Logg inn med Facebook eller Google!

Studentopptøyer i Athen.

Started by Liv, 08. Mar 07, 23:41:57

Previous topic - Next topic

Calle

Quote from: \"anemone\"http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=180211

Tja.. Det har varit student-strejk länge nu i hela Grekland och det är inte bara studenterna som demonstrerar utan även lärarna.
Min vän Spyros tycker bara att det är bra med strejken, för han har varit lat och inte pluggat! Men i och med strejken så är examens-proven uppskjutna vilket ger honom tidsfrist! Är man kille och inte klarar examen för att gå vidare till nästa års studier så åker man in i det militära på mellan två och fyra år.
Lets face it. Nästan alla studenter är väldigt radikala (vilket jag tycker är positivt) och motsätter sig naturligtvis en privatisering av universiteten.
Visste ni förresten att universitets-områdena är \"fredad mark\"?!
Polisen får inte sätta fötterna innanför \"gaten\" såvida det inte finns skälig grund att gripa någon student för brott. Jag fick veta detta när vi som enda band spelade utomhus på en stödgala uppe på universitetet här i Rethymno för något år sedan. Polis-tillståndet för att \"föra oväsen\" gällde fram till klockan ett på natten, men arrangören sa åt oss att vi kunde fortsätta att spela hur länge vi ville eftersom polisen ändå var portförbjuden inne på området.

Calle! (före detta radikal student och numera mer av en medelålders kapitalist!)
Vår takaltans position: 35.22°  N 24.28°  E

ROLLE

Förstår orsakerna till dessa upplopp och ger dem mitt fulla stöd, har undrat över varför denna \"facistregering\" ej fått lagen om intrång på universitetsområdet avlägsnat, beror kanske på att de ej vågat \"röra\" något så ömtåligt ? Lagen är ju ditsatt på grund av \"huntans intåg på områdena med påföljd att några studenter dödades\"? Så ifall dessa \"Karamanlister\" vinner nästa val, kommer det att bli\"andra bullar\" !! Har följt med dessa \"lakejers\" \"startandet av privata universitet\", är personligen emot dem, deras motiv till dessa är att höja standarden för studierna ?? Hur det skall gå till är jag  skeptisk emot, med samma professorer och docenter som motsätter sig reformen ? Det enda dethär leder till är att lönerna för lärarna höjs och standarden sjunker, de som övergår till osäkra univ. vill ha högre löner, så klart !! då folk som har ekonomiskt bättre ställt har resurser börja sina studier i dessa unis ? De skall finansieras med \"privata medel\"vilket förstått betyder de som finansierar också sitter i styrelserna för dessa, de som vi \"alla\" känner till men blundar åt, är den korrumption i grekland som är utbredd överallt, med andra ord det går till som i politiken \"kohandel\"om min unge blir antagen till unit, ser jag att du får det och det..!!. Så får se hur det skall sluta ? Det är aktuellt med privata skolor ochså här i Norden ? Så länge som det finns föräldrar med pengar och dumma barn finns det också behov av dylika läroanstalter. Ser det som en tillbakagång i undervisningens historia, vi är tillbaka i sekelskiftets 18-1900 talets skandinavien !!!! Det gå till såhär ibland när någon stor förändring håller på att ställas till av \"kapitalisterna\", förr eller senare, \"faller\" hela finansieringen i statens och skattebetalarnas öppna armar. Före det, sker det i detta land några större skandaler \"vart tog pengarna ?\" och den låvade finansieringen vägen ???Men undersökningen blir nedlagd på grund av att det finns för många skyldiga !!!?????

Liv

Etter som jeg har forstått skal universitetene stenges i 3 måneder,før de oppstår som reformerte,private skoler.Mange professorer,lærere er også med på demostrasjonen. Bl.a. bøker,mat har vært gratis for studenter.Loven som ble vedtatt av regjeringen om studiereformen kom i går. Den nye loven vil føre til store forandringer for studentene.Mange får nå ingen anledning til å studere pga det økonomiske.

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...