Logg inn med Facebook eller Google!

Mating av katter i Hellas, ja eller nei?

Started by Katta, 12. Jan 08, 16:00:35

Previous topic - Next topic

Katta

Sommeren 2006 dro vi til Chios. Da vi hadde innstallert oss på rommet, oppdaget vi at vi hadde en kattefamilie like ved (mor med nydelige kattunger). Det viste seg at dama som hadde hatt rommet før oss, hadde matet kattene mens hun bodde der. Hadde kjøpt inn kattemat, og skjemt dem ordentlig bort. Jeg elsker katter, men er litt usikker på om man bør gjøre dette.

Hva syns dere, skal man mate kattene? Eller gjør man dem bare en \"bjørnetjeneste\"?

-POE-

En mätt och frisk katt lider inte, så jag kan inte se vad björntjänsten skulle vara om den får vara det under turistsäsongen, problemet är vintern men ju starkare den är desto bättre chanser har den väl att överleva.

Jag matar katter så ofta jag kan, möjligen med viss hänsyn till bordsgrannarna.

//PO
-kattvänn :cat:
//PO

Barbro

Jeg mater også både katter og hunder,har med meg en pose tørrfor i veska/sekken nesten samme hvor og når jeg er ute.
Prøver imidlertid å gå litt unna om jeg er ute og spiser,og legge ut maten litt bortenfor spisestedet,det er to gevinster ved det:maten jeg spiser sjøl,slipper å vokse i munnen ved å se på alle de sultne dyra som kretser rundt bordene,og eierne av spisestedet setter pris på at dyra holder seg litt unna.

Jeg gleder meg over hver eneste liten dyremage som blir litt rund,og hvert eneste dyrefjes som blir litt mer avslappet etter å ha fått det som for oss stort sett er en selvfølge:mat :flower: !
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

marjana

Det var i lutten av september et år jeg bodde på campingen. Vi var bare noen få gjester igjen, og alle kattene selvfølgelig, ca 20-30 stk.
De hadde jo levd godt hele sommeren på matrester fra gjestene, og plutselig var alle borte. Kattene var ganske desperate etter mat da.

Kompisen min satt og leste i en bok, og til og med boka ble prøvd spist av kattene. Han tok opp et papirlommetørkle av lommen, og alle katten kom stormende til i håp om at det var mat.
Heldigvis kom eierne av campingen med en diger sekk med tørrfor til kattene, og da var de ikke så desperate lenger. Jeg tok også med maten vi ikke spiste opp fra tavernaene og ga dem.
Vinteren er jo verst for kattene når alt er stengt og alle drar sin vei.

En bareier har tatt \"jobben\" å mate alle kattene om vinteren, og det er ikke få forlatte katter som trekker ned til baren hans om vinteren. Det er likevel mange katter som forsvinner over en vinter. De sulter i hjel, blir overkjørt eller også forgiftet.

Jeg ser ikke at vi gjør kattene noen bjørnetjeneste ved å mate dem. Katter vil alltid vandre rundt og lete etter mat. Finner de et sted med jevn tilgang på mat så blir de der, hvis ikke så leter de andre steder.
Glika i zoi

Anders

Nå sist september opplevde vi på Antiparos at til og med kelnerne matet kattene... der var sikkert 8-10 katter som smøg seg rundt mellom bordene, mødre med unger og gamle slåsskjemper, og de bidrog jo så absolutt til stemningen :-)
tenker som så at maten går i bosset uansett, så hvorfor ikke? så lenge de som sitter rundt meg ikke har noen problemer med det, så er det okay for meg. men har jo katt selv, så kanskje det har litt med saken å gjøre... :-)

Katta

Takk for svarene! Det jeg mener med \"bjørnetjeneste\", er at jeg er redd for at de når vinteren kommer (som Marjana skriver) er de vant med å få mat av turistene - og ikke greier å finne mat selv.
Når sant skal sies, så klarte jeg ikke å la være å mate kattemora. Kjøpte ikke kattefor, men ga den litt rester.

Turid

Quote from: \"Barbro\"Jeg mater også både katter og hunder,har med meg en pose tørrfor i veska/sekken nesten samme hvor og når jeg er ute.
Prøver imidlertid å gå litt unna om jeg er ute og spiser,og legge ut maten litt bortenfor spisestedet,det er to gevinster ved det:maten jeg spiser sjøl,slipper å vokse i munnen ved å se på alle de sultne dyra som kretser rundt bordene,og eierne av spisestedet setter pris på at dyra holder seg litt unna.

Jeg gleder meg over hver eneste liten dyremage som blir litt rund,og hvert eneste dyrefjes som blir litt mer avslappet etter å ha fått det som for oss stort sett er en selvfølge:mat :flower: !

Barbro i Hellas ;-)
Det er etter regn at fuglene synger!

Anders

tror katter er slik innrettet at de finner maten hvis den finnes

Katta

Kattene som er rundt bordene på Tavernaene, de hører liksom til Tavernaen. De pleier jeg å mate litt diskret. I sommer var vi på en Taverna ved sjøen, der jeg ikke helt turte å mate kattene ved bordet. Jeg kunne ha tatt det helt med ro. Vi hadde ganske mye Gavros igjen på et fat. Da vi var på tur tilbake til bilen snudde jeg meg, vertinnen tømte fatet under bordet vårt.....

Ole

Jeg liker ikke at katter lusker rundt bordet når jeg spiser. Derfor mater jeg heller ikke katter når jeg spiser på en taverna. Jeg liker ikke at folk ved nabobordet mater katter, men jeg sier aldri noe på det. Vet kattene at det er mat å få kommer de garantert tilbake. Jeg mater heller fiskene hvis det er mulig på en diskret måte.

På bildene under ser vi katter luske rundt etter å ha fått mat fra nabobordet. For meg var dette ikke noe trivelig måltid. Spesielt ikke når de går under bordet og man ikke kan se dem (les: Ha kontroll på dem).

Marit

Enig med Ole, at mating av katter ved matbordet ikke er det lureste - tiltrekker jo bare katter det (selv om jeg av og til har gjort det selv). Har møtt noen som matet kattene ved bordet med kattemat, og det beste er vel at de får mat som er mer beregnet på katter, men det beste hadde vel vært at en mater katter utenfor selve tavernaen. Ei venninne av meg tok med seg kattemat (tørrfôr, men det kan en vel få kjøpt i Hellas også), og la det ut rundt omkring i gatene på Kos hvor vi så katter.
It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

bengalow

Precis så, Ole och Marit...jag \"avskyr\" katter runt mitt matbord. Det enda som är värre är tiggarbarn...jag mister aptiten när sådant sker. Att mata katter  vid restaurantborden är ett oskick. Jag brukar köpa kattmat eller sardiner och ge dom, katterna alltså, men aldrig på restauranten! Hundar brukar jag hålla mig undan. Vi har sett så många hundar med ohyra och fästingar att det blir äckligt att bara tala om det!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...