Logg inn med Facebook eller Google!

En liten reiseskildring hittil

Started by Heidrun, 15. Jul 11, 09:30:20

Previous topic - Next topic

Heidrun

Jaja.
Nå har jeg vært på Santorini siden mandag morgen Mine tanker om en tur hittil er følgende. Ps Bilder kommer i en annen tråd når jeg er tilbake.

Landet natt til mandag og kom til en flyplass hvor jeg ikke fikk kjøpt så mye som noe kaldt å drikke på. Følte varmen var på vei inn i en regntung kropp. Satte meg så på bussen til Amisol reiser og fikk 15 minutter til hotlet mitt som var Aleksandra Hotel.
I og med at jeg kom midt på natten orka jeg ikke å sjekke rommet før jeg våknet opp igjen ved 10 tiden mandag morgen. Og snakk om en besvikelse. Ikke var det noe balkong. Kun et lite kjøleskap i hjørnet på soverommet. Upersonlig var det også som jeg fikk føle utover uken.
Dro så på mandagen til Kamari for å se på stedet jeg huska med glede en tur for mange år siden.Merka at det var få turister der. Og dette ble bekrefta av mange Grekere jeg kom i snakk med. Dagen ble da en ruskledag uten oe særlig med bilder. Og jeg var vel ute til omtrent 22.00 på kvelden før jeg tok kvelden i påvente av Tirsdagen som jeg skulle dra til Fira for noen bilder og litt intrykk av den byen.

Tirsdag morgen våknet jeg ved 06.00 tiden av fly som kom til øya. I og med at hotllet var rett ved flyplassen hadde den innlandingen rett over hotelltaket. Tok så å gikk ned i resepsjonen for å skaffe meg en taxi slik at jeg kunne komme meg til Fira. Dette var jaggu meg ikke lett i og med at taxiene helst ikke ville kjøre en person. De tjente mer på å hente fler av gangen og skydde enkeltpersoner. Men jeg fikk meg da en taxi til slutt.
Når jeg kom til fira var det lite turister der også. Men prisene var ca 2-3 ganger dyrere enn i Kamari. Dette snakket jeg med endel Grekere om. de sa at de var helt enige med meg at siden det var så lite turister der. Ja da burde man sette prisen ned for å lokke turistene. Men isteden så ble prisene satt opp. Men byen er jo fin og den er akkurat slik jeg huske den for mange år siden. Vakker og spennende på en gang. Så det ble endel bilder fra Fira og jeg havnet til slutt nede ved den gamle havnen. Glovarmt der nede. Men noen fine timer hadde jeg der. På kvelden gikk turen tlbake til Kamari for en middag på en herlig liten restaurant i en bakgate jeg desverre ikke husker navnet på. Men sønnen der er Norsk og jeg prata litt med ham om fotball og andre uviktige ting. Havnet desverre rimelig sent i seng i påvente av en tur neste dag til Folegandros.

Våknet så Onsdag morgen ved 06.30 tiden og fikk omsider en taxi til havnen . Merkelig lite folk på Båten som skulle bringe meg til Folegandros. Etter noen timer til sjøs hvor det blåste rimelig mye.  Ja da havnet jeg omsider på Folegandros. Tok der den ene av de 2 bussene som var på øya opp til Chora. Den andre bussen var det broren til han som kjørte bussen som hadde. Snakket så med denne buss sjåføren. Han sa at det var en taxi på hele øya. Og hvem hadde en. Jo hans andre bror. Så her var det kun denne familien som hadde full kontrol på trafikken der gitt. I selve Chora så fikk jeg se en meget liten by som jeg ble relativt skuffa over. Vakker å se på, men dog så dørgende kjedelig. Har aldri kjeda meg mer i Hellas enn i Chora. Så timene gikk med til endel bilder og ikke minst å sitte på diverse tavernaer. Men grunnen til at jeg kjeda meg var at stedet var fulllstendig dødt. Lite åpent grunnet at turistene var fraværende der også. Tok så båten ved 17.30 tiden tilbake til Santorini.

På torsdag morgen så dro jeg opp til Pirgos. Dette ble en meget behagelig overaskelse. Mye fint å se på og ikke minst herlige Grekere som sjarmerte meg og ikke minst andre turister til de grader. Her havnet jeg til slutt på en Cafe helt øverst i byen og fikk en herlig 4 timers tid der i påvente av en fantastisk solnedgang som gjorde mitt kamera overarbeidet. Men mange bilder ble det . Etter dette besøket i denne byen dro eg ved 21.30 tiden tilbake til Kameri for en middag og noen drinker med masse Ouzo

Hittil er oppholdet på Santorini blandet. Men jeg har jo over en uke igjen og turen blir ssikkert meget fin resten av tiden. I dag skal jeg en tur til Oia og være der noen timer. Så det kommer mer i min lille reisereportasje om noen dager
Yamas til livet og til

Riitta

Trevligt och läsa om dina upplevelser direkt från Santorini Heidrun! Det blir säkert många fina bilder från Santorini :smile:

Ha det så gott!
Riitta

kaka

Jeg ser du har hatt blandete opplevelser, Heidrun. Godt å se at du også har fått noen fine stunder. Det skal bli spennede å se bilder fra solnedgangen!
Ønsker deg lykke til med resten av oppholdet.
KariK

Thera

Gleder meg til å se bilder fra Pyrgos. Og Folegandros! Vært gøy å se bilder fra Kamari også..
Håper resten av ferien på Santorini blir fin! Gleder meg til å lese mer om oppholdet ditt der..
..Don`t dream your life, live your dreams..

Tzasiki

Skal bli fint å høre mer, og se bildene fra din ferie! Kos deg videre! :smile:

Diddi

Hyggelig med reisebrev :grin: Synd det er lite med turister der for Grekerne sin skyld da! Gleder med til å høre mer,og se bilder senere :lol:
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Heidrun

I dag var jeg i Oia og fikk med meg en by som ikke akkurat var tom av turister. Byen sydet av liv og jeg fikk med meg endel herlige bilder. Bare sitte der og nyde utsikten med en Mythos er fantastisk i seg selv. Vandret rundt og hadde det kjempefint. Etter noen timer skulle jeg ta en idiot på tur vandring. La i vei fra Oia mot Fira i noen og tredve varmegrader i skyggen. Men på den vandringen fantes det ikke noen som helst skygge. så at det var 50+ i solen er nok nære sannheten Tok meg faktisk vann over hodet i og med at jeg ikke hadde noe som helst vann eller drikke med meg på den turen. Etter ca et sted midt imellom Oia og Fira begynte jeg virkelig å dehydrere. Ble svimmel av varmen og vesketapet. På en merkelig måte greide jeg da å få opp tommelen til haik. Takk pg lov for at Greker skjønte hintet og ga meg haik til buss stasjonen i Fira.
Når jeg gikk ut av bilen ved buss stasjonen så sjangla jeg bort til en kiosk der og fikk kjøpt meg 4 liter vann som gikk ned på høykant. Det sammen med litt salt gjorde at kroppen begynte å komme seg når jeg først ankom Kamari.
Kjempefint i Oia, men at jeg kan være en så stor tulling at jeg ikke tar med meg drikke på en slik vandring midt på dagen i sterk solskinn. Ja det går inn under idiot på tur kategorien.
Men alt i alt en kjempefin dag tross alt.
Er såpass sliten nå at jeg antagelig bare legger meg og sover hele kvelden og natten igjennom. For imorgen vurderer jeg en tur til Akrotiri. Men får se på formen når jeg våkner
Yamas til livet og til

kaka

- Man lærer så lenge man lever, Heidrun, og det gjør du jo fortsatt  :smile: .

Men, det er tøft når kreftene virkelig begynner å svikte i varmen. Da er det ikke alltid nok med vann, nei. Har opplevd selv at salt også er lurt å ha for hånden. (og lurt å ikke ha noe særlig alkohol \"i bunnen\" før slike turer)

Håper du er skikkelig i form igjen i morgen, og tar med deg skyggelue, vann og feks chips på tur. (sa mor)  For det er jo fint å gå litt rundt, da.
KariK

Diddi

Skumle saker det der :twisted: Fikk sms fra sønnen her om dagen,som hadde ligget to netter på sykehus i Cuba pga dehydrering.Vet ikke hva som hadde skjedd,men var visst i storform nå igjen :razz:  :razz:
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Thera

Quote from: \"Heidrun\"I dag var jeg i Oia og fikk med meg en by som ikke akkurat var tom av turister. Byen sydet av liv og jeg fikk med meg endel herlige bilder. Bare sitte der og nyde utsikten med en Mythos er fantastisk i seg selv. Vandret rundt og hadde det kjempefint.
Visst er det herlig i Oia! :)

Den vandringen hørtes ikke noe særlig ut! Skal ikke mye til før man blir ør av varme og lite drikke! Du gikk nokså langt og da, hvis du var omtrent midt mellom Oia og Fira. Flaks at du var i nærheten av veien og at noen lot deg sitte på til Fira.
..Don`t dream your life, live your dreams..

Tjorven

Kjekt med fersk rapport fra Santorini, Heidrun  :D  Du har jo opplevd og fått sett masse allerede, skjønner jeg, og noen \"skjær i sjøen\" må man vel bare regne med  ;)  (Men du glemmer nok ikke å ta med deg vann heretter   :roll:   )  Blir spennende å høre mer etter hvert. Ha en fortsatt fin ferie, og kos deg!
There are no strangers, only friends we haven't met.

Heidrun

tar et rolig idag og lar kroppen bestemme. Så da blir det kun i Kamari og noen bilder derfra. Men det er måte på hvor mange fortausrestauranter jeg skal ta bilde av da
Yamas til livet og til

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...