28. Mar 24, 18:10:28


Logg inn med Facebook eller Google!

Mamma Mia

Started by Marit, 21. Apr 08, 17:47:45

Previous topic - Next topic

Liv

Quote from: \"brit\"
Quote from: \"Liv\"Jeg ser nå at vi har fått to tråder om Mamma Mia. Jeg skrev nettopp ett innlegg i den eldste tråden om filmen,hadde ikke sett den andre tråden.
 Syns det blir forvirrende med to tråder om samme filmen.  :compress:



Tror faktisk vi har 3.....en som ligger under Sporadene også

Helt riktig det at vi har tre tråder som heter Mamma Mia.
Jeg tok bare med de to som begge er lagt inn under kultur.

De er jo alle om samme filmen, så kanskje de som har laget trådene evt. kan gå sammen om en?
Ikke det at det er noe problem, men dog forvirrende,syns jeg.

xristina

Den tråden som ligger under Sporadene handler om innspillingen, så den gjør jeg ikke noe med. Den første tråden som handlet om at filmen skulle komme, hadde jeg glemt og så jeg ikke da jeg skulle skrive om at jeg hadde sett filmen. Har slått sammen disse to trådene nå. Ingen er feilfrie... :-)

Mixelite

Quote from: \"xristina\"Ingen er feilfrie... :-)

Joho! :angel4: - men det er en annen tråd! (verdens lengste, tipper jeg, med en hel haug neihei. Godt ikke resten av familien er på forumet)

Denne filmen, som er morsom og alt med seg, har jeg fått med meg. Er den morsom på samme måte som \"my big fat greek wedding\" er det? Altså, med mageristende gjenkjenning av greske egenheter, for å si det sånn?

xristina

Vel, det er jo ekteparet Rita Wilson og Tom Hanks som også står bak denne filmen, men like mange mageristende gjenkjenning av greske egenheter er det IKKE! Den er morsom på en annen måte.

Vel verdt å se!

IngerMarit

Har sett filmen i kveld. Syltynn histore, men utolig underholdende. Anbefales og blir kjøpt på DVD :bom:

xristina

Historien har aldri vært særlig fyldig nei. Kan vel ikke bli det av ABBA-sanger... :-) Men definitivt underholdende!

operafantomet

Quote from: \"xristina\"Historien har aldri vært særlig fyldig nei. Kan vel ikke bli det av ABBA-sanger... :-)

Mye fine tekster på ABBAs plater, med overraskende dybde. Veldig ofte en småtrist tekst med en glad melodi (litt på gresk manér - \"uptempo\" er ikke nødvendigvis synonymt med gladsang). Men å veve ABBAs beste/mest kjente låter sammen til én historie... Johnson har lagt en plausibel historie, men det er ikke den store dybden og koherensen i plottet...

For antakelig første gang i historien er jeg langt mer imponert over filmversjonen enn sceneversjonen. Jeg er en svært musikalglad person som gjerne drar til andre land kun for å se en spesifikk produksjon av en musikal. Og selv om det de siste 10 årene er kommet mange bra musikal-filmer, foretrekker jeg nesten alltid sceneversjonen.

Ikke så med \"Mamma Mia\". Så sceneversjonen i West end for to-tre år siden, og selv om jeg er livslangt ABBA-fan og oppsetningen hadde noen eksepsjonelt flinke folk i endel av hovedrollene, så... datt jeg ikke ut av stolen av begeistring. Gøy, absolutt. Stor stemning. profesjonelt. Men... glætt. Mye bæ og lite ull. En god musikal gjør mer enn å \"razzle-dazzle them\". Det MÅ være et godt fundament.

Filmversjonen er ganske hektisk og hesblesende, men fy f.... så mye Meryl Streep tilfører filmen. Jeg sippet faktisk under \"The Winner Takes It All\"... Hun har en veldig fin singer/songwriter måte å synge på, med overraskende stødige høye toner, og med hennes skuespillertalent i bunnen... WOW! Og det var deilig å se \"ekte\" voksne folk i hovedrollene, med linjer i ansiktet og litt ekstra på magen. (da tenker jeg både på de potensielle fedrenen og på Donna og venninnene).

Den konstante bruken av lokale, greske krefter likte jeg også godt, fra teknisk personell til statister. Samme med musikken - mest svensker (siden det er spilt inn i Bjørn og Bennys studieo i Sverige). Det er etter sigende helt bevisst, og jeg liker det godt. Og de veldig korte \"skjulte\" klippene av ABBA-gutta var jo humoristiske, da. He-he.

Tilbake til poenget... jeg synes filmen var akkurat så kitschy og fargerik den trengte å være, men med en annen dybde enn hva jeg oppfattet i sceneversjonen. Filmen var rett og slett mye MER. Ofte er det omvendt. Og jeg ble i så godt humør! Herlig. Den innfridde absolutt. En klar må-kjøpe-på-DVD-kandidat.

 :cheers:

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

IngerMarit

Og jeg så filmen for andre gang i går  :bom: Oppdaget da en av ABBA gutta som satt og spilte piano  :bom:

operafantomet

Quote from: \"IngerMarit\"Og jeg så filmen for andre gang i går  :bom: Oppdaget da en av ABBA gutta som satt og spilte piano  :bom:
Hehehe, ganske tøft. Håpet det ville være flere slike \"cameo\"-opptredener, men det var gøy med de to de hadde puttet inn.

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

IngerMarit

Kanskje jeg må se filmen en tredje gang da, for har bare fått med meg den ene. Ellers har dattera mi og jeg spilt cd`en på full guffe i bilen på vei til ferie i dag.

xristina

Jeg fikk bare med meg at Benny(?) spilte piano på kaia og Bjørn(?) i den ene musikk-opptreden på slutten. Var det flere?

Jeg må jo ha denne på DVD når den kommer. Må bare settes på en dag når humøret kanskje ikke er på topp... :-D

Hellasfrelst

Nå har jeg også endelig fått se Mamma Mia, var på kino i går kveld. For en herlig film!! Og jeg som kom hjem fra Chios for 26 dager siden kunne reist tilbake til Hellas sporenstreks. Fikk direkte \"hjemlengsel\". Visst er fortellingen i filmen ganske tynn. Men det oppveies av flinke skuespillere, nydelig natur, herlig musikk og en utrolig sangglede. Jeg både lo og gråt underveis.
i zoi ine tora - livet er nå

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...