Logg inn med Facebook eller Google!

Øyhopping

Started by egan, 10. Apr 09, 17:50:25

Previous topic - Next topic

egan

Er det noen her som har øyhoppet?   :blob:

Trenger tips.

Jeg skal reise i begynnelsen av juni til Hellas med min 14-årige sønn i to uker. Reisen er ennå ikke bestllt. Ser at det går rutefly til Athen (Norwegian). Kunne tenkt meg å se litt på de gamle stedene fra Antikken når jeg først er der. Charterfly kan også være aktuelt, men kan jeg reise til Athen da for å se på disse stedene fra historien?

Bør hoteller bestilles på forhånd?

Hvordan gjør vi dette?

.... :cyclopsani:

Anders

Oi.... en langt lerret å bleke... her inne vil du finne mange som har øyhoppet i mange år, og som kanskje ser på dine usikre ting som selvfølgeligheter.
Hold deg fast, så vil her komme mye, mye mer :-)

Anders

Først... du er ikke alene. Man er svært sjelden alene når man vil øyhoppe om sommeren. Det betyr at det meste er mulig... båtforbindelser og tak-over-hodet... alt passer egentlig helt perfekt til denslags ferieform. Jeg vet ikke hvem som kom først, øyhoppernes behov eller øyenes tilbud, men at det er der er det ingen tvil om.
Du bør bestemme sånn noenlunde på forhånd hva du ønsker deg... kultur, strandliv, antall øyer... sånn ca iallfall :-)
Deretter mener jeg du bør dele øyverden inn slik den allerede er inndelt... Kykladene, Sporadene, Dodekanesene etc... hva ønsker du? Det legger mange føringer på hvilke muligheter du har.
Noe spesielt du har i tankene? Kanskje er fastlandet det beste?

Anders

En dag- eller TRE helst!- i Athen er absolutt å anbefale hvis historien er noe som fenger. Enten som begynnelse eller avslutning på ferien. Det lar seg ganske lett kombinere med en tur ut i øyverden.
Fergetrafikken er regulert og til å stole på...stort sett (og da tenker jeg bare på tidene som noe negativt). Du kommer alltid frem, om enn kanskje en time eller tre senere enn planlagt.
Svært mange (de fleste?) snakker et snev av engelsk, evt andre sydligere språk, og det å gjøre seg forstått er ingen problem. (Kanskje fordi de allerede vet hva du har tenkt å spørre om :-) )
I Athen ville jeg bestilt på forhånd, andre steder ville jeg latt meg styre av øyeblikkets innfall og tilfeldigheter. Det kommer jo veldig an på hva du ønsker deg og hvilke forventninger du har?

marjana

Det er kanskje lurt å legge opp turen med en kombinasjon av fjortisferie og voksen antikk kultur? Nå er jo Hellas full av historie, så en øy der 14-åringen får selskap med andre unge og nok aktiviteter er vel noe å se etter. Aten - kombinert med Mykonos med en tur til Delos, Paros og Naxos kan vel være noe for dere begge.

Kreta er også perfekt med alle muligheter for både voksne og barn på alle vis. Direktefly fra Norge, charter med hotell er også mulig.
Glika i zoi

ofriis

Vær også obs på at BalticAir flyr til Aten via Riga.
Det kan være verd å studere for de skal visst være gode på pris.
-Ottar
The farther one travels / The less one knows

Gro

Quote from: \"ofriis\"Vær også obs på at BalticAir flyr til Aten via Riga.
Det kan være verd å studere for de skal visst være gode på pris.
-Ottar

Men her er det veldig kort tid til flybytte ( kun 35 min)... Jeg tror jeg vil prioritere andre muligheter neste gang. Vi måtte vente i mange timer på neste fly, da vi var 10 min forsinka fra Norge. Og hjem igjen var det et stress uten like for å rekke det, måtte sjekke inn på nytt for å få bordingpass i Riga. Prøv heller KLM er min annbefaling.
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Ikaros

.................eller Lufthansa.

Gro

Quote from: \"Ikaros\".................eller Lufthansa.
Jepp :-)
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

ofriis

Quote from: \"Gro\"
Quote from: \"ofriis\"Vær også obs på at BalticAir flyr til Aten via Riga.
Det kan være verd å studere for de skal visst være gode på pris.
-Ottar

Men her er det veldig kort tid til flybytte ( kun 35 min)... Jeg tror jeg vil prioritere andre muligheter neste gang. Vi måtte vente i mange timer på neste fly, da vi var 10 min forsinka fra Norge. Og hjem igjen var det et stress uten like for å rekke det, måtte sjekke inn på nytt for å få bordingpass i Riga. Prøv heller KLM er min annbefaling.

Hei Gro, ventetiden avhenger hvor man reiser fra. Fra Tromsø til Aten har man 1 time og 40 minutter i Riga. Hvordan var det forresten å reise med Baltic Air, tenker å service og standard på fly etc?

 :cheese:
The farther one travels / The less one knows

Svein~B

Athen er helt klart det beste utgangspunktet for øyloffing. Jeg vil si at du bør starte med å reise til den mest avsidesliggende øya som du kunne tenke deg å besøke. Du bør velge enten blant De østlige eller De vestlige Kykladene (og her vil jeg si at Astipalea hører til De østlige Kykladene selv om den formelt sett hører til Dodekanesene). Så bruker du ferien videre til å loffe mot Athen igjen og avslutter med et par dager i Athen der dere besøker de viktigste arkeologiske severdighetene.

Jeg tror at du skal tenke sånn at det er umulig å rekke alt på en tur. Ta det som en prøvetur og sats på at det blir flere turer.

Jeg vil si at alle øyer har noe for enhver smak, men noen øyer kan nok bli litt for stille for en fjortenåring. Det fine da, er at det bare er å reise videre til neste øy. Det er nok av øyer å velge mellom og massevis av forbindelser.

Hva er dere ellers ute etter? Soling og bading? Hva liker dere å gjøre når dere har ferie?
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Sjøløve

Quote from: \"Gro\"
Quote from: \"ofriis\"Vær også obs på at BalticAir flyr til Aten via Riga.
Det kan være verd å studere for de skal visst være gode på pris.
-Ottar

Men her er det veldig kort tid til flybytte ( kun 35 min)... Jeg tror jeg vil prioritere andre muligheter neste gang. Vi måtte vente i mange timer på neste fly, da vi var 10 min forsinka fra Norge. Og hjem igjen var det et stress uten like for å rekke det, måtte sjekke inn på nytt for å få bordingpass i Riga. Prøv heller KLM er min annbefaling.


Vi drar på øyhopping i aug/sept og vurderte Baltic Air via Riga som et rimelig alternativ da vi skulle bestille billetter til Athen.  
Men pga den korte tiden til flybytte lot vi det være - jeg blir bare stresset av å vite at alt må være tilnærmet i rute for å rekke flyet videre.
Istedet ble det KLM fra Kristiansand via Amsterdam til Athen.
Vi starter med Amorgos og skal ende opp på Santorini - derfra flyr vi tilbake til Athen og videre hjem.  
Mellom disse øyene drar vi antakelig til Naxos - hvis ikke det dukker opp noe som gjør at vi endrer planen underveis.
Har også lyst til å innom en av småkykladene (Koufonissi ?)
Overnatting er bare bestilt på Amorgos - fordi fergen fra Pireus ankommer Katapola kl 2 om natta - da vil jeg vite hvor jeg skal sove.
Resten av bostedene finner vi underveis.
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...