Logg inn med Facebook eller Google!

Parga i augusti

Started by Johanne, 03. Sep 09, 22:25:46

Previous topic - Next topic

Johanne

Den har funnits med mig denna ihållande längtan hela våren och sommaren efter en resa till Grekland. En längtan efter dofterna, efter ljuset, ljuden och smakerna av Grekland. Ja, att få känna den där speciella känslan som nästan är lite svår att förklara med ord. Jag hade nästan givit upp. Jag tänkte att nej - i år blir det nog ingen greklandsresa. Det får bli så. Nästa sommar ordnar det seg nog - då kanske, kanske det går. Men tänk det blev ändå!



Parga igen efter fem år. Min förra resa till Parga gick i slutet på maj. Det var lugnt där då i början av säsongen. Få turister, grönt och det blommade överalt. Det skall bli konstigt tänkte jag att komma till Parga nu i augusti helt annorlunda än de bilder jag har med mig från vår förra resa. Om man nu skulle lyssna in alla berättelser om hur många som faktisk besöker Parga i augusti. Ja, och så blev det. Det blev helt annorlunda. Men det blev bra det med. Det brukar bli bra på resa i Grekland.



Det var varmt och det var mycket turister. När man rundade av och kom in i hamnen i Parga på kvällstid var de där alla människor. Det var som en vägg som mötte en med italienare, greker, Hollendere, engelskmän, nordmän, svenskar, danskar - ja alla var de där. Men om man ser bort ifrån det och valde att promenera på de mindre stigarna uppe i olivlunderna, ta en båt från hamnen till stränderna runt om och gå i de mindre gränderna och gatorna i byn så hittar man ändå det som jag kom ihåg var det goda med att vara i Parga. Man hittar lätt de trevliga människorna som stoppar upp och vill hälsa och prata. Man hittar lugnet, vackra vyer av hav och natur, frodiga och färgrika blommor och kan känna de goda dofterna av Grekland.



I gränderna fanns lugnet


Inte en människa

Fortsättning följer :)

Johanne :)

Tommy

:flower:  Härlig läsning o härliga bilder från Parga Johanne  :flower:

Jag ser fram emot fortsättningen :-)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Annlaug

Gleder meg til fortsettelsen. Vi har flere ganger tenkt på  Parga som et reisemål men enda ikke vært der.

-POE-

Nu blev jag sugen på ett återbesök i Parga!

//PO
//PO

Anne

Herlig Johanne...både bilder og fortelling....gleder meg til mere :-)
Anne
Gud drømte...malte...og så skapte han Skiathos!
Member of
The Boomerange Club of Skiathos
Ο φιλος τον φιλον εν κινδυνοις γιγνωσκει.

Riitta

Härligt det ser ut i Parga :flower: Det får nog bli ett besök där någon gång :bom:

Vill gärna se och höra mer :flower:

Riitta

Johanne

Tusen takk for hyggelige kommentarer Tommy, Annlaug, PO, Anne och Riitta :flower: Jag är ingen superfotograf men vill gärna dela med mig några bilder och några små berättelser så ett litet intryck av vår resa till Parga skall jag försöka ge :)


Quote from: \"-POE-\"Nu blev jag sugen på ett återbesök i Parga!

//PO

Ja, så tänkte jag med PO att jag var sugen på ett återbesök när möjligheten gav sig att åka på en restresa till Grekland helt plötsligt.

När jag kom ner till Parga blev det tydligt för mig vad det var som gjorde att jag trivdes så bra vid det första besöket. Jag blev inte besviken denna gången heller. Själv om upplevelsen av Parga på ett sätt blev annorlunda då det var så mycket fler turister. Men Pargas charm fanns kvar. Ja, Annlaug och Riitta Parga är absolut värd en resa!

Johanne

Det var lite förundeligt att vara tillbaka. Det var på ett sätt en slags dubbelt förvåning både över att ha fått möjligheten att resa till Grekland vilket jag ju på något sätt hadde lagt från mig och att vara tillbaka till Parga. De senaste resorna har gått till för mig nya ställen i Grekland så då blir det på något sätt en annan upptäcktsfärd. Nu fick jag ju tänka om  - här har jag varit förr. Mon tro om jag kommer att känna igen platserna, människorna och områderna. Men visst är det underligt -  det var som i går jag var där. Jag kom ihåg vägar att gå , områden, byggnader och kände till och med igen ansikten.

Resan var bokat bara några dagar innan vi åkte och sen plötsligt var man bara där. Det är väl en härlig känsla när man vet man har landat och är så nära det man längtat efter?



...och så såg det ut det lägenhetshotell vi bokat och här skulle vi bo vår vecka i Parga :)

Johanne :)

Margrethe

Det ser jammen meg idyllisk ut i Parga! Skulle nok vært der en gang, ja. Kjempefine bilder, og trivelig lesning! :flower:
Jeg har egentlig aldri hatt lyst til å dra til Japan. Rett og slett fordi jeg ikke liker fisk. Og jeg vet at det er veldig populært der nede i Afrika. (Britney Spears)

JohnS

Takk for bilder og beretning, Johanne.  Timingen kunne ikke vært bedre, vi reiser til Parga om vel to uker, og dette var et godt bidrag til å bygge opp forventningene våre.  Vi har også vært i Parga før, for ca. 5 år siden, og er spent på hva som har endret seg, hva vi har glemt, og hva vi kjenner igjen.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Johanne

Takk Margrethe! Ja, det er fint i Parga. Du får ta deg en tur en gang :flower:

Quote from: \"JohnS\"Takk for bilder og beretning, Johanne.  Timingen kunne ikke vært bedre, vi reiser til Parga om vel to uker, og dette var et godt bidrag til å bygge opp forventningene våre.  Vi har også vært i Parga før, for ca. 5 år siden, og er spent på hva som har endret seg, hva vi har glemt, og hva vi kjenner igjen.

Takk selv JohnS!

Fint at timingen med Parga berättelser passer in nå når dere reiser dit snart. Jeg tenkte på det att dere også var i Parga for fem år siden JohnS -  har för mig at jeg husker at du sagt ett sted at dere den gangen bodde på Baywatch. Det gjorde vi også når vi var der i maj/juni. Nesten som vi reiser i hverandres fotspor da :). Ha en kjempefin tur JohnS og dere finner sikker fram til både gamle og nye perler!

Johanne :)

Johanne

Äntligen var vi där. Vi kunde nästan inte vänta med att få in resväskorna så vi kunde ta oss ut på upptäcktsfärd. Det är nästan så man skyndar sig. Vad konstigt det är. Det känns som om man inte vill låta någon tid gå till spillo.  

Vi bodde i utkanten av Parga med någon kilometer att gå ner till hamnen. I olivlunderna sjöng syrsorna och ljudet var intensivt. Men efter ett tag blir det bara som en svag melodi som man hör i bakgrunden. Vad fort man vänjer sig.

Ner till staden och hamnen kunde vi ta olika vägar. En väg mynnade ut nere ved Piso Krioneri stranden och sen kunde vi fortsätta ner till hamnen. Vi kunde också gå huvudvägen ner i sällskap med alla bilar, bussar, mopeder och andra kördoningar. Om man kände för ett lite mer fartfyllt sällskap.

Här kommer några små glimtar från området där vi bodde.


Ta ett litet dopp snart kanske? I lunden bakom spelade syrsorna upp



Hotellet mitt emot ute på vägen och åsarna bakom



Fåren drömde nog om ett lite bättre bete kanske?

Johanne :)

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...