Logg inn med Facebook eller Google!

Hvordan forminske flere bilder samtidig i Picasa?

Started by Tjorven, 01. Oct 14, 17:54:45

Previous topic - Next topic

Tjorven

Jeg har tidligere innstallert Picasa for å kunne rette opp skjeve horisonter, som var til god hjelp. Jeg har også funnet ut hvordan man forminsker bilder til "forumstørrelse", men ifølge Poe (i en annen tråd) er det mulig å forminske flere bilder i slengen, ved å markere de bildene man vil forminske, og vips så er det gjort. Problemet mitt er at jeg vet ikke hvordan jeg går fram for å markere samtlige bilder  ???
Når jeg følger "oppskrifta" for forminsking gjør jeg som beskrevet; Går inn på "fil" og til "eksporter bilde til mappe". Skriver så inn 800 pix, og bildet forminskes. Men jeg ser ikke noen muligheter for å forminske flere i denne "boksen" som kommer opp, ei heller hvordan markerer flere bilder. Håper noen kan hjelpe, så jeg slipper å ta ett bilde om gangen, slik jeg har holdt på med tidligere  ::)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Anders

Jeg kjenner ikke nyeste utgave av Picasa, men sliter med det samme. Tror faktisk ikke det går an? Men Ole hadde en link til et annet program.... FastStone Resizer eller noe sånt. Tror den linken ligger under hint&tips.


Tjorven

Det programmet Poe viste til var Picasa 2, jeg har 3 så det må jo gå an..... Men orker ikke installere enda et program  :-\  Har brukt PhotoFiltre ellers, som jeg syns er helt enkelt og greit, men det var dette med horisontene da, derfor Picasa i tillegg. Men liker egentlig ikke hvordan dette programmet også har "overtatt" visninga av bildene mine  :o  Syns det var mye mer oversiktlig tidligere da jeg skulle "gå gjennom bildene" der de ligger på "Mine bilder" i biblioteket. Når jeg nå trykker på "forhåndsvisning", går de direkte til Picasavisning  ??? Da kommer bildet opp i front, men med masse forstyrrende elementer rundt/ i bakgrunnen. Det liker jeg IKKE  :( 
Vel, det var et annet hjertesukk, men skal holde meg til forminskningsproblemet her.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tjorven

Quote from: Anders on 01. Oct 14, 18:16:16
http://hellasforum.net/index.php?topic=7621.0



Det er ikke dette som er problemet, Anders  :) Jeg lurer på hvordan man markerer/forminsker flere bilder i Picasa.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Anders

Bruker Picasa 3 jeg også. Og samme fremgangsmåten... "eksporter til mappe"... men har ikke funnet noen måte å eksportere flere bilder samtidig (som forminsker dem). For og markere flere bilder bruker du shift eller ctrl.... shift for mange i slengen (mellom første og siste klikk) og ctrl hvis du velger ett og ett. Var det mere opplysende? :-)

Tjorven

Ehh....  Meg og det datatekniske vettu  :-[  Når (og hvor) i prossessen skal man trykke shift eller control? Er så flaut å spørre om sånt, men har jo ikke peiling, og ingen andre å spørre enn her.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Ole

Du markerer først alle bildene du vil forminske, så eksporterer du. For å markere mange bilder, så trykker du først på det første bildet, så holder du inne shift-knappen mens du trykker på det siste bildet.

MERK:  Det er ikke nødvendig å forminske bilder som legges ut i Hellasforum, de forminsker seg automatisk til 800 px. Bruker du 'inline attachments', altså tekst mellom bildene, er det en fordel å forminske dem først.

Ole

Hvis du ønsker å markere ett bilde her og ett bilde der, så holder du inne ctrl-knappen mens du trykker på de bildene du vil markere.

Tjorven

Takk Ole, da skjønner jeg  :)  Får prøve meg fram videre i morgen.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Anders

Ah.... :-)  Har alltid vært inne i "redigerings-biten" av Picasa når jeg har prøvd det der, og da får man bare det "aktive" bildet med :-)   Alt man kan lære på en vanlig onsdag...... :-)

Tjorven

Quote from: Anders on 01. Oct 14, 19:34:03
Alt man kan lære på en vanlig onsdag...... :-)


Ja, ikke sant  :)  Var ikke så dumt å spørre om hjelp læll da, når det også kommer andre "uvitende" til gode  ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...