Logg inn med Facebook eller Google!

Husbygging på Ithaka/Ithaki

Started by espeno, 07. Nov 16, 10:58:30

Previous topic - Next topic

Admirala

13. May 17, 16:19:00 #72 Last Edit: 13. May 17, 16:24:00 by Admirala
Dette blir mitt siste svar her, nå har vi kuppet denne tråden lenge nok!
Jeg skriver i mitt første innlegg at sjalusidørene er låsbare, så ja, jeg låser etter meg når jeg drar, men bare med sjalusidørene. Luft sirkulerer altså alltid i hele leiligheten. Nettingdører hindrer insekter, og takoverbygg hindrer enhver regndråpe. Dette var ment som et tips til espeno, siden det ikke ser ut til å bli ventiler i det nye huset.

Og for å foregripe begivenhetenes gang: Nei jeg bruker eller låser altså ikke glassdørene, de hviler inni veggen, og ingen kan se utenfra om de er i bruk eller ei, sjalusiene hindrer alt innsyn. Videre er leiligheten i fjerde etasje, og bare actionmenn som firer seg ned fra helikopter eller spidermantyper kan komme i nærheten av leiligheten. (Egentlig fint om de kommer på besøk, da :P ) Men det er ikke så mange av dem i Nafplio. Videre sier gresk innbruddstatistikk at det praktisk talt ikke er innbrudd i leiligheter som ligger høyere enn andre etasje, med mindre tyvene kan komme til og/eller flykte via taket. Det kan de ikke der jeg bor. Og det er et nabolag hvor vi passer på hverandre, bare fastboende grekere pluss meg.

Selvsagt, om noen vil inn så kommer de inn, slik er det overalt, men da er det ikke en låst glassdør som hindrer dem, når de først har lekt actionmann eller spiderman  ;D
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

espeno

Nå er sementen ferdig herdet og sisternen er gjort klar til å ta i mot vann. Nå skal taket (undersiden) inne gjøres mer eller mindre ferdig før de begynner arbeidet med å bygge steinmurene slik at man slipper å søle på dem etterpå. Det går også fremover med planene for byggestrøm - der det i praksis betyr at opplegget for varig strøm også er klart og bare vil vente på godkjenningsstempel og så montører fra el-verket som skal vri om bryteren så og si. Vi er klar over at slikt kan ta tid, men vi ser det som mulig å få opp det fysiske: stolper og ledninger i løpet av sommeren.
Espen S. Ore

mouche

Quote from: espeno on 23. May 17, 14:59:57
Det går også fremover med planene for byggestrøm - der det i praksis betyr at opplegget for varig strøm også er klart og bare vil vente på godkjenningsstempel og så montører fra el-verket som skal vri om bryteren så og si. Vi er klar over at slikt kan ta tid, men vi ser det som mulig å få opp det fysiske: stolper og ledninger i løpet av sommeren.



Bare husk at for å få vanlig strøm så betinger det at huset er oppført 100% i henhold til alle tillateler samt at IKA er betalt på alt utført arbeid, du står selv personlig ansvarlig for dette selv om du har betalt håndverkerne (!), og at byggestrømmen er vesentlig dyrere enn den "vanlige" strømmen. På den annen side anses ikke huset som ferdig så du sllpper å betale eiendomsskatt (ENFIA såvel som lokale skatter/avgifter).

espeno

Quote from: mouche on 25. May 17, 07:57:23
Quote from: espeno on 23. May 17, 14:59:57
Det går også fremover med planene for byggestrøm - der det i praksis betyr at opplegget for varig strøm også er klart og bare vil vente på godkjenningsstempel og så montører fra el-verket som skal vri om bryteren så og si. Vi er klar over at slikt kan ta tid, men vi ser det som mulig å få opp det fysiske: stolper og ledninger i løpet av sommeren.



Bare husk at for å få vanlig strøm så betinger det at huset er oppført 100% i henhold til alle tillateler samt at IKA er betalt på alt utført arbeid, du står selv personlig ansvarlig for dette selv om du har betalt håndverkerne (!), og at byggestrømmen er vesentlig dyrere enn den "vanlige" strømmen. På den annen side anses ikke huset som ferdig så du sllpper å betale eiendomsskatt (ENFIA såvel som lokale skatter/avgifter).


Jepp. Vi har en dyktig regnskapsfører i Vathy (på Ithaki) som følger opp betalinger av IKA og eiendomsskatt mm slik at det blir gjort riktig. Og vi opplevde faktisk før vi var kommet helt inn i dette at vår byggmester hadde lagt ut IKA ved å bruke deler av en betaling for arbeid som vi hadde sendt ham - og hadde gitt kvitteringene til vår regnskapsfører slik at hun kunne se at alt var a jour.
Espen S. Ore

mouche

Høres betryggende ut for her er det mange som har gått "skoa av seg", dessverre. Man kan bare ikke være for forsiktig for det er nokså uryddige og uklare ansvarsforhold i Hellas, dessverre, og mye er annerledes enn hva vi er vant til eller klar over, eller som det heter; vi er på bortebane, sånn er det bare!

dagstaalesen@hotmail.com

For en beliggenhet  dere har der. Når regner dere med at vegger vindu og dører er montert?
Dag.

espeno

Det sies at huset skal være ferdig i løpet av september. Vi er mentalt innstilt på at vi først kan bo der i julen, men vi skal dit en uke i begynnelsen av oktober, så vi får se.
Espen S. Ore

espeno

Og nå begynner veggene å reise seg. Det er spesielt å se kantene til franske vinduer etc. og at de legger inn rørene til strømledninger:

Espen S. Ore

mouche

Blir det ingen isolasjon i veggene?

Heidrun

Quote from: mouche on 04. Jun 17, 07:15:18
Blir det ingen isolasjon i veggene?


Satt å tenkte på det samme selv
Yamas til livet og til

espeno

Nei, dette er et tradisjonelt steinhus bortsett fra sementstrukturen som skal gjøre at huset tåler ihvertfall moderate jordskjelv - det er to jordskjelvsoner som møtes her.
Espen S. Ore

Heidrun

Quote from: espeno on 04. Jun 17, 11:06:01
Nei, dette er et tradisjonelt steinhus bortsett fra sementstrukturen som skal gjøre at huset tåler ihvertfall moderate jordskjelv - det er to jordskjelvsoner som møtes her.


Men da vil jo huset bli rimelig kald om vinteren. Sikker på at du har gjennomtenkt dette med å ikke ha isolasjon i vegger da. Håper du i det minste har lagt gulvvarme. Og hva har isolasjon med jordskjelv å gjøre
Yamas til livet og til

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...