Logg inn med Facebook eller Google!

Agathonisi

Started by IngeS, 30. Mar 12, 20:59:20

Previous topic - Next topic

IngeS



Vil du ha en stille og fredfull ferie langt fra overfylte turiststeder skal du velge den lille øya Agathonisi. Her er ingen biltrafikk, bare esler og haner som vekker deg om morgenen. Lokalbefolkningen har ofte gjennomgått vanskeligheter på grunn av fattigdom og isolasjon, men de er varme og vennlige, og vil prøve å få deg til å føle deg hjemme så snart du ankommer. Øyboerne lever hovedsakelig av husdyr og fiske, fiskeoppdrett  og de ca 800 turister som besøker øya hver sommer.





Du kommer til Agathonisi for å slappe av så ta med god litteratur, snorklingutstyr og kanskje en fiskestang. Det er også en fin øy for fotturer så ta med gode sko for å gå i terrenget med.



Mot en liten godtgjørelse får du nok en fisker til å ta deg med i båt rundt øya en vindstille og varm sommerdag. Eller kanskje en tur til de små holmene Glaros, Kounéli, Nera, og Psathonísio.


Kanskje passer ferien inn slik at du kan delta på en av festivalene på øya: Den viktigste feiringen holdes den 27. juli. Da feires Agios Panteleimon, og den 15. august feires Jomfru Maria, Da serveres det ferskt brød bakt i vedfyrte ovner, lokale søtsaker og kjøtt til alle deltagere .  En særlig bemerkelsesverdig skikk er "Kleidona": Da tennes det bål og barn og voksne hopper over dem for å frigjøre seg for onde ånder. 
De to andre betydelige festivaler blir holdt den 23. august i Megalo Chorio på den niende dagen fra Antagelsen av Jomfru Maria, og den 29. august til ære for Agios Ioannis Thermastis. På denne dagen, spiser innbyggerne bare druer, stikkende pærer og kråkeboller, fordi hvis de spiser noe annet, ville det gi dem feber (Thermi), derav helgenens kallenavnet "Thermastis".

Agathonisi er den nordligste øya i Dodekaneserne (Tolvøyene). En folketelling i 2001 viste at det bodde 158 mennesker på øya. De fleste øyboerne er som da bosatt i Megalo Chorio  og i Mikro Chorio.






En del bor også i "havnebyen" Aghios Georgios, som med sine fargerike fiskebåter ligger i en lun bukt. Herfra fører veiene de besøkende til øyas to andre miljøer: "Mikro Chorio" og "Megalo Chorio".  "Megalo Chorio" er den største og eldste samfunnet på øya, usynlig fra sjøen.  Dens viktigste arkitektoniske trekk er steinveggene som omgir husene med sine store inngangsportaler

Agathonisi har et veldig viktig og følsomt økosystem og sammen med sine naboøyer utgjør øya en del av Natura verneområder som gir verdifull ly for sjeldne fugler så far varsomt frem når du går rundt i terrenget. 



Øya er omgitt av mange jomfruelige strender.  Du kan oppdage små bukter og strender på egen hånd eller forholde deg til at kart du får kjøpt på øya.
Spilia ligger 800 meter sørvest for havnen og Ghaidouroavlako litt lenger mot sør.  Tsangari stranden og Poros bukten ligger 3,5 km øst for den havnen.
Ormos Cochilia er en nydelig strand. I øst på øya kan du finne Palos og Vathy Pighadi og i nord til Maistros beach. Hvis du liker, kan du bo på stranden Ag Georgios.





Av severdigheter kan du på den østlige delen av Agathonisi finne bysantinske ruinene av det 11. århundre.  I den nordlige delen av øya er det gamle ruiner i området "Kastraki".  Her er det også fem grotter som tidligere ble brukt som tilfluktsrom. Det finnes også gamle bosetninger områdene Ai Yiannis og Alonia.
Det er mange små kirker over hele øya, som Metropolitan hellige kirken Agios Georgios, den hellige kirke av Jomfru Maria (Panagia), den hellige kirken Agios Ioannis Theologos, kirken Agios Raphael, kirken Agios Charalambos og kirken Agia Irini, kirken Agios Ioannis, kirken Agios Nikolaos, kirken Agios Panteleimon, kirken Metamorfosi tou Sotiros


Så til slutt de rent praktiske nødvendigheter:

Agathonisi er forbundet med ferge til Patmos, Samos og via dem med Rhodos og Pireus.  Fergen Nissos Kalymnos trafikkerer Dodekaneserne fra Samos til Kalymnos annenhver dag.

Rom til leie
   
Katsoulieris Emmanouil  Megalo Chorio
Katsoulieri Aggeliki     Megalo Chorio
Yiameos Georgios     Agios Georgios
Yiameou Theologia     Agios Georgios
Kamitsi Maria     Agios Georgios
Kamitsis Georgios     Agios Georgios
Kamitsis Isidoros     Agios Georgios
Kopaniaris Ioannis     Agios Georgios
Kottoros Evangelos  Agios Georgios
   
Restauranter - tavernaene
   
Katsoulieri Argyro     Megalo Chorio
Kamitsis Georgios     Agios Georgios
Kopaniaris Ioannis     Agios Georgios
Kypraiou Vasileia     Agios Georgios
Karydis Eleftherios     Katholiko
   
Tradisjonelle kafeer
   
Kanelli Maroudio     Megalo Chorio
   
Snackbarer
   
Kamitsis Isidoros     Agios Georgios
Katsoulieri Eirini     Agios Georgios
Kottoros Evangelos  Agios Georgios
   
Îœini Markets
   
Vourexaki Maria     Megalo Chorio
Kypraios Charalambos  Agios Georgios

Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Tjorven

Tusen takk for en flott og infarmativ tråd, Inge  ;D Jeg har lest litt om Agathonissi tidligere, og kunne godt tenkt meg et besøk på denne lille øya, f.eks i kombinasjon med Fourni. Vet ikke om denne kombinasjonen er så lett gjennomførbar, må muligens innom både Samos og Patmos, siden Fourni ikke tilhører Dodekanes. Den er kanskje lettere å kombinere med Lipsi  ;)
Du fikk iallfall igang ønsketenking og drømmer her.... Har du forresten ei nettside å anbefale om Agathonissi?
There are no strangers, only friends we haven't met.

IngeS

Skal du besøke både Fourni og Agathonisi må du nok innom Samos. Nissos Kalymnos går Dodekaneserne som jeg skrev. Den går ut fra Pythagorion.
Sammen med Ikaria tilhører Fourni Samos fylke. Fem ganger i uken går det ferge fra Samos til Fourni. Den forlater Vathi kl 14.15.  Turen fra Samos tar litt mindre enn 4 timer.  Også fra byen Karlovassi på Samos kan du ta disse fergene.

Finner ikke noen skikkelige sider men her finner du en del info og bilder:

http://translate.google.com/translate?hl=no&sl=en&u=http://www.in2greece.com/english/places/summer/islands/agathonisi.htm&ei=_zJ3T-GIEaac0AXRnsGWDQ&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=7&ved=0CEsQ7gEwBg&prev=/search%3Fq%3DAgathonisi%26hl%3Dno%26client%3Dopera%26hs%3D5mh%26rls%3Dnb%26channel%3Dsuggest%26prmd%3Dimvns

http://www.agathonisi.gr/en/

http://www.greeka.com/dodecanese/agathonisi/agathonisi-pictures/members-1.htm

http://www.agathonisi.gr/en/agathonisi-en/information/attractions-and-beaches-on-agathonisi.html

http://www.magnumphotos.com/Catalogue/Nikos-Economopoulos/2008/GREECE-Agathonisi--NN1108560.html
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Tjorven

Takk igjen, Inge. Disse linkene skal jeg kose meg med  :)
Jeg var jo på Fourni for noen år siden (og har lengta tilbake siden) og reiste da fra Vathi, med ferja Marina, tror det var det den het. Ferja gikk innom både Karlovassi og Iraklia, samme stopper motsatt vei.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Ole

Ikaria kanskje? (feil Tjorven! hehe) :)

Tjorven

Quote from: Ole on 31. Mar 12, 20:21:01
Ikaria kanskje? (feil Tjorven! hehe) :)



Hehe, en vesentlig forskjell ja  :-[ ;D (og der fikk du revansje  ;) ) Takk for rettelsen, Ole!
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...