Logg inn med Facebook eller Google!

Øyhopping fra Kreta

Started by egan, 07. Apr 09, 10:49:20

Previous topic - Next topic

egan

Hei alle sammen

Er helt fersk på forumet her. Jeg har aldri vært i Hellas på ferietur før. Men nå skal jeg og sønnen min ta en tur i begynnelsen av juni. Har lurt på dette med øyhopping. Ser at charteroperatørene har flygninger til Kreta.

Er Kreta et bra utgangspunkt for øyhopping?

Anita

Quote from: \"egan\"Hei alle sammen

Er helt fersk på forumet her. Jeg har aldri vært i Hellas på ferietur før. Men nå skal jeg og sønnen min ta en tur i begynnelsen av juni. Har lurt på dette med øyhopping. Ser at charteroperatørene har flygninger til Kreta.

Er Kreta et bra utgangspunkt for øyhopping?

Hei Egan og velkommen til forumet  :cheese:

Vi skal på øyhopping for første gang i år, så der er jeg også helt fersk. Har fått med meg at det er lettest å \"hoppe\" fra Piraeus eller Santorini, men det går ferger fra Kreta til Santorini (tror jeg).

Sikkert andre \"proffer\" her inne som kan svare bedre enn meg  :flower:

Hilsen Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Mixelite

Jeg har aldri vært der, men Kreta er jo en massiv øy. Hvorfor ikke \"øyhoppe\" uten å forlate øya?

telma

Øyhopping definerer jeg som å besøke flere øyer på samme tur.
Vi er for nysgjerrige og rastløse til å bestille en ordinær charter med fast bosted i 2 uker og har derfor "øyhoppet" flere ganger.
Noen eksempler som vi har benyttet en eller flere ganger;
Charterfly (kun fly) tur-retur Santorini.
Rutefly tur/retur Athen.
Rutefly tur Rhodos - retur Athen
Charterfly (kun fly) Chios - vi kombinerte 2 øyer Chios og Lesvos.
Charterfly (kun fly) Skiathos.
Charterfly (kun fly) tur/retur Karpathos - og da besøkte vi Kreta!
Etter et par dager i Diafani på Karpathos, tok båten til Østkysten av Kreta, Sitia, noen dager i leiebil inkl. sydkysten, så tilbake til Karpathos.
Generelt vil jeg si at Kreta ikke er noe godt utgangspunkt for øyhopping - hvis du ikke er ekstremt glad i lange båtturer.
Personlig foretrekker jeg Dodekanesene inkl. Samos. Da kan du enten fly via Athen eller eksempelvis til Kos evt. Rhodos. Da er det kjekt å reise med norskbygde katamaraner til Kalymnos, Lipsi, Leros, Patmos + Hydrofoil Patmos - Samos. Det er i høyeste grad overkommelige strekninger.

Tzasiki

:flower:
Det er fint å øyhoppe fra Kos eller Rhodos f.eks. Et lite tips fra meg.! Mange flotte øyer i Dodekanesene!!. \"Perler\", \"Perler\" :flower: ... :colors:

(Kreta ligger jo litt for seg selv, og skal du til andre øyer, tar det en del timer.)

\"Selv en reise på tusen mil, begynner met et lite skritt\". :compress:

Svein~B

Jeg vil si at Kreta er et dårlig utgangspunkt for øyloffing. Det er få ferjer som går derfra og det er langt til andre øyer. Men umulig er det ikke. Det går an å loffe i de sentrale Kykladene (Mykonos, Paros, Naxos, Santorini) eller de sørlige Dodekanesene (Rhodos, Karpathos, Kassos) derfra.

Noen nevnte Rhodos: Ja, det er litt bedre, men ganske begrenset derfra også. Jeg synes det er sprøtt at VG\'s \"store Hellas-guide\" nylig påsto at Rhodos er det beste utgangspunktet for øyloffing i Dodekanesene. Kos er mye mye bedre, derfra er det forbindelser til nesten alle øyene i Dodekanesene. Samos er også et bedre utgangspunkt for loffing i Dodekanesene enn det Rhodos er. Det beste utgangspunktet er selvsagt Athen, men likevel, derfra er det langt til Dodekanesene og jeg slutter meg fullt og helt til wasb i at der ligger perlene på rekke og rad.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Anders

Enig med SveinB i at Kreta neppe er det beste utgangspunktet for øyhopping, spesielt hvis det er meningen å fly hjem derfra også. Det er jo liksom den \"ytterste utkant\" i øyverden, og krever lange turer både til og fra. Spørs jo litt hvor dere flyr fra, og hvor det går fly til, men Kos, Santorini, Mykonos (og som sistevalg Athen) vil jeg si er bedre.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...