Logg inn med Facebook eller Google!

Husbygging på Ithaka/Ithaki

Started by espeno, 07. Nov 16, 10:58:30

Previous topic - Next topic

kaka

Det må være deilig å se at byggverket vokser til.
I tillegg registrerer jeg på bildene at utsikten i begge retninger seg veldig flott ut. Ingen ulempe det :)
KariK

dagstaalesen@hotmail.com

Dag.

Heidrun

Nydelig utsikt, selv om jeg nok hadde tilta når det er så øde og stille. Personlig er utsikt noe jeg syns er ekstremt vakkert de første ukene. Etterhvert så venner man seg til en utsikt, og man kan like gjerne ha en utsikt til en bakgård.
Uansett lykke til med prosjektet videre og gleder meg til neste oppdatering av byggeprosessen
Yamas til livet og til

espeno

Quote from: Heidrun on 22. Mar 17, 08:51:51
Nydelig utsikt, selv om jeg nok hadde tilta når det er så øde og stille. Personlig er utsikt noe jeg syns er ekstremt vakkert de første ukene. Etterhvert så venner man seg til en utsikt, og man kan like gjerne ha en utsikt til en bakgård.
Uansett lykke til med prosjektet videre og gleder meg til neste oppdatering av byggeprosessen


Takk for lykkeønsket! Jeg tror det er greit at mennesker er forskjellige. Vi trives ganske godt der det er "stille" (det er strengt tatt ikke det der vi bygger om sommeren pga sirissene og om våren med saue- og geitebjellene) eller er lyder som vi synes passer inn. Tomten vår ligger 15 minutter å gå ned, 20 å gå opp fra en småsteinstrand med litt sand der det også som regel er ganske få andre unntatt i høysesongen. Og noe av det første vi vil kjøpe, er en dobbeltkajakk, men inntil det leier vi hos Giorgos på Odyssey Sea Kayaking Club: http://www.seakayakingithaca.com/ - og siden de fleste strendene på Ithaka er små og uten landadkomst, betyr dette at vi stort sett kan være i fred. I huset kommer vi til å ha to arbeidsplasser, og igjen passer det veldig godt for oss at det ikke er for mye mas rundt oss når vi jobber. Så vi trives som en slags halveiseremitter, men med ganske kort vei til et sentrum i Stauros (3 km) og om sommeren en god restaurant (Gefyri, 500 meter).
Espen S. Ore

Gooner

22. Mar 17, 13:30:50 #52 Last Edit: 22. Mar 17, 15:31:09 by Gooner
Beliggenheten virker helt etter min smak, på grensa til perfekt! Fredelig, uforstyrret, midt i "naturen" (med lyder og lukter), kort vei til sjøen, og en lett joggetur til butikk, kafenion og gresk stemning. Gratulerer med et fantastisk prosjekt :smile12:

espeno

Nå har vi kommet til Ithaka igjen og ser at gulvbasis er lagt, sisternen har fått lokk og basis for terrasse er på vei. Bildet er tatt fra det som skal bli arbeidsrom, fra der det skal være dør/franske dører.
Espen S. Ore

espeno

Nå har arbeidet med stillas begynt: bæresøyler og tak over første (og eneste) etasje skal støpes i ett - senere skal det lages et slags kryploft og saltak, men det er en senere prosess. Vi har også nå fått forslag om å legge vannvarme i gulv i stedetfor radiatorer og er fristet av dette. Uansett ser vi nå for oss at vannbåret varme skal ha tre kilder: vedfyring i peis, elektrisk oppvarming fra strømnett og soloppvarming (i saltaket vil den ene langsiden vende mot syd).
Espen S. Ore

espeno

I morgen reiser vi til Athen og regner med at vi ikke blr stoppet på veien av snefall - og på sønda tilbake til Norge. Før vi pakker i da var vi en siste tur på tomten og ser at de nå holder på å gjøre ferdig "formene" - forskalling og armeringsjern før de i neste uke skal støpe søylene og det indre taket over første etasje (eller loftsgulv om man vil). Vi er nå også temmelig sikre på at vi vill legge inn rør/slanger for vannbåret gulvvarme og ha tre alternative oppsett for oppvarming av vannet: peisovnen, elektrisk varmekolbe og soloppvarming på tak. Vi har også planer for nødoppsett ved strømbrudd: batteribank koblet til solceller. For oss som ar fulgt med og har tegningene, får vi nå følelsen av å være inne i huset når vi går inn på gulvet. Og vi har kjent hvordan det er å være på terrassen og hvilken utsikt vi får.
Espen S. Ore

mouche

Hva har dere gjort mht naturlig ventilasjon, ikke minst når huset ikke er i bruk på vinteren?

espeno

22. Apr 17, 08:22:38 #57 Last Edit: 22. Apr 17, 15:39:06 by espeno
Quote from: mouche on 22. Apr 17, 08:01:17
Hva har dere gjort mht naturlig ventilasjon, ikke minst når huset ikke er i bruk på vinteren?


Vi har ikke gjort noe spesielt (bortsett fra at vi regner med å være her en del om vinteren og vår og høst og mindre midt på sommeren). Så langt lar vi vår erfarne lokale byggmester og vår arkitekt tenke på hva som virker her - og så gjør vi noen sprell som vannbasert gulvoppvarming istedetfor radiatorer.
Espen S. Ore

Lavendel

Vi følger dere og ønsker dere lykke til videre. Spennende å se hvilke valg dere tar, og hvor enkelt/vanskelig prosessen oppleves. Godt at noen går foran  ;) Siste innspill og bekymring fra mannen i huset her før han forsvant ut var: De må sette inn lufteluker, grekerne er dårlige på det  :)

mouche

Ja, dere MÅ sette inn lufteluker. Vi har to luker i alle rom medbragt fra NOrge og forskjellen på vårt hus og tilsvarende hus uten slike er som "natt og dag". Kan bare ikke stresse nok viktigheten av å ha ventilasjon, speiselt når man ikke er der hele tiden på vinteren. Mange som har måttet skifte ut møbler og male huset innvendig for den grønnfargen som danner seg er hverken pen, eller sunn.

Har til gode å se et gresk hus med slike ventiler.

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...