Logg inn med Facebook eller Google!

Hellas, ca tre uker rundt påske

Started by cubical, 08. Mar 07, 23:57:23

Previous topic - Next topic

cubical

Hei og grattis med et langt bedre utganspunkt for en hellasside!

Vi sitter å syssler med tanken om å reise til Hellas om et par uker for å være der nede i ca tre uker. Tanken er å reise til Roma (ja, jeg vet det ikke ligger i Hellas :-)) for et par dager, fly videre til Athen for å være der noen dager siden vi aldri har fått sett noe byen selv om det har blitt noen turer på oss. Nå har sikkert en uke av ferien gått. Vi tenker som så at å finne en øy for en ukes tid kunne vært fornuftig og så vil vi gjerne har en uke på kreta til slutt hvor vi skal se Zakros og så mest sansynlig ha Rethymnon som utgangspunkt.

Noen forslag til fornuftig øy å oppleve noe av påsken på som også har fornuftig kommunikasjon til Kreta på den tiden av året? Vi har f.eks Chios, Syros eller Naxos i tankene. Kan være det er greiset å karre seg tilbake til Athen for å fly til Kreta. Eller kanskje vi skal droppe øyene å ta et par uker på Kreta i steden.

Synspunkter?

Pjokken

Hvordan komunikasjonen er rundt påsketider vet jeg ikke, men det finner du linker for her på forumet.

Når det gjelder øyer å tilbringe påsken på, så har jeg noen tanker for det er en ting jeg ikke har gjort, og som jeg inderlig vell kunne tenkt meg å gjøre, å tilbringe påsken på Chios!
Da tenker jeg først og fremst på den store \"rakettkrigen\" i Vrondados.

Teksten hentet fra http://www.travel-to-chios.com

The rocket war is an old custom of Vrondados that began since the time of the Turkish occupation and it still happens every year in the Easter.

Firstly the residents of the two parishes, Panagia Erithiani and Saint Mark\'s, which are facing each other, made extempore little cannons. But all these by the time became extempore rockets, fireworks made from niter, sulphur and gun-powder.

The preparation of the rockets starts immediately after Easter, so everything to be ready for the next year. The amount of the rockets the last years happens to be large, almost few thousands in number and the view of the rockets and the fireworks burning in the air, at the night of the Christ\'s resurrection, really magnificent and fascinating. And many people use to visit Chios Island this time of the year, so to enjoy this event that happens only here.

It is a unique experience but dangerous and for this reason, the last few years has been taken measures for the protection of all the people that attempt this event, so the custom to be continued.


Calle

Quote from: \"cubical\"Vi tenker som så at å finne en øy for en ukes tid kunne vært fornuftig og så vil vi gjerne har en uke på kreta til slutt hvor vi skal se Zakros og så mest sansynlig ha Rethymnon som utgangspunkt.

Noen forslag til fornuftig øy å oppleve noe av påsken på som også har fornuftig kommunikasjon til Kreta på den tiden av året?

Hej!
Jag och Git tänker fira påsken här nere i Rethymno! Det kommer att smälla från såväl fyrverkerier som från pistoler så att det räcker och blir över!!

Calle (som funderar på att införskaffa en skottsäker väst inför tolv-slaget på påskafton!)
Vår takaltans position: 35.22°  N 24.28°  E

Mixelite

Quote from: \"Pjokken\"Når det gjelder øyer å tilbringe påsken på, så har jeg noen tanker for det er en ting jeg ikke har gjort, og som jeg inderlig vell kunne tenkt meg å gjøre, å tilbringe påsken på Chios!
Da tenker jeg først og fremst på den store \"rakettkrigen\" i Vrondados.


Ja! Den må du få med deg Pjokken! Og Cubical også!

Det er litt av et skue! Det er noen gedigne(en kamerat sparte en til oss så vi fikk se den på nært hold) raketter de sender avsted i tusentalls. Selv mor ble revet med ;-) Vi stod oppe i svingene til Aepos, rett ovenfor den lille kirken, så vi fikk lyden fra messen der mens vi stod og så på forberedelsene. De starter innskytingen i god tid før midnatt. Det lønner seg forøvrig å være tidlig ute! Vi var der før kl. 23 og før midnatt stoppet trafikken nærmest opp, så da kommer man ikke frem. Når _det_ er sagt, så gikk det utrolig lett og effektivt å komme _ned_ igjen fra fjellet. Trafikken gled så glatt som bare den. Det var kanskje mageritsaen som lokket :lol:

Midt på denne bloggsiden ligger noen filmer fra begivenheten:
http://www.travelpod.com/cgi-bin/guest.pl?tweb_UID=technotrekker&tweb_tripID=overland05&tweb_entryID=1145631180


Og rakettkrigen har fått sin egen nettside:
http://www.rocketwar.gr/index.php?newlang=english

Liv

Jeg forslår når dere er ferdig i Athen at dere reiser rett til Kreta,feire påsken der.Kjøp flybilletter Athen -Kreta med Aegean Airlines.Der kan dere få tak i billige billetter hvis dere bestiller tidlig,enten til Heraklion eller Chania.Jeg ville tro at etter å ha ruslet rundt i Roma og Athen,kunne det være godt å komme til et sted for bare å slappe av,se det dere vil av severdigheter,turer etc.Jeg ville ha konsentrert meg om Kreta denne gangen,som er en veldig stor og mangfoldig øy.Hvis dere syns det blir lenge å være på et sted,kan dere jo være et par steder på Kreta.Heller reist på flere øyer neste Hellasferie.Evt.fly rett tilbake til Athen.Hvis dere ikke allerede har bestilt billetter,er et forslag å ta retur fra Kreta og hjem.Enkeltbillett til Roma og Athen.

cubical

Anemone

Det er litt av tanken vår også. Vi må ikke på død og liv få med oss så mange øyer som mulig, øyene ligger der neste år også tenker jeg. Kreta kjenner vi noenlunde til. Var der i 3 uker å kjørte rundt nesten hele øya i 2005 og vi var innom der noen dager i 2006 også selv om Amorgos var hoveddestinasjonen da. For vår del så klarer vi fint å underholde oss selv med to uker til på Kreta da det er vannvittig mye mere å oppleve selv etter flere uker der.

Liv

Quote from: \"cubical\"Anemone

Det er litt av tanken vår også. Vi må ikke på død og liv få med oss så mange øyer som mulig, øyene ligger der neste år også tenker jeg. Kreta kjenner vi noenlunde til. Var der i 3 uker å kjørte rundt nesten hele øya i 2005 og vi var innom der noen dager i 2006 også selv om Amorgos var hoveddestinasjonen da. For vår del så klarer vi fint å underholde oss selv med to uker til på Kreta da det er vannvittig mye mere å oppleve selv etter flere uker der.

Ja,Kreta er flott.Jeg syns det bare blir mer og mer å oppdage der.
Håper dere får en flott sommer der i år også.  :grin:

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | Today at 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...