Logg inn med Facebook eller Google!

Husbygging på Ithaka/Ithaki

Started by espeno, 07. Nov 16, 10:58:30

Previous topic - Next topic

espeno

17. Jan 17, 10:46:37 #36 Last Edit: 17. Jan 17, 11:51:18 by espeno
Mens vi venter på inspektøren fra Kefalonia (som kanskje kommer neste uke), fant jeg denne filmen som viser litt ov det nordligste området på Ithaka nå i vinter:



Filmen begynner med å vise Exogi og svinger ut mot Afalesbukten med Lefkada i bakgrunnen. Litt opp og innerst i bukten kommer så landsbyen Platrithias der vår tomt er rett til vesntre for toppen av klokketårnet. Så svinger kameraet videre og vi ser etterhvert ned dalen og ut til fiskerlandsbyen (og sommerfergehavn for fergen fra Lefkada) Frikes. Kameraet hever seg og vi ser de to toppene på den ubebodde øya Atokos og så tilbake til Platrithias før det svinger tilbake til Exogi igjen til slutt. Filmen er tatt fra en høyde over Exogi der det ved siden av radiomaster etc. også er en kirke og en munkecelle (nå ubebodd)
Espen S. Ore

vlangber

Spennende å følge fremgangen! Håper på jevnlige oppdateringer fremover!

For de som synes 100 000 euro er dyrt for en så liten tomt (272kvm) på Kreta, så er det jo på grunn av beliggenheten. Vi vil ha kort gangavstand til strender og restauranter. Det kombinert med at området ligger så nærme Chania gjør at prisene er så høye (det er både hoteller, ferieboliger og privatboliger der). Det er ikke noe problem å finne rimeligere tomter, men da er man ikke i gangavstand til Agii Apostoli. Vi har slått fra oss denne tomten, men venter på info om et hus som ligger på stranden ikke langt unna. Har markert beliggenheten av tomten på bildet under.

Prisen er representativ for området. Det er en annen tomt, omtrent rett på andre siden av hovedveien, nærmere havet, på 300kvm, som ligger ute til 130 000 euro.

Marie23: Vi kommer til å låne for å kjøpe. Blir et saftig stort lån tilsammen på oss, men satser på å få leid ut såpass at det blir minimale ekstrautgifter pr år. Planen er å ta opp lån i norsk bank. Muligens i Euro.


JanBe

Takk for god info og fine bilder. Spennende lesning og lykke til med prosjektet. Ser at øyene på vestsiden av Hellas er veldig grønne og frodige, noe jeg jo så da jeg var en uke på Kalamos for en del år siden og brukte da expressbuss tur/retur fra Athen til Mitikas, med et kort stopp I Atakos.

Byggekvaliteten I Hellas har heldigvis blitt bedrede de senere år. Nå er det ganske vanlig å se hus med isolasjon og vinduer og dører av god kvalitet, som både er vindtette og med 2-lags glass. Skal dere ha varmekabler I gulvene?

Lykke til!

espeno

Quote from: JanBe on 17. Jan 17, 13:42:33

Byggekvaliteten I Hellas har heldigvis blitt bedrede de senere år. Nå er det ganske vanlig å se hus med isolasjon og vinduer og dører av god kvalitet, som både er vindtette og med 2-lags glass. Skal dere ha varmekabler I gulvene?



Nei, ikke varmekabler, men vi skal ha peisdrevet sentralfyr (altså en vannbeholder som varmes opp når vi fyrer i peisen og som er koblet til rørsystem og radiatorer). Dette har vi testet hos en vi kjenner på Ithaka, og dette var den tøffeste vinteren på lenge. Selvfølgelig gjør jo dette at det kan bli litt gulvkalt likevel, så her får vi satse på tepper i tellegg.
Espen S. Ore

Lous

 Agii Apostoli er et kjempeområde. Bodd der endel ganger . Bl.a. See Breze flere gange og senest mai 2016 på Golde Bay. Jeg setter stor pris på Kalamaki-stranda. Har bodd inne i Chania by mange ganger, men  alltid  gått ut til Kalamaki hver dag.
"Misunner" deg litt som realiserer drømmer. 

JanBe

Har dere vurdert vannbåren gulvvarme I hele huset I stedet for radiatorer? Peis med vannkappe og akkumulatortank er en god løsning, men dere vil trolig trenge en del ved. Da har dere trolig også mulighet til å koble til en luft/vann varmepume til denne akumolatoren dere skal ha I forbindelse med Peis med vannkappe. Kanskje et litt dyrere alternative, men et mer lettdrevet system, hvor dere ikke trenger å passé på å fyre til enhver tid for å ha nok varmt vann I tanken. Holder på med denne problemstillingen I huset her hjemme I Norge. Peis med vannkappe var lenge et alternative, men ender nok opp med Luft/vann varmepumpe, da jeg kan ha en enklere peis, ikke noen stor akkumulatortank, bare en liten dobbeltmantlet breeder, men viktiskt, det krever ingen innsats fra meg, med fying I peisen hver dag. En ludt/vann varmepumpe går helt av seg selv og er rimelig I drift...........

espeno

Quote from: JanBe on 17. Jan 17, 13:42:33
Takk for god info og fine bilder. Spennende lesning og lykke til med prosjektet. Ser at øyene på vestsiden av Hellas er veldig grønne og frodige, noe jeg jo så da jeg var en uke på Kalamos for en del år siden og brukte da expressbuss tur/retur fra Athen til Mitikas, med et kort stopp I Atakos.


Vi overnattet i Astakos på vei til Ithaka i romjulen - vi bodde fint og fant at Astakos var en stille og rimelig by. Men jeg sjekket nå Kalamos etter det du skrev og ser at det er en av de øyene vi satser på å besøke når vi har kommet så langt at vi har egen båt - jeg tok nasjonalt sertifikat for planende båter i Vasiliki på Lefkada sist sommer. Foreløpig holder vi oss til kajakk, og da er nok Kalamos litt lenger unna enn vi vil satse på som dagstur ...
Espen S. Ore

JanBe

Kalamos er meget stille og rolig øy, kun 6 elever på skolen da jeg var der for noen år siden. Var en typisk "one night" øy for mange av seglbåtene som kan leies I området. Fikk faktisk flere kommentarer på hva jeg gjorde på den lille øya I 6 dager. Vel jeg liker små og stille øyer, så jeg stortrivdes der. Ekstra rolig ble det når seglbåtene ikke var der, da det virket som om de stort sett var utleid en uke om gangen og de fleste byttet leietakere den samme dagen. Det var kvelder der uten en eneste seglbåt, mens neste kveld kunne det være en 10 til 15 seglbåter I havnen.

Lenger sør på øya, på innsiden med utsikt over til den enda mindre Kastos, var det en liten fraflyttet landsby (som jeg har glemt navnet på) med en koselig tavern, men om den er der I dag, det vet jeg dog ikke noe om, for det kunne umulig være mange gjester der, trolig gjester fra seglbåtene som ankret opp I bukten om kvelden.

Øya anbefales om man søker etter en stille og rolig øy.........

espeno

Vi har ventet siden nyttår på å få de siste tegningene (av regnvannsisternen) godkjent og så få selve anlegget og oppsettet av arneringsjern etc. godkjent før støpingen av gulv og søyler kunne begynne. (Sålen som det hele skal hvile på og e støttemur er allerede støpt. Tegningene ble godkjent på et kontor på Kefalonia for et par uker siden, og nå sist tirsdag kom endelig inspektøren fra Kefalonia og godkjente byggeanlegget og oppsettet for støping osv. (Uten denne godkjennelsen nå ville huset ikke blitt godkjent når det var bygget ferdig.) Så nå idag begynner støpingen av gulvet:



Det skal nå ikke være behov for noen flere godkjennelser før huset er nesten ferdig, så nå bygges det!
Espen S. Ore

espeno

Og nå etter støpingen i forrige uke er det klart for siste runde med grunnmur - gulvet skal oppå dette:



Espen S. Ore

espeno

Og så er grunnmuren ferdig! Neste skritt blir underlaget for gulvet og selve gulvet + støping av søylene (som skal være gjemt inne i steinveggen når huset er ferdig).

Espen S. Ore

espeno

Og i dag er de ferdige med forskalling og armeringsjern og begynner støpingen av regnvannsisternen. Denne skal være underlag for terrassen som vender mot sjøen. Så når sisternen er på plass og har fått lokk, kan man begynne med gulvet i huset og terrassen + bæresøylene som skal være inne i veggene.
Espen S. Ore

Siste innlegg i forumet

Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...