  handlar om en unik orm som bara finns där.

Programmet \"Mitt i naturen\" är ca 30 minuter.

\"Martin Emtenäs beger sig till den grekiska ön Milos, på jakt efter en unik giftorm som bara finns just här. En orm som bara äter två gånger per år - när våra svenska flyttfåglar rastar på ön.\"

http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=948073

Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

MaFi

Quote from: \"Tommy\"Här är en bild på en annan blomma jag såg i samma trakt på Samos.



 Och när jag nu suttit här hemma och tittat i floran och lyckats identifiera vad den heter så googlade jag på namnet; Cistus creticus , på svenska klippros och då fann jag följande kuriosa information om växten  :grin:

Historia

Namnet
• Cistus efter grekiska kisthos, kistos, kistharos, och latin cisthos, båda med betydelsen cistros, klippros.
• Ladaniferus efter latin ladanum = hartsig, klibbig. Ordets ursprung är grekiska ladanon, ledanon, hebreiska loth, assyriska ladunu, arabiska ladan, alla med betydelsen hartsigt sekret.
• Incanus = helt grå, efter latin canus = grå, askgrå.
• Villosus = torvig, lurvig, efter latin villus = ragg, päls.
• Polymorphus = mångformig, efter grekiska polys = många, mycket, och morphe = gestalt.

Ursprung

Medelhavsområdet från Spanien och österut till Mellanöstern.

Klipprosornas land

Det äldsta omnämnandet av hartsen är från Gamla Testamentet, uppskattat till någon gång 2000-1600 f. Kr, då Jakobs bröder  
  fick se ett tåg av ismaeliter komma från Gilead, och deras kameler var lastade med dragantgummi, balsam och ladanum; de var på väg med detta ned till Egypten.
 
  Varorna måste ha varit eftertraktade i Egypten, för när bröderna några årtionden senare ska besöka Jakob där tar de med sig just dessa som gåvor.
Ca 1550 f. Kr. nämns klipprosen i Ebers-papyrusen och dess harts förekommer i både invärtes och utvärtes recept. I Rom beskrivs den av Dioskorides och Plinius runt år 70. Grekerna hade koloniserat Cypern söder om Turkiet enbart för klipprosen som växte på macchian där. En sådan busköken, klipprosornas land Kisthene, hade Perseus färdats igenom på sin väg till gorgonen Medusa.

Getternas kåda

På Kreta och Cypern samlas hartsen genom att man stryker läderrakor mot buskarna. När Herodotos berättar om Arabien på 400-talet f. Kr. kan han inte annat än förundras över klipprosens harts där: \"Den växer nämligen fram i skägget på getabockarna, alldeles som kåda på träd.\" Och precis så såg det ut när man låtit getterna beta bland klipprosorna för att dra på sig harts. Informationen hämtad från ;  http://www.shenet.se/vaxter/klippros.html

 zqr2333222222  Tommy

Jeg tror det må være samme blomsten jeg har observert på Naxos - syntes den var så nydelig!

MaFi

Quote from: \"Epicuristen\"
Quote from: \"Måne\"Ellers lurte jeg på om noen vet hva dette er (den fargerike \"blomsten\"):



Fant den på Rhodos, men har ikke sett slike etter det.

Hei Måne!

Denne planten har jeg fått oppgitt heter \"arons-stav\". Vi kom over den i milikløften på Kreta, om ikke i haugevis, så i alle fall i tilstrekkelige mengder til at man kan tro at den ikke befinner seg på FN\'s liste over utrydningstruede arter. Min venn \"amatør-biologen\" G, forklarte at den vokser bare med ett eneste sammenrullet blad, som så åpner seg og visner. Når så det ene bladet har visnet ser den ut slik som vi ser den her. Du finner forresten flere bilder av planten under reiseskildringer og der vår vandring i mili-kløften!  :iconbiggrin:


Da fikk jeg svar på det jeg lurte på etter min tur til Zevs-grotten på Naxos! Da kom jeg over en plante jeg ikke hadde sett før - som altså må være \"Arons stav\". Takk for gamle \"tråder\" - aom fungerer som reneste oppslagsverket, bare man har tid til å lete litt!  :flower:

MaFi

Quote from: \"gesse\"Har også tatt et par bilder av et annet tre.

Hva er dette for noe?



Her er et bilde av blomsten på samme tre:



Vet at det er mange forumister med god greie på botanikk. :iconbiggrin:

Takk til Bengalow som hadde løsningen på dette: - Albizia julibrissin - eller \"Persian Silk Tree\", som jeg fant ut via følgende lenke:
http://en.wikipedia.org/wiki/Albizia_julibrissin

Jeg har lurt lenge på hva dette var - etter at jeg så planten for første gang på Naxos (i Sangri ved Demetertemplet) i 2005.

Tommy

Quote from: \"MaFi\"
Quote from: \"Epicuristen\"
Quote from: \"Måne\"Ellers lurte jeg på om noen vet hva dette er (den fargerike \"blomsten\"):

Fant den på Rhodos, men har ikke sett slike etter det.

Hei Måne!

Denne planten har jeg fått oppgitt heter \"arons-stav\". Vi kom over den i milikløften på Kreta, om ikke i haugevis, så i alle fall i tilstrekkelige mengder til at man kan tro at den ikke befinner seg på FN\'s liste over utrydningstruede arter. Min venn \"amatør-biologen\" G, forklarte at den vokser bare med ett eneste sammenrullet blad, som så åpner seg og visner. Når så det ene bladet har visnet ser den ut slik som vi ser den her. Du finner forresten flere bilder av planten under reiseskildringer og der vår vandring i mili-kløften!  :iconbiggrin:


Da fikk jeg svar på det jeg lurte på etter min tur til Zevs-grotten på Naxos! Da kom jeg over en plante jeg ikke hadde sett før - som altså må være \"Arons stav\". Takk for gamle \"tråder\" - aom fungerer som reneste oppslagsverket, bare man har tid til å lete litt!  :flower:

Här är ett par bilder av samma växt, fotograferade i Pythagorio på vägen från parkeringsplatsen vid infarten till byn.

Jag googlade lite på växten, och fann då att det i syd-Sverige har förekommit en artvariant, under namnet \"Munkhätta\", och att den som art förekommer i Danmark.

\"En lite underlig växt som också kallas Arons stav. Bladen vissnar bort på sommaren och kvar står de vackra fröställningarna med så småningom röda, giftiga bär.

Har läst någonstans att blommorna kan alstra värme. Att man mätt temperatur i blomma och omgivning och fått fram en skillnad på 15 grader.

Hölsterbladet som omger blomkolven har liknats vid munkarnas huvudbonad och därför har den fått namnet Munkhätta och på grund av sitt utseende har växten använts som potenshöjande medel.\"

' Vi kallar den munk, därför att i centrum av dess ihoprullade strut står det bruna phallosformade stiftet som en predikant i predikstolen'. 'Den blommar aldrig riktigt den lille munken.' (Colette)


http://gladjekallan.blogspot.com/2008/01/arons-stav-blogg-gott-nytt.html

http://linnaeus.nrm.se/flora/mono/ara/arum/arumalp.html

http://linnaeus.nrm.se/flora/mono/ara/arum/arummac.html

http://www.bakker.se/Catalog/Productdetail.aspx?parentcategoryname=1001&selectedcategoryname=1114&productid=10680&R=10680-027



\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

MaFi

ΤÎ'ΚΚ, Tommy! Da vet jeg enda litt mer om planten! Som sagt, denne tråden er reneste oppslagsverket! Det var kjekt å ta den fram igjen...

bengalow

På våra vandringar i Grekland har vi ofta stött på denna magnifka växt. Av en händelse, så köpte vi en på en plantskola och satte den i kruka härhemma, utan att veta att det var samma slags som i Grekland. Ricinus heter den, och är VÄLDIGT giftig, speciellt fröna. Hos oss är växten ettårig och sätter alltså inga frön. Som sagt magnifik är den..
.!!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...