Logg inn med Facebook eller Google!

Dining with Dimitra.....

Started by Anders, 20. Sep 14, 22:30:41

Previous topic - Next topic

Anders

"Welcome to Tipota Island".

Det står ikke noe slikt skilt på kaien i Livadia, Tilos. Men det burde gjøre det! For noe mer "tipota" enn denne øyen skal man jaggu lete lenge etter blant alle de greske øyperlene. Og da mener jeg det i positiv forstand"¦ absolutt positiv forstand!

En øy som egentlig ikke var med i planen i det hele tatt. Men som langsomt vokste seg inn og dyttet Symi ut pga rent praktiske hensyn. Samt noen tilbakemeldinger fra en av fruens venninner som hadde vært der litt tidligere på sommeren. Det ultimate sted for total avslapning.

Andre har jo vist på forumet at øyen også er meget bra for de tur-glade, men siden jeg ikke faller i den kategorien lengre (har jeg noen gang vært i den kategorien???), så var det med en passe tipota-holdning jeg steg i land fra Diagoras. Jeg ante egentlig fint lite om øyen, og det bekymret meg heller ikke.

En yngre mann med sviktende hårvekst stod ganske langt bak på kaien, men skiltet med Hotel Eleni var godt synlig. Han smilte og håndhilste og sa welcome og tok koffertene i bilen og fortsatte med "But you have to walk". Jeg nikket og smilte og sa "kanena provlema" og så vandret vi bortover strandveien de 4-5 hundre metrene og fikk mer og mer en følelse av å spasere rett inn i stillheten.

Spesielt da vi sånn ca halvveis kunne snu oss og se etter BS Diagoras og nesten kjenne det som noe fysisk"¦ hvordan det forstyrrende fergeanløpet ble børstet av skuldrene og Tilos gled tilbake i sin egen rolige verden. Du verden"¦ det hadde begynt å mørkne og det lå noen spisesteder langs veien, men det var jo så stille at vi nesten visket til hverandre?

Tenk deg da"¦ den nesten uvirkelige opplevelsen det var å stige ut på den lille balkongen "på siden" av hotellet og i flere minutter bare stå der og ikke høre noe annet enn rislingen av rullestein som ble vasket dovent inn og ut nede på stranden. Mange vil ha hørt den lyden andre steder og vite hva jeg mener"¦ men der i Livadia, Tilos var der rett og slett ingen andre lyder!

En øy som ikke var med i den opprinnelige planen. Vi ble værende en uke.

Hellasfrelst

Du beskriver følelsen av Tilos så godt at jeg nesten kjenner at jeg er der igjen.
Skjønner godt at det ble en uke før dere klarte å rive dere løs derfra.:D
i zoi ine tora - livet er nå

Anders

Ja... den der stillheten fanget meg. Men bare et lite eksperiment først. Her er utsikten fra balkongen neste morgen. Er det mange som må scrolle sidelengs for og få med seg hele bildet?






Tjorven

Først svar på det praktiske: Ja, må scrolle ja.
Så..... Herlig tråd, Anders  ;D  Storkoser meg som vanlig med dine fortellerevner, og alle bildene. Et samla LIKER kommer her!!! (Driver og leser meg opp etter ferien) Likte spesielt inntrykket dere sitter igjen med fra Tilos  :-* Slik stillhet appellerer sterkt til meg også, så nå må jeg visst sette den øya på lista for alvor. Noe heeeeelt annet enn Rhodos by det der ja  ;) Deler så absolutt din mening og inntrykk av den byen, forøvrig  :o
Spent på mer fra Tilos  :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Anders

Da får jeg forminske bildene da :-)  Ble litt satt ut av å se noen tidligere bilder i denne tråden på DIGER jobb-skjerm idag.... så jeg undret bare :-)
Og det kommer mer fra Tilos.... MYE mer!

Anders

Litt mer av morgenutsikten....






kari

Æ stooorkoser meg med tråden din Anders. Håper den varer langt ut i de mørke høst- og vinterkveldene. Balsam for sjelen, og litt vondt i lengselen.......

Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

Anders

Takk for det, kari :-)  Jeg kan jo enkelt løse det med å vente til over helgen før jeg legger ut noe mer, men får se om det ikke kan "trykkes ut noe" i løpet av kvelden... kjekt at dere liker det iallfall. :-)

marjana

Fin tråd, Anders! Og så mange bilder du har tatt! Jeg er ikke så mye på forumet her fra Syros. Litt treg wifi her, så det blir mest å sjekke e-mailer, men nå har jeg kommet til slutten på tråden så langt... Bare skriv videre du, jeg følger med i rykk og napp og hygger meg veldig!
Glika i zoi

Anders

Tirsdag morgen ga meg en følelse av å ha nådd et slags Nirvana. En aldeles strålende soloppgang og den samme øredøvende stillheten. Jeg strittet nesten litt imot"¦ det var jo naturstridig, det hele? Ikke en bil. Ikke en hane. Ikke et esel. Ikke noen kvitrefugler. Ikke et menneske"¦ bare "perlebrusen" fra stranden.

Og slik fortsatte det egentlig hele uken. Hadde jeg vært litt mer nøyaktig i min "notatbokføring" så kunne jeg sikkert ha variert beskrivelsen litt"¦ men jeg endte vel opp med bare å sette likhetstegn :-)

Nåja. Noen variasjoner var der jo. Men det får vi ta etter hvert. Etter hvert som jeg ble kjent med alle kattene og kråkene. Tror det bare er på Astypalea jeg har sett så mange kråker"¦ og på ingen annen øy har jeg sett så mange katter! Antagelig skyldtes konsentrasjonen av de firbente at det ikke var så mange andre steder på øyen å gjøre av seg, men det ga oss noen artige syn gjennom uken :-)



I "frokost-baren" fikk vi frokost enten vi ville det eller ei. Inkludert i prisen, så jenten som serverte var veldig ivrig på at alle skulle få. Og utvalget var variert også. Det samme var til dels "utformingen""¦ men omelett servert på et halvt, ferskt rundstykke smaker helt fint det!



Alt er relativt, ifølge Einstein. Så når jeg sier at det var mange nordmenn på Tilos så betyr ikke det at det var MANGE nordmenn på Tilos"¦ men det var tydelig at Hotel Eleni hadde sin solide andel av de nordmenn/skandinaver som besøker Tilos jevnlig. For noen (oss, for eksempel) var det et nytt og anbefalt sted, for andre noe kjent og kjært som de hadde besøkt i mange, mange år.





Og vår lille side-balkong skulle etter hvert vise seg å være et ganske bra sted. Man "gir jo liksom fra seg" litt privatliv når det er så åpent for innsyn, men samtidig var det okay å bli på nikk med alle som passerte like under. Kalimera til vilt fremmede mennesker"¦ :-)








Tjorven

Koooooooser meg "sammen" med dere på Tilos  :-*  Gleder meg til mye mer derfra, kjenner jeg  ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Anders

Og der var tyskere og nederlendere og "relativt mange" engelske"¦ så det ble mer enn ett "eff-harry-stow" å humre av ut gjennom uken. Og en litt yngre finne, som fremstod mer og mer underlig etter som dagene gikk. Han reiste alene, og var ikke påtrengende selskapssyk, men det gjenstod litt på sosiale antenner og forståelse for grensegang og person-sfærer. Dimitra døpte han for Pekka. Jeg tenkte Aspergers"¦

Dagene var veldig varme. Uvanlig varme, etter hva veteranene sa. Og siden det ikke bare var lydstille men også vindstille, så ble det nesten litt oksygenmangel etter hvert :-)  Mens Livadia og Tilos bare sank lengre og lengre inn under huden. Det var så vidunderlig avslappende og problemfritt? "Frokost-baren" viste seg å være velegnet som lunchbar også. Bare daffe"¦ flytte seg ørlite rundt i halvskyggen under blomstertaket"¦ eller parasollen"¦ litt salat eller saganaki"¦ kald Mythos"¦ spennende bok"¦ litt prating med andre norske"¦ diverse mesimeris"¦ brutalt avsluttet med dusjing i kaldt vann!

Og litt flere bilder, selvfølgelig :-)

Verdens største Gyros?


Opphengt i kunst...


Utsikt en aftenstund...


Perlebrus...






Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...