Logg inn med Facebook eller Google!

Gode råd til en ny guide

Started by marjana, 03. Apr 07, 17:53:30

Previous topic - Next topic

marjana

Jeg vil gjerne ha noen tanker fra dere i forumet.
Jeg har nevnt før her at jeg har fått jobb som reiseleder/guide på Syros i sommer. Jeg kjenner øya veldig godt etter åtte år, men vil ha litt hjelp med på denne ferden.
Jeg forbereder meg nå på en sommersesong fra tidlig juni og ut september, og gi meg selv oktober i ferie siden jeg allerede er der.

Det er nytt for meg å jobbe som guide, og lurer nå på hva andre i forumet har av erfaringer.
Hva vil gjester vite om en ny øy?
Jeg leser mye historie om Syros for tiden, men, det bør heller ikke være en historietime. Det blir sikkert kjedelig. Og det er nok sikkert folk i mange aldre med på utflukter. Det bør være noe for enhver smak.

En del kuriosa har jeg selvfølgelig, men det er også snakk om en heldagstur på Syros.

Nå forventer jeg ikke svar om hvordan en heldagstur på Syros skal bli, men noen innspill om erfaringer fra andre turer med guide, om hva som forventes, hva som er hyggelig og overraskende.

Venter spent på svar!
Også fra alle som har vært på Syros, selvfølgelig!
Glika i zoi

Turid

Hei Marjana!

Det høres ut til at du har masse kunnskaper å øse av.

Her er noen innspill fra meg vedr hva jeg ville likt å høre fra en guide:

Gjelder steder som besøkes eller passeres på vei til et sted til et annet.

*  Litt historikk. Om bygninger eller andre \"ting\".
*  Fortell om trær, planter og dyr dere passerer på veien.
*  Morsomme eller spennende episoder tilknyttet bestemte steder på øya.
*  Gresk hverdagsliv. Jeg synes det er artig å få innblikk i lokalbefolkningens hverdagsliv, seder og skikker.

Det viktigste er vel kanskje å la praten gå naturlig. Prat om det dere ser.
I tillegg kan du utdype der det kommer konkrete spørsmål fra deltagerene.
Det er etter regn at fuglene synger!

Mixelite

Det er så lenge siden jeg var på guidet tur at jeg nesten har glemt det, men jeg tror jeg slutter meg til Turids innlegg.

Dessuten blir alt mye mer interessant med kunnskapsrik og entusiastisk (ikke over-) reiseleder! Hun som guidet oss på rundtur på Chios må nok ta noe av æren for at jeg falt så for Chios som jeg gjorde, og der stiller du jo sterkt Marjana :)

JohnS

Jeg tror det er viktig å finne en balanse, der man gir mye og god informasjon, men ikke overforer gjestene med fakta.  Spesielt gjelder det historie, hvor guiden må male med bred pensel og kanskje få fram noen hovedtrekk i utviklingen.  Et alternativ er å bare feste seg ved noen ytterst få sentrale hendelser eller perioder i historien.  En rekke av årstall og navn på personer fester seg ikke uansett.

Og det man forteller av fakta og historie som er knyttet til konkrete steder, bygninger, monumenter eller annet man ser, fester seg bedre enn generell historiefortelling på rene transportetapper. Der passer det bedre med informasjon om gresk liv og skikker.  

Et problem er nok at passasjerene stiller med så ulike forutsetninger.  Nye Hellas-reisende vil gjerne vite litt om generell historie, styreform, skolevesen, osv., mens de mer erfarne har hørt det mange ganger før, og vil helst ha det som er helt spesielt for dette reisemålet.

Og til sist, og det er viktig!... La passasjerene få noen pauser til å se, tenke og oppleve på egen hånd også.  Kanskje den mest kunnskapsrike og dyktige guide jeg noen gang har opplevd (på Chios), gjorde enkelte av deltakerne andpustne med at han holdt det gående litt for kontinuerlig med informasjon som var interessant og godt presentert, men det ble rett og slett for mye å fordøye for noen.

Men i alle fall: Lykke til!!

JohnS
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

marjana

Hei igjen, ble litt borte her, men tusen takk for fine svar.

Hva mener dere som reiser med barn og drar på utflukter? Hva er barna interessert i? Det blir jo fort litt \"voksent\" med en rundtur på øya uten bading, og kirker, klostre og arkitektur er vel ikke det som fenger barn mest. Hva kan man underholde dem med tro?
Glika i zoi

bengalow

Tja, barn i vissa åldrar älskar att bada, så kan du arrangera att någon tar hand om dom medan de vuxna...
Hördu Marjana, \"vilda\" kryddor är det ju fullt av på Syros, varför inte ta en vandretur med lite kryddkännedom, t.ex.?
Ermoupoli har en oerhört intressant historia som Greklans största hamn intill 1923 då Pireus byggdes ut för atlantgående fartyg. Lite fartygs- eller hamnhistorik, kanske är på sin plats. All import till Grekland på större fartyg gick via Syros. Kom inte Miaouli från Syros? Den katolska kyrkan i Grekland har sitt centrum på Syros...t.o.m. i lilla Kini har dom en stooor kyrka! Den grekiskortodoxa är rent pytteliten där. Restaurant Sunset i Kini får busslaster med folk från huvudstaden, så en kvällsutflykt dit med mat vid stranden är inte ovanligt. Det brukar komma stora sällskap dit för bröllopsmiddagar och andra fester.
Baren nere vid Delfini stranden är fin, och MATEN på restaurangen där är gudomligt grekisk!! Rekommenderas å det varmaste!!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Epicuristen

Min grusomste opplevels av guide var en snerten blond liten sak fra Eskilstuna på Samos. Øya hvor min favoritt filosof slet ut sine første par sko. Men hva hun kunne om Epicuros kunne lett finne plass mellom ett frimerke, og den konvolutten det sitter på. Selv vil jeg veldig gjerne høre om stedets historie, og eventuelle \"fargeklatter\" som kan sprite opp fortellingen. Men nå vet jo jeg som alle andre at det langt fra er alle, som er like interessert i det som måtte befinne seg mer enn femten meter fra strandkanten, så mitt råd til deg blir todelt; sørg for å være kunnskapsrik, og sørg for at folk får vite at du er det. Da vil dem som vil lære komme til deg og spørre. Si gjerne rett ut at du kan en del, og at intet spørsmål er for dumt. Da vil du unngå å kaste perler for svin! :wink: Og om du skulle få ett spørsmål du ikke har svar på, be om ett døgn til å finne ut svaret på det, og sørg for at svaret blir gitt til den som lurte. Sånt setter i alle fall jeg stor pris på, tross alt er det de færreste som er ett vandrende leksikon. Ellers ønsker jeg deg lykke til i en spennende og utfordrende jobb! zqr2333222222
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

marjana

Tusen takk Epi!
Det er de samme tankene jeg har også.

Å være en tradisjonnell turistguide er faktisk litt vanskelig å være etter så mange år på øya. Men hva vil DU ha? Du har forsåvidt svart, jeg prøver å tenke hva som er fint for den ene, barnet, den gamle, familiene, men det ser ut som jeg får bare rundt 40 gjester per uke.
Glika i zoi

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...