Logg inn med Facebook eller Google!

Mating av katter i Hellas, ja eller nei?

Started by Katta, 12. Jan 08, 16:00:35

Previous topic - Next topic

Barbro

Like ovenfor Pandeli,før du kommer til det lille torget i Platanos. Skal instruere deg,du må opp og smake på Tony`s tiganja på hot også vet du :bom:
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

Barbro

Quote from: \"Anne\"http://www.dfas.dk/dfas/manglerhjem.asp?Alle=Y
Setter inn en link til en dansk organisasjon som hjelper hunder og katter i Hellas og andre steder i verden. Dette er dyrleger og andre som jobber gratis i perioder bl.a. på Skiathos, Samos og Halkidiki. Dette fungerer for det har jeg sett. De hjalp også oss med å få hjem katten vår fra Skiathos, og jeg har sett dem i aksjon på Skiathos Dog shelter. Ved å støtte dem kan vi være med på å hjelpe noen dyr. Jeg mater katter og hunder når jeg er i Hellas og håper de blir litt bedere rustet til å takle vinteren da.  :cat:
Fin link,Anne,mye å lese der om vanskjøtta og hjemløse katter og hunder.
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

xristina

Quote from: \"Marit\"Er nok enig med deg Xristina, mating av katter er ok, men ikke ved matbordet (selv om jeg et par ganger har syndet der).

Kattemannen på Kos? Noen flere tips Xristina, hvor finner jeg ham?
Kattemannen holder til i Katteparken! :-) Det er parken mellom biskopens bolig og politistasjonen. Kattemannen er Kos sin eneste uteligger. Visstnok fra en velstående familie, men har valgt å leve sitt eget liv. Han samler inn penger ved de gamle kirkene i katteparken, og for de kjøper han mat, medisiner o.l. til alle kattene.

Hellasfrelst

Quote from: \"Ole\"Jeg liker ikke at katter lusker rundt bordet når jeg spiser. Derfor mater jeg heller ikke katter når jeg spiser på en taverna. Jeg liker ikke at folk ved nabobordet mater katter, men jeg sier aldri noe på det. Vet kattene at det er mat å få kommer de garantert tilbake. Jeg mater heller fiskene hvis det er mulig på en diskret måte.

På bildene under ser vi katter luske rundt etter å ha fått mat fra nabobordet. For meg var dette ikke noe trivelig måltid. Spesielt ikke når de går under bordet og man ikke kan se dem (les: Ha kontroll på dem).

Jeg er helt enig med Ole i denne saken, kunne godt vært skrevet av meg selv. Så fint at noen tok opp dette temaet.
 
Det er stor forskjell på øyene vi har vært på når det gjelder mengden av katter, Samos og Symi topper vel den listen til gangs.

Vi liker ikke tiggende katter rundt bordet når vi spiser. Min mann mister rett og slett matlysten av det. Vi har opplevd at kattene har prøvd å komme opp på bordet mens vi spiser, og det er ikke særlig apetittvekkende å se på katter med et øye og avrevne ører og skader på annet vis når du spiser. Så mat gjerne kattene andre steder, men ikke ved bordet. Det gjør vi ikke i Norge heller. Ta gjerne litt hensyn til andre som er ute for å ha en trivelig kveld i ferien sin.
i zoi ine tora - livet er nå

Anne

Det er ikke ofte jeg mater katter ved bordet når vi spiser. Det er veldig avhengig av situasjonen og omstendighetene rundt. Jeg mater kattene i området der vi bor. Kjøper masse kattemat og deler ut. Alle som ferierer i området gir kattene mat slik at de skal være bedere rustet til å klare seg gjennom vinteren. Det er noen fastboende og bl.a. en engelsk organisasjon som har faste foringsplasser om vinteren hvor kattene får mat og blir sjekket. Et katteliv i Hellas er ofte et kort og hardt liv.
Anne
Gud drømte...malte...og så skapte han Skiathos!
Member of
The Boomerange Club of Skiathos
Ο φιλος τον φιλον εν κινδυνοις γιγνωσκει.

Marit

Quote from: \"xristina\"Kattemannen holder til i Katteparken! :-) Det er parken mellom biskopens bolig og politistasjonen. Kattemannen er Kos sin eneste uteligger. Visstnok fra en velstående familie, men har valgt å leve sitt eget liv. Han samler inn penger ved de gamle kirkene i katteparken, og for de kjøper han mat, medisiner o.l. til alle kattene.

Da skal jeg se om jeg finner både parken og mannen i august. Tror jeg vet hvem denne karen er (har du et bilde av ham? Han jeg tenker på holder til ikke langt fra hotellet).
It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

xristina

Nei, jeg har ikke noe bilde av han. Hadde bare hørt om han fram til sist sommer. Har sett et par bilder av ham, men har ingen selv.

Marit

Ok, men skal vel klare å finne ham likevel. Det er jo en fin måte å kunne hjelpe katter (og hunder på) at lokale får midler til å fôre og stelle for dyrene.
It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

xristina

Det står en boks i parken hvor du kan legge penger, så hjelpe kan du selv om du ikke vet hvordan han ser ut! :-)

Admirala

Jeg skjønner dere som synes det er ekkelt med kattene som svinser rundt på tavernaen.

Men: For at kattene skal slutte med det må INGEN spisegjester gi dem mat - over laaang tid. Kattene går jo rundt bena våre så lenge de i følge sin erfaring kan ha et bitte lite håp om mat. Det tar en evighet å venne dem av med det - om det i det hele tatt er mulig: Bare matlukten får dem jo til å komme.

Så jeg gir dem mat, så diskret jeg kan. Det betyr at kattene holder seg rundt mine ben, ikke hos dem som ikke mater dem/misliker dem. Så kanskje er min mating til glede for både kattene og de gjestene som ikke liker katter  :love10:

Selvsagt er det ok å gi dem mat et sted rundt hjørnet, men når de har spist opp den kommer de jo tilbake.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Barbro

Jeg blir varm i hele meg for hver eneste person som skriver om det som er viktig..at dyrene får mat!
Som mennesker bør vi tenke over hva som er det viktigste behov vi har i livet..mat..for å kunne leve/overleve!
Vi kan snakke,det kan ikke dyr,men ethvert menneske kan se hva dyreøyne ber om... :notworthy: ..takk til alle dem som har åpne øyne,og ser!
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

Ole

Quote from: \"Barbro\"Jeg blir varm i hele meg for hver eneste person som skriver om det som er viktig..at dyrene får mat!
Som mennesker bør vi tenke over hva som er det viktigste behov vi har i livet..mat..for å kunne leve/overleve!
Vi kan snakke,det kan ikke dyr,men ethvert menneske kan se hva dyreøyne ber om... :notworthy: ..takk til alle dem som har åpne øyne,og ser!

Åpne øyne? Jeg tror ikke man har spesielt åpne øyne hvis man mater katter i  Hellas. I alle fall ser man ikke særlig langt fram i tid. Jeg ønsker ikke å bidra til å holde oppe en unormal høy kattebestand på de greske øyer. Kattebestanden bør reguleres av naturen og eventuelle eiere som mater sine katter, ikke av tilfeldige turister som gir dem mat 14 dager om sommeren. Det er å ha åpne øyner!

En annen ting: Hva med allergikere som skal spise ute i Hellas? Er det noen som har erfaring med dette?

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...