Logg inn med Facebook eller Google!

Greske hus

Started by marjana, 16. Mar 12, 22:58:39

Previous topic - Next topic

marjana

18. Mar 12, 21:46:13 #12 Last Edit: 18. Mar 12, 21:56:09 by marjana
Inne hos en venninne på Syros. Kjøkkenet er ni meter langt! Her er det katter overalt. Ca 30 som er inne og ute. Ca 40 som kun mates ute, og i alt rundt 100 katter ute på øya som hun mater daglig.
Glika i zoi

Tore


Tjorven

Quote from: Ole on 18. Mar 12, 21:27:08
Gudshus på Antiparos.





Fin lita kirke. Ganske snedig egentlig, den var nærmeste utsiktsnabo fra der jeg bodde ifjor - og skal bo i år  ;) Har aldi vært inne der, kanskje på tide å gå inn der for å tenne lys...
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tjorven

Og her er den samme kirka en tidlig morgen


There are no strangers, only friends we haven't met.

kaka

Dette lille huset, oppe ved Castro, i Skopelos by kunne jeg vel tenkt meg
KariK

mouche

Jeg skulle gjerne ha snakket med dere etter en vinter i disse husene som er uten isolasjon og ventilasjon! Eller dere ikke bodde i huset, men kom ned til påske hvor vegger, tak og alt av tekstiler var grønt av mugg.

marjana

Quote from: mouche on 25. Mar 12, 23:44:26
Jeg skulle gjerne ha snakket med dere etter en vinter i disse husene som er uten isolasjon og ventilasjon! Eller dere ikke bodde i huset, men kom ned til påske hvor vegger, tak og alt av tekstiler var grønt av mugg.


For ikke å snakke om når regnet høljer ned og det blir flom! En engelsk kompis som bor i et gammelt steinhus året rundt på Syros fortalte hvordan han brukte flere dager på å få ut alt vannet av huset, vaske og rydde, få bort mugg, og tørke tepper og møbler, klær og katter....
Keeps you busy, som han sa det tørt. Dette er også en grunn for meg til kun å leie et rom mens jeg er i Hellas. Men vi kan jo ha det i bakhodet at noen har faktisk tatt vårrengjøringen og vasket, malt og ryddet både ute og inne for oss når vi kommer i sommerhalvåret. Man kan tydelig se at det blir ganske stor slitasje på utemøbler og hus i løpet av en vinter.
Glika i zoi

marjana

Her er et hus i Ermoupolis, Syros, som er bygd i en sving, og huset har mange vinkler overalt. Verandaen for eksempel er formet som et strykejern. En liten spiss ende til venstre, og en bred vegg på høyre side.
Huset er forøvrig til leie som man kan se på den orange lappen på døra.
I September 2011 var det disse orange klistrelappene med "hus til leie" med et telefonnummer på enormt mange hus. Jeg har aldri sett så mange noensinne. Det er tydelig at det er krise i Hellas....
Glika i zoi

kaka

Quote from: mouche on 25. Mar 12, 23:44:26
Jeg skulle gjerne ha snakket med dere etter en vinter i disse husene som er uten isolasjon og ventilasjon! Eller dere ikke bodde i huset, men kom ned til påske hvor vegger, tak og alt av tekstiler var grønt av mugg.

- er redd vi aldri får den praten, Mouche, fordi det aldri kommer til å bli noe av.
Bare deilig å drømme, - helt urealistiske og uforpliktende drømmer  ;)
KariK

mouche

Vi har gjort alvor av drømmen og nettop  kjøpt/bygget hus på Kreta, og er veldig fornøyde med det, MEN; Vi har sørget for både isolasjon, ventilasjon, drenering og varmekilder så vi føler oss nokså trygge. I allefall fungerte det hele veldig bra i noen uker i februar og da var det både kaldt og fuktig, men vi hadde det både tørt og godt og varmt! ;D

kaka

Det høres jo kjempedeilig ut, da  :)
Bilde? (eller har du kanskje lagt det ut allerede? tråden er jo på side 3 alt, og min hukommelse er... helt på siden )
KariK

mouche

Neida, ikke noe galt med din hukommelse! Jeg har enda ikke skjønt dette med å legge ut bilder på nettet, men skal få hjelp av en sønn til helgen og gjøre det, kanskje i en egen tråd.
Skal nedover etter påske og blir der til juli! :D

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...