Logg inn med Facebook eller Google!

Bilder flora och fauna i Grekland

Started by Tommy, 06. May 07, 11:33:02

Previous topic - Next topic

Tommy

Öpnnar en tråd där de som har lust o intresse kan lägga in bilder av flora och fauna.

Det kan ibland vara svårt att veta vad man sett, så detta kan kanske vara ett sätt att lära varann lite mer om vad som finns att skåda i naturen i Grekland.

Jag inleder med en bild av en ödla jag såg på Samos förra sommaren, och som jag nu lyckats identifiera som; Laudakia stellio , Taggsvans-Agam



Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Riitta

Du har så många fina djurbilder. Jag har bara en del katter,någon get och så Bruno vzdfdddd
Måste tänka på saken i framtiden ztweeeeeeeee


Riitta

Tommy

Riitta, jag är helt övertygad om att det finns fler här som tagit bilder av fauna och flora i Grekland, det vore intressant att se mer av tycker jag  zqr2333222222

Men här är i vart fall en grekisk land-sköldpadda, dom är rätt vanliga bland annat i trakterna kring Parga, denna såg jag i närheten av Sarakiniko-stranden ;

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Riitta

Och här kommer den väldigt vanliga blomman bouganvilla zxzaxxxxxxxxxx



Riitta

Tommy

Ja se där, Riitta, det var väl vackert  zqr2333222222

Jag fyller på med en annan växt här, som jag ikke har en aning om vad den heter  zxcqqqaaaaaaaa Men vacker är den tycker jag, och strandnära växte den i sandig jord. Men vad heter den ???? någon som vet ????



Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Riitta

Vilken häftig blomma. Har aldrig sett en sådan. Ser ut som en vit julstjärna,fast i flera lager. Var såg du den?

Riitta

Tommy

Quote from: \"Riitta\"Vilken häftig blomma. Har aldrig sett en sådan. Ser ut som en vit julstjärna,fast i flera lager. Var såg du den?

Riitta

Den växte vid en sandstrand som heter Karavostasi, en bit norr om Parga.
Jag hade heller aldrig sett den förrän då, och har ikke en susning om vad det kan vara för en växt. Men vacker är den, och blommorna påminner som du säjer om en vit julstjärna.

Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tommy

En annan, av mig oidentiferad växt (som fanns på samma ställe som den ovan) hade en blomma som såg ut så här ;



Rätt skojigt utseende på något vis tycker jag. Men vad sjutton är det för växt  zxcqqqaaaaaaaa Någon sorts lilja  zxcqqqaaaaaaaa

Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Mikke

Quote from: \"Tommy\"Ja se där, Riitta, det var väl vackert  zqr2333222222

Jag fyller på med en annan växt här, som jag ikke har en aning om vad den heter  zxcqqqaaaaaaaa Men vacker är den tycker jag, och strandnära växte den i sandig jord. Men vad heter den ???? någon som vet ????



Tommy

Hej hopp !!
Enligt min Lippert/Podlech så ere Martorn,
Eryngium Maritimum (Flockblomstriga)
Flerårig,blågrön till stålblå, utspärrat grenig,kal ört. Nedre blad långskaftade, rundade,3-5-flikiga;stjälkblad oskaftade,vasst taggigt flikiga.Blomhuvuden klotrunda till äggrunda,mångblommiga,1-3 cm långa,vid basen med 3-5 breda,taggigt tandade högblad.Fodertänder 5 mm långa,lansettlika,taggspetsiga.Kronblad 5, blå,kortare än foderbladen.Frukt jämte fodertänderna 13-15 mm lång,täckt av 4-kantiga fjäll.
Blomningstid: 6 - 10. Växtplatser:sandiga havsstränder. Utbredning: Kustområden i Nordafrika och nästan hela Europa med undantag av de nordligaste områdena,även i Sydsverige.....(ut å leta, Tompan !!)
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Tommy

Du är nokk på rätt spår där ja, Mikke, fast jag undrar om det ändå ikke är en släkting till Martorn, färgerna stämmer inte riktigt med denna bild av Martorn som jag fann på nätet ;



Här hittade jag den bilden ;

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/apia/eryng/erynmar.html

 Beskrivning. Martorn är en blågrå, tornig, flerårig havsstrandsväxt som kan bli upp till sex decimeter hög. Bladen är handflikiga och tjocka med upphöjda nerver som i bladkanten övergår i en torn. Bladytan har ett vaxöverdrag vilket skyddar den mot uttorkning. Martorn blommar i juli-augusti med små blåaktiga blommor. Blommorna sitter samlade i nästan runda huvuden som är omgivna av svepeblad.  Svepebladen är stora, bladlika och har tornar i kanten. Foderbladen är långa och spetsiga och sitter kvar på frukterna.
Martorn liknar mest en tistel, de egentliga tistlarna hör dock till en annan växtfamilj, familjen korgblommiga växter (Asteraceae).

 Utbredning. Martorn är sällsynt och förekommer sparsamt på sandstränder vid havet, från Bohuslän till Gotland och Öland. Individrika förekomster finns bland annat på Sydkoster i Bohuslän och arten kallas ibland också kostertistel. Första fynduppgift är från år 1741 då Linné hittade arten på Öland \"wid Byrums sand ofwan för Horns Ladugård, på Hafsstranden\" (Kongliga Swenska Wetenskapsacademiens Handlingar 1741).

 Etymologi. Artnamnet maritimum kommer av latinets mare (hav) och syftar på att arten växer vid havet


Lite mer forskning för att slutgiltigt bekräfta tesen krävs nokk  :grin:

Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

bengalow

Den senare är en Allium, artnamnet vet jag ej. Vi har något i trädgården som heter A.Bolgaricum, som liknar denna på pricken, utom den långa \"snabeln\" som verkar mysko!!
Den förra är definitivt en martorn, men det finns många sådana. Vi har 2 slags i trädgården, ryskt- och alpmartorn. Dvs hade...dom fröar av sig enormt, så vi fick sådana i hela gräsmattan - överallt!!  Nu är dom \"putz weg\"
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tommy

Quote from: \"bengalow\"Den senare är en Allium, artnamnet vet jag ej. Vi har något i trädgården som heter A.Bolgaricum, som liknar denna på pricken, utom den långa \"snabeln\" som verkar mysko!!
Den förra är definitivt en martorn, men det finns många sådana. Vi har 2 slags i trädgården, ryskt- och alpmartorn. Dvs hade...dom fröar av sig enormt, så vi fick sådana i hela gräsmattan - överallt!!  Nu är dom \"putz weg\"

 :grin: Tack Bengalow, då finnes ledtråd till även denna andra växten. Om Martonen undrar jag ifall det ikke kan vara  Silvermarton som beskrivs så här ;

Beskrivning. Silvermartorn är en vanligen tvåårig, blågrön och kal ört som kan bli över en meter hög. De basala bladen är rundat trekantiga med hjärtlik bladbas, sågad bladkant och vitaktiga nerver. De övre stjälkbladen och svepebladen är grunt flikade och skarpt tandade till torniga. Silvermartorn blommar under sommaren och hösten. Blommorna är ljust blåaktiga och sitter samlade i äggformade huvuden som sträcker sig och blir nästan kolvlika. Svepebladen är silvergrå. Frukterna är fjälliga.
Silvermartorn känns igen på de silverfärgade svepebladen, de långsträckta blomhuvudena och de triangulära basalbladen med hjärtlik bas.

Utbredning. Silvermartorn är en odlad art som sällsynt kan påträffas förvildad i södra Sverige. Arten hör ursprungligen hemma i Kaukasus, Armenien och Turkiet. Första fynduppgift som förvildad är troligen en uppgift från Västergötland som publicerades i Kärlväxtfloran i Amnehärad och Södra Råda av A. Sjögren år 1989.

Användning. Silvermartorn odlas ibland som prydnadsväxt.

Etymologi. Artnamnet giganteum kommer av latinets gigas (jätte) och betyder \'mycket stor\'.


Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...