Logg inn med Facebook eller Google!

Fiske ?

Started by Tommy, 03. Feb 08, 10:33:27

Previous topic - Next topic

Tommy

Quote from: \"ROLLE\"This video is not longer aviable !! så det blev ingen video Tommy. Men rekomenderar \"dinamit\" det användes eller används ännu på många orter i medelhavet. De säger ganska mycket om medelhavets gentlemen ? :thunder:

Dubbelklicka på videon så tror jag det fungerar.

Tack för den dynamitiska rekommendationen  :bom:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

ROLLE

Tror man måste gå på kurs för att använda sig av dessa sprängämnen, komihåg att du ej tar med dem på flyget för knappast tror de att du använder dem till fiske i första hand ? Tycker att du fått en hel massa fina tips, så tror att du överlever som sportfiskare. Det finns ju faktiskt större fisk, tex svärdfisk som behöver dynamit, mej veterligen har grekerna ej andra fångstmedel för dessa så det är italienarna som tar vara på den arten.PS Skall titta på din video .

Tommy

Ja tack jag har fått många bra tips här, dock inget om spinnfiske vilket är mitt största intresse, och som jag tror praktiseras också i Grekland. Fiske med dynamit är jag inte det minsta intresserad av, så det behöver jag inte ens överväga att använda.

Men helt seriöst och för nöjes skull, så får jag som sagt se vad som kan komma ut av detta vidare.

Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Mikke

Ja,det var en riktig baddare han fick på videon !! På flacka och grunda stränder är det kanske bra att använda drag där krokarna är till viss del skyddade av en fjädrande ståltråd.Jag tror det kallas vass-drag här....
Sannolikt skiljer sej inte strandfisket så otroligt mycket från land till land. På Karp finns det ju flera stränder där det blir djupt bara nån meter från kanten,.t.ex norra delen av Amopi-bukten...och med dagens alla varianter på krokar,flöten,revar,spön, så går det säkert att hitta nåt som funkar, bara man har TÅLAMOD, fiskarens främsta egenskap... :D
Dynamitfiske låter inte så kul, även om det låter  en del när det smäller...jag minns en påsk för flera år sen på Karpathos när nån förbipasserande bil langade iväg dynamit i hamnen....Jag satt och läste på Scala och höll på att få hjärtslag.... :D
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Tommy

Quote from: \"Mikke\"Ja,det var en riktig baddare han fick på videon !! På flacka och grunda stränder är det kanske bra att använda drag där krokarna är till viss del skyddade av en fjädrande ståltråd.Jag tror det kallas vass-drag här....
Sannolikt skiljer sej inte strandfisket så otroligt mycket från land till land. På Karp finns det ju flera stränder där det blir djupt bara nån meter från kanten,.t.ex norra delen av Amopi-bukten...och med dagens alla varianter på krokar,flöten,revar,spön, så går det säkert att hitta nåt som funkar, bara man har TÅLAMOD, fiskarens främsta egenskap... :D
Dynamitfiske låter inte så kul, även om det låter  en del när det smäller...jag minns en påsk för flera år sen på Karpathos när nån förbipasserande bil langade iväg dynamit i hamnen....Jag satt och läste på Scala och höll på att få hjärtslag.... :D

Näe, själva strandfisket skiljer sig säkert inte så mycket från land till land, eller ska vi säja från vatten till vatten :-)  Vad som skiljer sig är väl vad som lockar till hugg, och när på året, var det är lämpligast att fiska, och i vilken vädertyp och så vidare...........

Förr fanns det något som kallades vassdrag, vi använde ofta det vid fiske efter Gädda, dom fungerade så in i vassen bra :D. Idag finns beten med samma funktion som kan se ut till exempel så här ;

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Mikke

...ja, principen är väl att skydda kroken från att fastna genom en elastisk ståltråd som ligger utanför själva spetsen, men som vid ett fiskbett, viker undan....
på bilderna du la in, Tompan, ser man själva kroken UTAN skyddstråd (nr 27)...hur funkar dom i vass då, eller är det själva plymen av trådar som s.a.s ska hålla undan eventuell bottenbeväxning från krokspetsen?? Haru testa??
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Tommy

Quote from: \"Mikke\"...ja, principen är väl att skydda kroken från att fastna genom en elastisk ståltråd som ligger utanför själva spetsen, men som vid ett fiskbett, viker undan....
på bilderna du la in, Tompan, ser man själva kroken UTAN skyddstråd (nr 27)...hur funkar dom i vass då, eller är det själva plymen av trådar som s.a.s ska hålla undan eventuell bottenbeväxning från krokspetsen?? Haru testa??

Joo precis så som du så utförligt beskriver dragen, fungerar dom så kallade vassdragen, tyvärr har jag inte sett så många av dom på marknaden nu för tiden ? , ABU´s Utö-drag fanns (finns?) i ett urval av sådana typ sked-drag med två antenner av ståltråd ägnade att hålla undan vass och sjögräs. Fungerar så in i vassen bra på Gädda :D

Rapala har jag sett har något liknande i sitt sortiment  

Men frågan är oavsett skydd mot så kallat botten napp.
 Hugger fiskar i syden på dom ?
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tommy

Olika beten går ju också olika djupt beroende på konstruktion o vikt, som denna wobbler som säjs vara djupgående o lämplig för trolling/spinning efter snabbjagande fisk.

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Mikke

....nån sorts  kastspö går väl att få låna på öa,sen kan man väl ta med sig ett representativt urval av olika drag hemifrån och testa dom i Grekland.Och varför inte skriva ner sina erfarenheter och låta omvärlden få del av detta.... ge ut en bok....Svenskt Fiske i Medelhavet... :D Med ABU-spinnare i Karpathiska Havet...Bottennapp på 1500 meter...
En strandfiskevariant jag sett är att med ett vanligt kastspö slänga iväg ett flöte med traditionellt sänke och krok.
Agn går nog att få tag i, t.ex bläckfisk verkar ju VÄLDIGT elastisk och seg och sitter nog som berget på kroken, till skillnad mot våra mörtar... :D
Mikke

Detta ska vi gå till botten med......hur djupt vi än må sjunka....
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Tommy

Quote from: \"Mikke\"....nån sorts  kastspö går väl att få låna på öa,sen kan man väl ta med sig ett representativt urval av olika drag hemifrån och testa dom i Grekland.Och varför inte skriva ner sina erfarenheter och låta omvärlden få del av detta.... ge ut en bok....Svenskt Fiske i Medelhavet... :D Med ABU-spinnare i Karpathiska Havet...Bottennapp på 1500 meter...
En strandfiskevariant jag sett är att med ett vanligt kastspö slänga iväg ett flöte med traditionellt sänke och krok.
Agn går nog att få tag i, t.ex bläckfisk verkar ju VÄLDIGT elastisk och seg och sitter nog som berget på kroken, till skillnad mot våra mörtar... :D
Mikke

Detta ska vi gå till botten med......hur djupt vi än må sjunka....

Såja, såja Mikke, roli no :D.  Det blir nokk bra med detta ska du se, jag tar med mig erfarenheterna från det egeiska havet hem i mars, sen får vi väl se hur det blir med det karpathiska ;-) ( men hör gärna med gubarna där nere om de brukar fiska på nåt vis från strand/kust med spö/spinnfiske :-) )
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

ROLLE

Det skall bli riktigt kul och följa med när du Tommy ska ut och fiska på Kthos. Du tror att de va ett skämt de där med dinamit ? men de ä de int. De som jag sett fiska där är för det mesta inflyttade albaner, bulgarer rumäner och de fiskar på ett haltf franska som de lindat om med en massa lina med krokar och så sländer de ut det flytande betet, allt som oftast hvis det legat i en 3-4-timmar brukar det nappa ?Men ta inte upp det i mellan.Det ryms nog en svensk också i denna grupp.

Tommy

Quote from: \"ROLLE\"Det skall bli riktigt kul och följa med när du Tommy ska ut och fiska på Kthos. Du tror att de va ett skämt de där med dinamit ? men de ä de int. De som jag sett fiska där är för det mesta inflyttade albaner, bulgarer rumäner och de fiskar på ett haltf franska som de lindat om med en massa lina med krokar och så sländer de ut det flytande betet, allt som oftast hvis det legat i en 3-4-timmar brukar det nappa ?Men ta inte upp det i mellan.Det ryms nog en svensk också i denna grupp.

Näe Rolle, nåt direkt skämt tog jag det inte som, det där med dynamitfisket, jag förstår nokk att det förekommer, o fiskemetoden med brödlimpa o en massa krok har jag hört talas om brukas också på annat håll, i hamnbassängen i Pythagorio. Å va fasiken då, är den fiskemetoden va som står till buds så får man ju inte vara så nogräknad ens som svensk :D
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Siste innlegg i forumet

Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....