Logg inn med Facebook eller Google!

Din Drømme ø?

Started by svaan, 04. Mar 07, 13:50:02

Previous topic - Next topic

svaan

Ja, Der er delte meninger om hvor ens drømme ø ligger, det kan jo også være fastlandet.
 Hvidkalkede huse på en bjergside, der skråner ned mod fremragende strande og et dybblåt hav. Moussaka, græsk salat og retsina. Ouzo og oliven.
  Det er det Grækenland, som det skandinaviske folk, har llært at kende og sætte pris på. I årtier har det græske øhav nemlig lokket tusinder til.
 Med over 2500 øer, og heraf ca.160 beboede, er der rigeligt med paradis-øer at vælge imellem for den sol- og kulturhungrende folkemasse. Både ø-hoppere og charterturister kan få tilfredsstillet deres behov for oplevelser og afslapning.
 De græske øer er inddelt i en række ø-grupper. Ud fra Athen ligger De Saroniske Øer, der især lokker velhavende folk fra hovedlandet til. Vest for fastlandet ligger De Ioniske øer, der er grønne og frodige. Her er Korfu den mest kendte ø. Sporaderne ligger øst for det græske fastland. De Nordøstægæiske øer ligger ralativt tæt på Tyrkiet. Længere mod syd finder man Dodekaneserne, der har Rhodos og Kos som de store turistmagneter. Kykladerne er med 38 beboede øer øhoppernes foretrukne øgruppe.
Helt mod syd findes Grækenlands største ø, Kreta, der samtidig er danskernes favorit, når det kommer til valget af distination i det græske øhav.

Her kan ses hvor de forskellige steder på fastlandet og øerne ligger.:
Aktivt kort over Grækenland
At leve, er at rejse.

Bjørg

En gang var min drømme øy Samos - med sin frodighet, grønne fjellsider og vakre steinstrender. Kokari. Pytagorion, eller Samos By. Med denne beliggenhet var en båttur til Patmos nærliggende. Gjestfrihet, stillhet, gammel kultur, Johanneskloster og vår nydelige vertinne Anastoula. Gresk påske på Patmos er noe alle bør ta med seg. På en to ukers loffetur ( ikke alle har like lang ferie til disposisjon) gikk turen fra Athen til Serifos (en stille og fredelig uke) og så til Sifnos, en nydelig øy som hadde alt man kunne ønske seg., Så gikk turen sist vår til Limnos, forholdsvis langt nord, men så uberørt. Stedet for grekerne - egentlig ufint av oss nordboere å trenge oss på. Men vi gjorde det likevel. Dette er vel kanskje den øya jeg per i dag synes er mest verdt et nytt besøk. Men jeg er ikke sikker. For fortsatt ligger minnene fra mopedtur fra Paleochora, klostrene på Meteora (ingen øy -en fantastisk for det), eseltur på Santorini osv. osv. osv. Min konklusjon er at de greske øyer er perler hver i sær. Jeg kan ikke velge.  :roll:  :lol:

Marlene

Vel vel vel.... jeg må nok innrømme at selv om man sier at man skal velge og man må ha en favoritt øy, så mener jeg nok at hver øy, har sin, hva skal jeg si, sin egen personlighet. En øy, har noe, og en annen noe annet...så, hvorfor velge, når man kan velge alle?? :):)
Lenge leve Hellas <3

Calle

Vår ö är ju såklart Kreta, men om det är en dröm-ö, nja det vet jag inte direkt! Det är som Marlene skrev, alla öar har någonting.
Trots att jag o Git med hyrd segelbåt har seglat till ett antal öar i Kykladerna, så finns det många många fler att upptäcka! Tiden får utvisa om vi stannar kvar på Kreta eller \"hoppar\" iväg till någon mindre ö för fortsatt bosättning!

Calle (som tycker att ön Kitnos är ganska cool!)
Vår takaltans position: 35.22°  N 24.28°  E

Mikke

...ni får la ta å kolla in Karpathos nån gång.Ta färjan, va kan de ta från Agios Nikolaos,ca 5 timmar med stopp vid Sitia och Kassos innan Pigadia... :D
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Calle

Quote from: \"Mikke\"...ni får la ta å kolla in Karpathos nån gång.Ta färjan, va kan de ta från Agios Nikolaos,ca 5 timmar med stopp vid Sitia och Kassos innan Pigadia... :D
Mikke

Mikke!!
Jag och Git kommer garanterat och hälsar på dig på Karp när du är där nu i år.
Vi har ju pratat om det länge utan att jag o Git har kommit \"till skott\"!

Oxå får du sedan komma hit till Rethymno och \"insupa\" storstads-atmosfären!!

Calle (som tycker att Rethymno krymper dag för dag!)
Vår takaltans position: 35.22°  N 24.28°  E

Mikke

Yup,har suttit och kollat  alla möjliga till Grekland resor nu i vår.Det är väldigt lite till Rhodos kvar, men en del till Kreta...t.o.m från Karlstad...hm....kanske resa dit och sen ta färjan över te Karp?? Synd att SkyExpress inte blev nån hit, men med enkelpris på över 80 Euro och plats för kanske 15 pers så gick det visst inte....
Ska kolla vidare, fast å andra sidan vore det ballt att få i Hedvig i böljan om en vecka, istället för när jag vanligtvis kommer hem från Grekland, d.v.s i maj....för att sen ta upp henne innan jag sticker i mitten av september.Det är en kort båtsäsong det....Hur blire me eran båt??
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

gesse

Drømmeøy?

For tiden er det nok Samos. Var der for første gang i 2005 og reiser tilbake i august for tredje gang. zwwhhhhaaaxx

Av steder jeg har vært tidligere som jeg kunne tenke meg å reise tilbake til står Karpathos og Skopelos høyt på lista.

Er også veldig glad i Athen, men det er ingen øy.

Ellers er det utrolig mange steder jeg ikke har vært, men som jeg kunne tenke meg å reise til etterhvert. zqvvv

bengalow

1) Syros
1)Chios
2)Skyros
2)Peloponnessos
3)Alla andra öar
Men bäst av allt gillar jag fastlandet....
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...