Logg inn med Facebook eller Google!

Siste badedag på stranda 11.11.2015

Started by marjana, 17. Nov 15, 00:53:25

Previous topic - Next topic

marjana

Som mange andre har meldt om her i forumet så har november vært helt fantastisk værmessig, antageligvis over hele Hellas, og også på Syros. Rundt 23 grader og fortsatt deilig og behagelig temperatur i vannet.

Jeg badet helt til jeg måtte pakke og dra, så siste dag på stranda var 11.11. Jeg tok en av de få bussene som går på vinteren til landsbyen Galissas. Der var alt helt stengt! Til og med Michalis på Barok bar som alltid er åpen var ute og fisket i det fine været. Galissas var som en spøkelselandsby, men utrolig grønt og fint etter litt regn tidligere i oktober.

Her kommer noen bilder av all kløveren som var overalt nå, og en helt øde strand i Galissas uten en eneste parasoll, solseng eller en eneste person.
Glika i zoi

marjana

Jeg bader alltid på den lille stranda Armeos som er over en klippe fra Galissas. Det er en nudiststrand, og de fleste som kommer på Armeosstranda kjenner hverandre. Nå var det bare Derek, som bor på Syros halve året i en hule på stranda sammen med ca 14 katter, Silvie fra Sveits som bor fast på Syros, og meg på stranda denne fantastiske dagen.

Jeg viser ikke noen bilder av Silvie eller Derek siden de er uten klær, men her kommer noen bilder fra stranda. Vannet var så utrolig klart og rent. Jeg badet og svømte sikkert i et kvarter, og gikk etterpå rundt i vannet sammen med Silvie og så på alle fargene på fjellet, steinene i vannet, små fisk, og vi tok bilder og pratet.

Glika i zoi

JanBe

Flott strand, er det den som ligger til venstre for den lille kirken, som ligger på en odde på stradens venstre side når man ser utover sjøen?

marjana

Ja. Når man står og ser rett ut bukta, som er Galissas, atlså den store stranda, så er det en trapp opp over klippen til venstre for Dolfin Bay Hotel. Ned der er det bratt, men fredelig på Armeos. Agia Pakou er et lite kapell på toppen mellom Galissas og Armeos.
Glika i zoi

marjana

Skyggen kommer fort på Armeos. I midten av september kom skyggen rundt klokka seks. På mitt dårlige gresk så prøvde jeg å forklare til vennene på Barok at jeg kommer tilbake om en times tid for jeg måtte forte meg å bade for skyggen kommer så fort, før det blir mavro. Oxi mavro, but shadow og jeg pekte på en skygge. Nå midt i november gikk sola bak fjellet allerede klokka halv tre! Så bildene har harde slagskygger for det er en veldig lav vintersol også her. Sol og varmt, og en ny vår etter regnet. Syroskrokus var det overalt nå!
Glika i zoi

marjana

Hva heter skygge på gresk da? Ikke din/min egen skygge, men når det blir skygge i naturen.

Mer krokus, de var overalt nå i november:
Glika i zoi

bengalow

17. Nov 15, 20:10:50 #6 Last Edit: 17. Nov 15, 20:16:25 by bengalow
Skia...
...och blommorna heter Höstkrokus. Deras blad kommer först på våren. Finns också här hemma i Sverige, åtminstone i södra delen. Dock, de ger en försmak om våren!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

marjana

Takk Bengalow.

De krokusene jeg har tatt bilde av på stranden er nok de ville Syroskrokusene. De er bittesmå i forhold til de vi har i hagene våre. Jeg hadde en gammel guidebok om Syros der de hadde bilder av Syroskrokusen, og den var sånn som på mine bilder.

"- Three species of Crocuses (Zafora) can be found on the island. One of them (Crocus Tournefortii) is indigenous of Syros, found nowhere else. Samples of this plant, found in Ai Thanassis close to the Ano Syra Fountain, near Ai Dimitrios (northern town limits) and in Megas Yialos, are exhibited in Goulandris Natural History Museum.

Article Source: http://EzineArticles.com/965784";
Glika i zoi

marjana

Siden dagen var så kort så var det bare å kle på seg og dra tilbake til Ermoupolis. Derek har en bil så jeg ventet på ham til han hadde ryddet seg ferdig oppe i hulen og matet kattene før vi dro inn til byen.
Jeg tok bilder av hulen hans der han bor hele sommeren. Der er det forresten veldig ryddig og rent. Bambusmatter overalt så det ikke blir støvete.
Det var så grønt og fint på Armeos nå på denne tiden, og det blir fint å komme tilbake igjen til våren til kaperssesongen!
Glika i zoi

bengalow

Crocus Tournefortii finns vild i södra Grekland, och framför allt på norra Kreta. Det finns ingen underart beskriven som Syros-krokus. Visst är dom klena och ömma, dom har ju inga blad för assimilation-näringsupptagning.
Dom vi har i Sverige, och Norge är naturligtvis framavlade att tåla klimatet här, och är mer robusta, men inte mycket!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Diddi

leser så øynene blir røde nå, Marjana  :) Tusen takk for flotte bilder og info  ;D ;D Skal ikke bli vanskelig å finne seg til rette på Syros !!
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

marjana

Ja, frudiddi. Syros er mangfoldig og variert. Alt fra byliv, strender og det mer øde som det er nord på øya. Du får bare spørre hvis du vil ha noen tips.
Det ligger flere innlegg og bilder fra meg fra Syros under tråden "Hilsen fra Hellas" også.
Glika i zoi

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | Today at 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...